banner

عمليات تأخيري و پدافندي تيپ2 لشكر92 زرهي

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

در غرب رودخانه کرخه

شامل پاتک در پل کرخه و تصرف سر پل-2

– شرح کلي منطقه عمليات

الف- جو:

حمله عمومي نيروهاي متجاوز عراق به خوزستان از آخر شهريور ماه 1359 آغاز شد و حمله متقابله تيپ 2 زرهي در اوايل دهه دوم مهر ماه بود در اين موقع از سال، هوا بسيار گرم و خشک است. درجه حرارت در روز، بالاتر از 42 درجه است، ولي معمولاً در اين موقع هوا صاف و آرام است و تنها عامل مؤثر در عمليات، گرماي هوا است.

ب- زمين:

  • عوارض طبيعي:

(الف) برجستگي­ها: پل ثابت کرخه در محور انديمشک دهلران، در منتها اليه ارتفاعات لرستان در جنوب غربي انديمشک احداث شده است. آخرين تپه­ها که به دشت جنوبي و شرقي تسلط کامل دارند، درست در طرفين پل قرار دارند. در دست داشتن اين تپه­ها، کنترل بسيار خوبي براي منطقه جنوبي جاده پاي پل عين­خوش و کرانه شرقي رودخانه کرخه ايجاد مي‌کند. اين تپه‌ها به تپه اسکندرخان در غرب پل و تپه‌هاي کمانه در شرق پل نامگذاري شده­اند. ادامه اين تپه‌ها در ساحل جنوب غربي رودخانه، به ارتفاعات تپه چشمه، بلتا و سپتون و بالاخره شاوريه منتهي مي‌گردد که دامنه ارتفاعات لرستان بوده و تا دهلران و مهران امتداد دارد. تپه‌هاي شمال شرقي پل با حالت قوسي تا شمال غربي شهر انديمشک امتداد مي­يابد و جاده انديمشک اهواز را کنترل مي­کند.

(ب) رودخانه کرخه، در منطقه پاي پل غير قابل عبور مي­باشد. فقط از پل ثابت مي‌توان از رودخانه عبور کرد. عرض رودخانه در محل پل حدود 70 متر است در مواقعي که آب رودخانه کم مي­شود دو گذار در طرفين پل به­صورت قابل عبور در مي‌آيد. عمق رودخانه در جنوب شرقي پل به حدّي است که احداث پل شناور در آن امکان­پذير مي­باشد.

(پ) باطلاق­ها و آبگرفتگي­ها: در منطقه دزفول عين­خوش وجود ندارد.

(ت) جنس زمين: در منطقه غرب رودخانه کرخه به­جز در کشتزارها، سخت و محکم است. ارتفاعات و تپه­ماهور، شني و محکم است. زمين به­جز در مزارع، آن هم در هنگام آبياري، همه جا قابل عبور براي خودروهاي شني دارو چرخدار است.

(ث) روييدني­ها: در طرفين پل، ارتفاعات فاقد درخت و حتي علف است. به­خصوص در مهر ماه عاري از هرگونه سبزي مي­باشد. در آبادي­هاي طرفين رودخانه، درخت‌زارهاي کمي وجود دارد که از لحاظ نظامي حائز اهميت نمي­باشد.

  • عوارض مصنوعي:

 

(الف) شهرها و آبادي­ها: در منطقه عمليات پاي پل کرخه، شهري وجود ندارد. نزديکترين شهر، انديمشک است که تا پل 25 کيلومتر مسافت دارد. پادگان يک گردان سوار زرهي در شمال شرقي پل احداث شده و يک ساختمان خبازخانه نيز درست در جنوب غربي مشرف به پل ساخته شده و نزديکترين آبادي به پل، آبادي سرخه نادري است. در جنوب آن، آبادي­هاي سرخه فيليه و سرخه صالح قرار دارند.

(ب) کانال­هاي آبياري: در جنوب تپه­هاي غربي پل در کشتزارهاي آبادي­هاي سرخه فيليه و سرخه صالح چند کانال آبياري احداث شده که آب چاه­هاي عميق و همچنين رودخانه کرخه به­وسيله موتور وارد اين کانال­ها مي­شود و جاليزها و کشتزارها را آبياري مي­كرد.

(پ) زمين­هاي کشاورزي و درختزارها: در دامنه جنوبي تپه­هاي ساحل غربي، مزارعي وجود دارد که در اين موقع از سال (مهر ماه) کشت و زرعي ندارد و غالباً خشک است.

(ث) جاده­ها: جاده اصلي انديمشک، عين­خوش، دهلران، مهران از پل کرخه مي­گذرد. اين جاده مهمترين محور مواصلاتي از انديمشک، دزفول به دهلران، مهران و ايلام مي‌باشد. يک جاده در 4 کيلومتري جنوب پل از اين محور جدا مي‌شود و به ايستگاه رادار پايگاه هوايي دزفول متصل مي‌شود که ادامه اين جاده به مسير دوسلک و بالاخره فکه در مرز ايران و عراق منتهي مي‌گردد.

(ث) خاکريزها: کانال­هاي آبياري که در غرب آبادي­هاي سرخه فيليه و سرخه صالح ايجاد شد به­منظور بالاتر قرار دادن سطح آب از زمين­هاي اطراف، حدود 3 متر ارتفاع دارد. در نتيجه خط دفاعي مناسبي در دامنه جنوبي با تپه­ها تشکيل مي­دهد.

پ- جنبه­هاي نظامي زمين منطقه عمليات:

(1) عوارض حساس: پل فلزي ثابت در اين منطقه از عمليات، خود يک عارضه بسيار حساس است، زيرا در دست داشتن آن، امکان حرکت در طرفين رودخانه را ايجاد مي­نمايد. در صورت تخريب اين پل، حرکات صرفاً بايد به­وسيله پل شناور انجام گيرد. در فصل پاييز و زمستان که بارندگي­هاي فصلي در منطقه كرمانشاهان و لرستان مي‌بارد، ر­ودخانه کرخه طغياني مي­گردد و اعتماد چنداني به پل شناور نمي­توان نمود. چنانکه در پاييز و زمستان سال 59 دو بار پل شناور احداثي نيروهاي ما را سيل برد. بعد از پل، عوارض حساس تپه‌هاي طرفين رودخانه است که در هر دو طرف از امتيازات ويژه­اي برخوردارند. در دست داشتن تپه­هاي شرقي امکان عبور دشمن از پل را مشکل مي­سازد و در دست داشتن تپه­هاي غربي نيز کرانه غربي رودخانه را تأمين مي­نمايد. بنابراين به دست گرفتن کنترل تپه­هاي طرفين پل براي نيروهاي ما و دشمن حائز اهميت فوق‌العاده­اي بود.

(2) معابر وصولي: براي عبور از رودخانه کرخه و تصرف تپه­هاي شرقي يا غربي فقط يک معبر وجود دارد و آن هم پل است. البته پس از عبور از پل، حرکات به­سمت شمال شرق يا جنوب غرب داراي معابر وصولي بيشتري است. ولي در هر حال محور اصلي محور انديمشک دهلران است و هرگونه حرکات بايد متکي به آن اجرا گردد. در 10 کيلومتري شمال پل نيز محل مناسبي براي احداث پل شناور وجود دارد که مستقيماً به تپه­هاي شاوريه و علي‌گره‌زد منتهي مي­گردد. در بهار سال 1360 اين پل به­وسيله نيروهاي ما احداث شد و چند يگان توپخانه به شمال غربي رودخانه عبور داده شد، ولي استفاده مهمي از آن به‌دست نيامد. (به­علت نداشتن واحد مانور).

(3) اختفاء و پوشش: تپه­هاي متعدد و شيارهاي زيادي که در منطقه وجود دارد اختفاء و پوشش مناسبي در هر طرف رودخانه ايجاد مي­کند.

(4) ميدان ديد و تير: در منطقه غرب طرفين پل کرخه به­علت تپه­ماهورها ميدان ديد و تير متغير است ولي به­طور کلي هر قدر به دامنه جنوبي تپه­ها نزديک­تر مي­شود ميدان ديد و تير عالي مي­گردد.

(5) موانع: مهمترين مانع در اين منطقه عمليات رودخانه کرخه است و پس از عبور از رودخانه شيب ارتفاعات در قسمتي از منطقه عمليات مانع قابل ملاحظه­اي براي حرکت خودروهاي شني دارو چرخدار است و الزاماً حرکات بايستي از مسيرهاي ويژه‌اي انجام گيرد.

 

ت- اثرات مشخصات منطقه عمليات در عمليات دشمن:

(1) اثر بر تک دشمن: چنانچه دشمن تپه­هاي غربي رودخانه کرخه مشرف به پل را در تصرف خود نگه مي­داشت، مي­توانست محور انديمشک اهواز را به سادگي تحت کنترل ديده­باني خود قرار دهد و حرکات و تغيير مکان­هاي نيروهاي ما را در اين محور مختل سازد. چنانچه دشمن موفق مي­شد و از رودخانه عبور مي­کرد و تپه­هاي شرقي پل را نيز به تصرف خود در مي­آورد، مي­توانست نيروهاي ما را تا تپه­هاي جنوبي مسيل بالا رود در 10 کيلومتري جنوب انديمشک عقب براند و شهر انديمشک و دزفول و در نتيجه تمام خوزستان را مورد تهديد جدي قرار دهد. زيرا در صورت تصرف انديمشک، محور مواصلاتي خوزستان با مرکز کشور به­کلي قطع مي­شد و غرب خوزستان سقوط مي­کرد.

(2) اثر بر پدافند دشمن: چنانچه دشمن تپه­هاي غربي پل را تأمين مي­کرد و مواضع خود را در اين تپه­ها تحکيم مي­نمود، مي­توانست علاوه بر کنترل محور انديمشک اهواز، با نيروي کم در اين قسمت از جبهه دفاع کند و با عمده قواي خود که عناصر يک لشکر زرهي و يک لشکر مکانيزه بود، در حوالي شوش از رودخانه بگذرد و خط مواصلاتي انديمشک، اهواز را قطع کند.

(3) اثر بر عقب­نشيني دشمن: چنانچه دشمن تپه­هاي مشرف به رودخانه را از دست مي­داد و کنترل پل ثابت کرخه به­دست نيروهاي ما مي­افتاد دشمن مجبور مي­شد تا مواضع مناسب در جنوب عقب­نشيني کند و به خاکريزهاي غرب سرخه صالح يا تپه کوت کاپون در جنوب جاده دهلران متکي گردد.

(4) اثر در کاربرد هوايي دشمن: نظر به­اينکه اين منطقه از عمليات تپه­ماهور است نيروي هوايي در پشتيباني نيروي زميني اثرات چنداني ندارد و موقعيت طبيعي منطقه و احداث پل نيز مناسب براي حمله هواپيماها نمي­باشد چنانکه در طول بيش از يک سال و نيم جنگ دشمن تلاش نمود اين پل را با حمله هوايي و توپخانه منهدم نمايد ولي موفق نشد.

 

ث- اثرات مشخصات منطقه عمليات در عمليات خودي:

(1) اثر برتک خودي: تصرف سر پل در کرانه غربي رودخانه سبب مي­شد، محور مواصلاتي انديمشک اهواز از کنترل ديدباني دشمن خارج گردد و منطقه سر پل تکيه­گاهي براي پيشروي بعدي نيروهاي ما در محور پاي پل عين­خوش دهلران گردد و يا حداقل تهديدي از اين جبهه براي دشمن به­وجود آيد و قسمتي از نيروهاي دشمن اجباراً براي دفاع در اين جبهه درگير شوند.

(2) اثر بر پدافند خودي: تپه­هاي غربي رودخانه در منطقه پاي پل تسلط کامل بر قسمت جنوبي منطقه دارد و تصرف اين تپه­ها سبب کنترل ديدباني منطقه جنوب مي‌گردد و در نتيجه پيشروي دشمن را به­سمت ساحل رودخانه مشکل و آسيب­پذير مي­سازد.

(3) اثر بر عقب­نشيني نيروهاي خودي: چنانچه تپه­هاي غربي رودخانه در اشغال نيروهاي دشمن باشد و الزاماً نيروهاي ما به حالت عمل تأخيري درآيند اين تپه­هاي غربي مي‌تواند اولين موضع تأخيري نيروهاي ما باشد و پس از عقب­نشيني به شرق رودخانه تپه­ماهورهاي شرقي مي­توانند مواضع تأخير متناوب ايجاد کنند.

(4) اثر بر کاربرد نيروي هوايي خودي: اين قسمت مانند کاربرد نيروي هوايي دشمن است و ميزان کارايي نيروي هوايي بستگي به برتري هوايي و آزادي پرواز هواپيماها و هلي‌کوپترها دارد.

 

منبع: تیپ2 لشکر92 در آغاز جنگ تحمیلی، حسینی، سید یعقوب، 1392، ایران سبز، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign