banner

پدافند موشکی در دریا (قسمت پنجم)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

نیازمندی‌های یگان در دفاع از خود – نقشه راه ارتقاء توان دفاع از خود

نیازمندی‌های یگان در دفاع از خود

نیازمندی‌ها برمی‌گردد به چگونگی هدف قرار دادن احتمالی تهدیدات (با توجه به تعداد اهداف و نرخ ورود آنها به منطقه نبرد) و پارامترهای تهدید همچون سرعت، ارتفاع، سطح مقطع راداری، خصوصیات IR و قابلیت مانور در فاز نهایی. البته این نیازمندی‌ها با توجه به نوع یگان رزمی و طبقه‌بندی تهدید متفاوت خواهد بود.

نیازمندی‌های مأموریتی یگان‌های رزمی نشان داده شده در شکل 4 که بر اساس مؤلفه‌های اصلی کشف، کنترل و درگیری است، نشانگر ارتباط بین مؤلفه‌ها و نیاز به ارتقاء خصوصیات آنها در راستای مقابله با تهدیدات پیشرفته است.

 

سطح نیازمندی‌های سیستم

– روند اجرا مأموریت

میزان خسارت احتمالی شناور

شدت تهدید

-پارامترهای خطر

سرعت بالا

ارتفاع بسیار پایین

سطح مقطع راداری پایین

خصوصیات پایین مادون قرمز

مانور بالا در فاز نهایی

-کارایی بالا در حمله الکترومغناطیسی

اقدامات ضدالکترونیکی از راه دور

اقدامات ضدالکترونیکی از روی شناور

فریب الکترونیکی

-پایداری

برخورداری از ظرفیت‌های خالی برای مقابله با تهدیدات

کشف

-کارایی سنسورها

کشف از راه دور

قابلیت تجسس همه‌جانبه

قابلیت ردنگاری لحظه‌ای

قابلیت ردنگاری بسیار دقیق

نوع حساسهها

رادارهای چند‌منظوره ارتقاء یافته

سنسورهای مادون قرمز

تجهیزات جنگ الکترونیکی

 

کنترل

عکس العمل سریع (کشف به محض پرتاب)

اتوماسیون پیشرفته

ادغام و کنترل حساسهها

مادون قرمز و کشف الکترونیکی بسیار دقیق

تأخیر زمانی بسیار پایین

ارزیابی تهدید/تخصیص سلاح

هماهنگی تجهیزات سخت و نرم

 

درگیری

-موشک

برد بالای ردگیری

سرعت میانگین بالا

قابلیت مانور بالا

قابلیت بالای انهدام هدف

آماده شدن سریع

-پرتابگر

سرعت بارگیری بالا

فاصله زمانی کوتاه هر پرتاب

ظرفیت قدرت آتش

پرتاب بالای موشک‌ها به صورت همزمان

کانال‌های رهگیری هدف بالا

-تجهیزات جنگ الکترونیکی

قابل استفاده در داخل و خارج از یگان

پوشش کامل رادیویی و مادون قرمزی

 

الزامات حساسه‌ها به‌ طور اخص شامل برد کشف، پایداری اقدامات ضد‌الکترونیکی، ردنگاری دقیق و بهنگام بودن بوده و نیازمندی‌های فرماندهی و کنترل شامل زمان واکنش (به طور اخص زمان بین کشف تا شلیک موشک)، امنیت داده‌ای، ادغام اطلاعات و راهنمایی دقیق می‌باشد.

نیازمندی‌های سیستم درگیری به دو بخش سخت (به عنوان مثال موشک و توپخانه) و نرم (به عنوان مثال سیستم جنگ الکترونیکی) تقسیم می‌گردد. در ارتباط با موشک، سرعت میانگین، قابلیت مانور، چابکی، اصابت به هدف تنها با یک موشک، تعداد کانال‌های هدایت و کنترل موشک، زمان جوابگویی سیستم فریب، دقت سیستم پشتیبانی جنگ الکترونیکی و پوشش فرکانسی مد نظر است.

این الزامات متعادل و یکپارچه وقتی در سیستم نبرد ترکیب گردید، اهداف مدنظر مأموریت ابلاغی را موجب می‌گردد.

 

  نقشه راه ارتقاء توان دفاع از خود

برای ارتقاء توان دفاع از خود، راهی جز بهبود وضعیت موجود نبوده و سیستم‌های کشف نیز دیگر تنها وابسته به باند فرکانس راداری نبوده، بلکه ماهیتی چندگانه خواهند داشت. تأکید خاص روی رادار آرایه فازی، سیستم مادون قرمز چرخش افقی و یک سیستم پشتیبانی جنگ الکترونیکی دقیق، به منظور کشف زودهنگام موشک‌های تهدید با سطح مقطع راداری پایین در شرایط پرتنش محیط ساحلی است.

ارتقاء هوشمندی سیستم‌های خودکار و ادغام داده‌های چند رسانه‌ای به منظور کشف تهدید در فضای محدود نبرد ساحلی کاملاً حیاتی بوده، ضمن اینکه مقابله با تهدیدات نوین مستلزم فرماندهی و کنترلی پویا است، تا به کاربران اجازه درگیری و مدیریت تخصصیص سلاح علیه تهدید با توجه به دکترین ابلاغی در محیط عملیاتی را داده و نه فقط تلاش برای واکنش بموقع مقابله با تهدید در دستور کار باشد.

‌بهره‌گیری از موشک‌های با سرعت متوسط بالا (زمان کم برای شلیک)، با مانور قابل قبول و افزایش چابکی به‌ منظور مقابله با تهدیدات پیشرفته کنونی، بسیار ضروری است. سیستم ارتقاء یافته جنگ الکترونیکی به منظور مقابله علیه تهدید، چه با تجهیزات موجود در یگان و چه تجهیزاتی که در خارج از یگان مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد بسیار مهم بوده، ضمن اینکه ادغام سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مقابله با تهدید در راستای ارتقاء توان دفاعی یگان کاملاً حیاتی است.

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign