banner

کتاب پارۀ تن (قسمت پانزدهم)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۰

حادثه نقده حزب دموکرات پس از خلع سلاح پادگان مهاباد، به دنبال سیاست‌های پوشالی خود در تاریخ 1358/1/31 حدود 5000 نفر از افراد مسلح خود را جمع‌آوری و جهت دستیابی به اهداف شوم، خود به شهرستان نقده گسیل داشت و مردم آن شهر را با زور دعوت به شرکت در سخنرانی و تبلیغات رهبران آن […]

حادثه نقده

حزب دموکرات پس از خلع سلاح پادگان مهاباد، به دنبال سیاست‌های پوشالی خود در تاریخ 1358/1/31 حدود 5000 نفر از افراد مسلح خود را جمع‌آوری و جهت دستیابی به اهداف شوم، خود به شهرستان نقده گسیل داشت و مردم آن شهر را با زور دعوت به شرکت در سخنرانی و تبلیغات رهبران آن حزب در میدان ورزشی نمود. در این گردهمائی، فردی ناشناس اقدام به تیراندازی در میان تجمع‌شوندگان نمود که این امر موجب درگیری بین اهالی ترک‌زبان و کردزبان شهر گردید. مراتب بلافاصله از طریق ناحیه 13 ژاندارمری به مقامات مسئول گزارش و به منظور برقراری آرامش در منطقه، تعدادی از کارکنان ژاندارمری و بسیجیان ارومیه به نقده اعزام می‌گردند، ولی نیروهای یاد شده قادر به ایجاد آرامش کامل در منطقه نقده نشد، مجدداً تعداد دو دستگاه نفربر با خدمه مربوطه از لشکر 64 پیاده، بنا به تقاضای ناحیه 13 ژاندارمری در تاریخ 1358/2/1 زیر امر آن ناحیه قرار گرفت (در یکی از این نفربرها حجت‌الاسلام حسنی سوار بود).

در ادامه درگیری‌ها، بین طرفین (ترک و کرد) تعدادی از آنها کشته و زخمی شدند و امنیت منطقه، لحظه به لحظه دچار بحران می‌گردید. تعدادی از افراد ترک‌زبان، شهر را ترک و عازم ارومیه و روستاهای اطراف شدند و برخی از مردم کرد زبان هم از ترس شدت درگیری‌ به شهرهای مهاباد، سقز، سردشت و اشنویه کوچ نمودند.

افراد ترک زبان که شهر را ترک و عازم ارومیه شده بودند، در مقابل ستاد لشکر64 پیاده ارومیه تجمع نمودند و خواستار دخالت ارتش جهت جلوگیری از کشتار مردم شدند، در برابر این خواستار مردم، فرمانده لشکر 64 پیاده مراتب را سریعاً به نزاجا منعکس و نزاجا هم طی امریه‌ای به لشکر 64 مأموریت می‌دهد، در اسرع وقت نسبت به جداسازی طرفهای درگیر اقدام نماید. لشکر بلافاصله طی اطلاعیه‌ای به طرف‌های درگیر اعلام می‌کند که چنانچه در مدت ضرب‌الاجل تعیین شده به منازعه پایان ندهند، وارد عمل شده و نسبت به جداسازی آنان اقدام خواهد کرد.

لشکر 64 پیاده، ستونی نظامی مرکب از یگان‌های زیر را به فرماندهی سرهنگ ستاد کاظم نیکنام معاون وقت لشکر به منطقه نقده اعزام و منطقه تجمعی را در حوالی آن شهر اشغال تا با هماهنگی استاندار وقت،معتمدین محلی و روحانیون شهر، نسبت به رفع درگیری و منازعه اقدام نماید:

– یک گروهان از گردان 103 پیاده

-یک گروهان از گردان 132 پیاده

– یک گروهان تانک ام 47 از گردان 275 زرهی

– یک گروهان سوارزرهی از گردان 230 سوارزرهی

– یک آتشبار پدافند هوائی 23 میلی‌متری از پادگان قوشچی

– یک آتشبار توپخانه 155 میلیمتری کششی از گردان 385 توپخانه قوشچی

– یک تیم ب عملیاتی از نیروی مخصوص به سرپرستی سرگرد مهرپویا با حضور افسرانی چون شهید حسین شهرامفر، ستوان اسلامی، ستوان دادبین و … به استعداد حدود 50الی 60 نفر، این تیم عملیاتی بیش از یک‌ماه در منطقه ماند و بیشتر کار اطلاعاتی و عملیاتی انجام می‌داد.

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign