banner

عملیات پدافندی مهران (انتشار مجدد)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۷

به مناسبت عملیات پدافندی مهران در تاریخ 1365/02/27

حضور گسترده تیپ های مختلف عراقی در منطقه عمومی مهران، نشانگر این نکته بود که عراق اهداف خاصی را در منطقه دنبال می کند که با انجام یک عملیات سنگین می تواند به ثمر برسد.

تقویت روحیه سربازان عراقی، بهره برداری سیاسی – نظامی، خنثی نمودن موفقیت های نیروهای ایرانی در منطقه، بدست آوردن ابتکار عمل و واردن آوردن تلفات و ضایعات به نیروهای ایرانی از جمله اهداف استنباطی از عراق به شمار می آمد کم بودن نیروهای خودی و عدم وجود موانع مصنوعی در مقابل خطوط پدافندی نیروهای ایران، دست یابی عراقی ها را به اهداف تعیین شده ساده تر کرد.
لذا نیمه شب 27/2/1365 حمله عراق در منطقه آغاز شد و بعد از 48 ساعت نبرد، عراقی ها توانستند با 8 تیپ به موفقیتهایی در خاک ایران دست یابند. سرباز دلاور و قهرمان نیروی زمینی ارتش سمیع الله دولتی در ارتفاعات قلاویزان در این تاریخ به شهادت رسید.
نتیجه :
–    شهر مهران مجدداً سقوط کرد و قسمتی از ارتفاعات منطقه توسط عراق اشغال شد.
–    300 نفر کشته و زخمی و 7 نفر اسیر از تلفات انسانی عراقی ها بود.
–    5 دستگاه تانک، 15 دستگاه خودرو و یک دستگاه بولدوزر به همراه مقادیر قابل توجهی تجهیزات نظامی از جمله ضایعات و آمار انهدامی عراق بود.
منبع: کتاب اطلس نبردهای ماندگار
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی
سازمان ایثارگران ارتش

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign