banner

سفر به ماوراء (4)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۹

سفرنامه آخرین مأموریت میدانی هیأت معارف جنگ در معیت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی «بازآفرینی عملیات بیت المقدس»

… در اين اثنا يكي از خلبانان در مورد نقش هوانيروز در عمليات بيت‌المقدس متذكر مي‌شود و تيمسار صياد پس از تأييد سخنان ايشان ختم جلسه را با ذكر صلوات اعلام مي‌كند. بلافاصله جلـسات قرارگـاهها بـراي بـررسي نقـش آنـها در عمـليات بيت‌المقدس در سالنهاي تعيين شده تشكيل مي‌شود. صياد با قدم زدن در ميان راهروها و سركشي به سالنهاي جلسات از نزديك به امور نظارت و با فرماندهان قرارگاه‌ها تبادل نظر مي‌نمايد. همچنين وي دو تن از دانشجويان ممتاز دانشكده افـسري امـام علي(ع) را كه جـهت كـسب تجربه با خود هـمراه كـرده در قرارگاه‌ها تقسيم مي‌كند تا از نزديك نظاره‌گر روند كارها باشند. بخشی از تبادل تجربیات به صورت سینه به سینه است.

مجيد ناييني را مي‌بينم كه در محل سالن قرارگاه قدس تيمسار لطفي را به گوشه‌اي مي‌برد تا خاطراتش را از عمليات بيت‌المقدس ضبط نمايد.

سرهنگ غلامحسين دربندي يكي از اعضاي هیئت معارف با استفاده از فرصت به صياد پيشنهاد يك كار تبليغي را مي‌دهد. وي اجازه مي‌خواهد تا صدا و سيما يا حداقل خبرگزاري جمهوري اسلامي سفر هیئت معارف را كاملاً تحت پوشش رسانه‌اي قرار بدهند ولي با مخالفت ايشان مواجه مي‌شود.

در هر گوشه و كنار اعم از سالنهاي پذيرايي، انتظار و غيره عده‌اي ملبس به لباس استتار سخت مشغول بحث و تبادل نظرند‌. در برخي سالنها نقشه‌هاي بزرگ نظامي و كالك روي ميز پهن شده و تيمي با مداد و خط كش با شور فراوان مشغول بازآفريني محورهاي رزم يگانهاي قرارگاهشان در عمليات بيت‌المقدس‌اند.

هتل، ديگر محل استراحت نيست؛ بيشتر به يك قرارگاه جنگي شباهت دارد. اين وضعيت تا زمان صرف شام ادامه دارد. مطابق برنامه رأس ساعت20 همه در سالن پذيرايي هتل شام را صرف مي‌كنيم . بلافاصله بعد از صرف شام آماده جلسه عمومي با فرماندهان قرارگاه‌ها مي‌شويم. جلسه در سالن نسبتاً بزرگ قرارگاه كربلا برگزار مي‌شود. خيلي سريع ميزهاي گرد چهارنفر از چهار گوشه سالن و در يك امتداد قرار گرفته و صندليها اطرافشان آرایش می‌گیرد. نيازي به مبل‌هاي راحتي كنار ديوار و پنجره‌ها پيدا نمي‌شود.

رأس ساعت 21 تيمسار صياد با درخواست از حضار براي تلاوت سوره مباركه نصر آغاز جلسه را كليد مي‌زند و سپس از تمامي مسئولان مي‌خواهد به ترتيب، گزارش اجمالي برنامه‌هاي خود را ارائه دهند. سرتيپ حسني سعدي مسئول قرارگاه نصر از نظر سني اولين شخصي است كه پيشنهاد مي‌شود رشته كلام را در دست بگيرد .

تيمسار حسني سعدي :

«بسم‌ا… الرحمن الرحيم . . . فردا صبح نحوه حركت ما، از دزفول به دارخويّن است و در محل استقرار پلهاي شناور كار مي‌كنيم. بعد از ظهر مرحله يكم را آغاز و از سر پل تا جاده اهوازـ‌خرمشهر را بررسي مي‌كنيم. تعداد ما 16 نفر است‌. چهار لندكروز هم به ما سرويس مي‌دهند . . .».

تيمسار صياد :

«توجه كنيد براي نماز ظهر و عصر بايد جايي باشيد كه بشود نماز خواند. اگر بتوانيد وقت نماز را محاسبه كنيد و زمان اذان برگرديد به جايي مناسب براي اقامه نماز. ضمناً هواپيمـاهاي نيروي هوايي صبـح و بعد از ظـهر روي محـور عمليات پرواز مانوري انجام مي‌دهند. ساعت اجراي مانور يك نوبت ساعت11 و دو نوبت ساعت 16و 16و30 دقيقه بعد از ظهر روي محل پلهاي شناوري است كه در منطقه نصب مي‌باشد. البته سه پل روي رودخانه كارون نصب شده كه محل اجراي مانور هواپيماها پل وسط است. سمت پرواز از شمال به جنوب مناسب مي‌باشد‌.

قرارگاه فتح، تيمسار عبادت برنامه‌هاي خود را ارائه بدهد» .

تيمسار عبادت :

«. . . فردا صبح ما به محل قرارگاه فتح در آبادي دريسيه مي‌رويم و فرمانده گروه 22 توپخانه لشكر و جهاد سازندگي توضيحات لازم را مي‌دهند. بعد مي‌رويم روي نساء كوچك و نساء بزرگ كه شامل عملكرد رزمي تيپ 55 هوابرد و تيپ 37 است. فرمانده گردانها و پشتيباني در منطقه صحبت مي‌كنند‌. سپس به دارخويّن براي فتح 3،2،1مي‌آييم و انرژي اتمي و دارخويّن را بررسي مي‌كنيم.

روز پنج‌شنبه از ابتداي جاده حسينه كه حد سمت راست جناح قرارگاه فتح محسوب مي‌شود حركت مي‌كنيم تا پشت دژها و مناطق بررسي شود‌. سعي مي‌كنيم تا ظهر مطالب تمام شود. چون عصر بايد با تيمسار حسني سعدي مرحله دو را بررسي كنيم.فتح 4 و2 را بعد از ظهر روز پنج‌شنبه كار مي‌كنيم. ما 28 نفريم و يك اتوبوس كفايت مي‌كند. اما مسئله بعدي بررسي عملكرد هوانيروز است‌. در آن ايـام سمت راست قرارگـاه فتـح آبگرفتگي بود‌. در مرحلة اول از جاده عبور كرديم، آبگرفتگي خشك شده بود و ما احتمال حمله دشمن را از اين جناح مي‌داديم، به همين علت درخواست هلي‌كوپتر براي شناسايي كرديم و برادر مرتضي قرباني فرمانده تيپ 25 كربلا اصرار داشت كه بايد خودمان با هم براي شناسايي برويم ولي من به دليل حضور فعال دشمن مانع شدم و ايشان ابتدا ناراحت شدند. وقتي هلي‌كوپتر براي شناسايي رفت همان طور كه انتظار مي‌رفت دشمن آن را ساقط كرد و آنجا يك جت رنجر را از دست داديم.»

بعد از اتمام صحبتهاي تيمسار عبادت، تيمسار سيروس لطفي از قرارگاه قدس رشته كلام را به دست مي‌گيرد:

«. . . از نظر برنامه‌ريزي كار ما روشن است‌. ما براي تردد دو فروند هلي‌كوپتر مي‌خواهيم. ابتدا يك پرواز روي كرخه كور خواهيم داشت‌. قدس1در محل تعيين شده پياده و برداشت تصويري خود را انجام مي‌دهد. قدس3و4را هم در منطقه‌اش پياده مي‌كنيم تا آنها هم به كارشان ادامه بدهند. فردا قسمت شمال كرخه كور را كار مي‌كنيم؛ منتهي در محل پست ايست بازرسي سوسنگرد به اهواز به سه دستگاه لندكروز نياز داريم، چون تعداد ما20 نفر است. مسئله ديگري كه بايد يادآوري كن پاتك روز چهاردهم عمليات است كه قدس 1 ما منتقل شد براي پاتك مشهور آن‌روز و روز هجدهم مجدداً در اختيار ما قرار گرفت.»

منبع : سفر به ماوراء، خاتمی، سید کاوه، 1395، ایران سبز، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign