banner

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرماندهی خردورز و جسور به قلم امیرسرتیپ دوم رحمان اکبرآبادی

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۲

 یاد ایام 
شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرماندهی خردورز و جسور

گرامی می داریم سالگرد شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی بزرگ مردی از تبار خلوص و اخلاق، تعبد وتعهد ، شجاعت ،نبوغ و درایت فرماندهی در میدان نبرد ، صفحات تاریخ هر ملتی سرشار از نامهای شاخص و بزرگ است، نام هایی که هر کدام یاد آور افتخاری بزرگ و بیاد ماندنی هستند و این افتخار وقتی حائز اهمیت است که بتواند گوشه ای از دفتر سخت گیر تاریخ را به خود اختصاص دهد بنابراین تاریخ کشور ما همواره شاهد مناعت طبع بزرگ مردان و شیرزنانی است که در عرصه وجود ، هیبت طبیعت و حوادث پیرامونی را مقهور عظمت بزرگی خویش کرده اند، شهید صیاد در زمره این سترگ مردان وطن بود که خود ،بخشی از تاریخ این مرز و بوم گردید ، زیرا در بستر تاریخ بعضی با امواج تاریخ به جلو خواهند رفت لیکن این شهید بزرگوار خود مسیر تاریخ را رقم زد و طی کرد و خود بخشی از تاریخ حماسه و تدبیر ، ایثار و شجاعت گردید و الگوی بسیار ارزنده‌ای برای آیندگان شد. این شهید بزرگوار فرماندهی، دوراندیش عملگرا و روند گرا بود ،چگونه زیستن و شیوه های مبتنی بر آموزه های دینی اخلاقی انسانی و فرماندهی در دفاع از کشور را برای آیندگان ترسیم نمود، شب ها در آسمان ستارگان متعددی نورافشانی می کنند و می درخشند اما بعضی از ستارگان درخشان تر و متفاوت تر از دیگر ستاره ها هستند تاریخ ملت ها بی‌شباهت به آسمان پر ستاره نیست اما بعضی از افراد ستاره پر نور و جذبه تاریخ یک ملت هستند که با نورشان به مردمان سرزمین شان روشنایی می بخشند و هرگز خاموش نمی شوند و چون شمع می سوزندتا روشنی بخش جامعه و مردم خود گردند ، شهید صیاد از جمله ستارگان درخشان آسمان ایران است که در مقطعی حساس از تاریخ این مرز و بوم گام در وادی عشق و ایثار گذاشت و همه چیز خود را برای اعتلای کشور تقدیم کرد . وقتی سرگذشت سراسر مجاهدت و تلاش ارزنده این شهید والامقام مطالعه می شود به روح بزرگ وخستگی ناپذیر شجاعت ،جدیت ،قاطعیت ،نبوغ و تدبیر نظامی و جهد و کوشش بی وقفه او در راه اعتلا و امنیت کشور پی می بریم .

دو ویژگی برجسته که وی را ممتاز کرده بود

  •  ویژگی شخصیتی؛ می توان اورا اسوه و الگوی یک نظامی تمام عیار نامید خصیصه های بارزی هم چون ولایتمداری و ولایت پذیری ، تعهد، تعبد، تخصص ، وطن دوستی ، گشاده رویی ،خستگی ناپذیری و بسیاری از اخلاق حسنه که در وجود او نهادینه شده بود .

  •  ویژگی فرماندهی و مدیریتی؛ بدون تردید بایستی وی را یکی از نوابغ نظامی نامیده و نقش او را در کسب پیروزی های بزرگ رزمندگان ایرانی بی بدیل دانست بزرگترین هنر شهید صیاد که بیانگر نبوغ و درایت نظامی وی می باشد قدرت سازماندهی و به کارگیری نیروهای مردمی نامنظم با نیروهای منظم ارتش بود که کمتر مورد کنکاش و توجه قرار گرفته است، این شهید بزرگوار توانست در مقطعی از زمان که نیاز مبرم جبهه های نبرد بود اندیشه و مقررات و خرد نظامی را با احساسات جسورانه و پاک مردمی ترکیب نمود و این ترکیب را ترکیب مقدس نامیدند، شهید صیاد احتیاط را با شجاعت دقت را با جسارت در طرحریزی و اجرای عملیات ها بکار می برد ، ایشان فرماندهی خطرپذیری بود ولی هیچگاه از تخصص و تدابیر و علوم نظامی و نقش طرح های عملیاتی مبتنی بر قواعد اصول رزم آفندی و پدافندی غافل نبود و ستاد طرح ریزی خود را به درستی راهنمایی می کرد. بر اساس این کلام خداوند متعال که بخشی از آیه ۱۵۹ سوره آل عمران است می فرماید؛ « وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین»  در کارها با آنها مشورت کن اما هنگامی که تصمیم گرفتی قاطع باش و بر خدا توکل کن ، خداوند متوکلان را دوست دارد .

 

صیاد در نگاه دیگران

 خبرگزاری اسکای نیوز به نقل از دکتر الجانی محقق عراقی می گوید؛ دو روز پس از شهادت صیاد در حالیکه صدام به تازگی از تکریت برگشته بود از “” حمود “” منشی خود خواست مراتب تشکرش را از منافقین به دلیل ترور این افسر ایرانی به انها ابلاغ و به “” قصی “” پسرش نیز دستور داد به سران منافقین پاداش دهد صدام به “” حمود “” گفته بود کاش این ترور در سالهای اول جنگ اتفاق می افتاد.

 سپهبد عدنان خیرالله پسر دایی و برادر زن صدام که مسولیت وزارت دفاع و بخش مهمی از فرماندهی ارتش را در زمان جنگ بعهده داشت در یکی از جلسات ستاد ارتش بعد از شکستهای سال دوم جنگ در خصوص شهید صیاد شیراز گفته بود باید از فرماندهان جوان و جسوری مانند صیادشیرازی در هر جنگی ترسید .

چه زیبنده و وصف الحال است این شعر سعدی در توصیف این شهید
خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
نام شهید صیاد شیرازی برای اولین بار توسط عوامل مزدور عراق در نبردهای کردستان در استخبارات حزب بعث برده شد و بعثی ها برای اولین باربه گروه کومله دستور ترور صیاد و ۲۷ نفر از ارتشیان و پاسداران را ابلاغ می کند. سرویس امنیتی عراق با باز جویی از چند اسیر ایرانی ، در گزارش روزانه خود به ستاد عالی ارتش بعث وشخص صدام در خصوص شهید صیاد چنین اعلام می کند ؛ این فرمانده ایرانی وحدت عملیاتی بین نیروهای سپاه و ارتش را به شدت پشتیبانی می کندو از افسران مورد عنایت آیت الله خمینی است و در ردیف حزب اللهی های ارتش ایران قرار دارد وی با انتقال تجربیات و آموزش نظامی به پاسداران و بسیجیان موافقت کرده و جاده صاف کن بن بست هایی گردیده که در زمان بنی صدر بین ارتش و سپاه بوجود آمده بود . خاطره دیگر از سرهنگ ستاد هیبت الله اسدی هم دوره شهید صیاد شیرازی می گوید؛ در دوران اعزام به امریکا برای طی دوره هواشناسی بالستیک در دانشگاه فورت سیل آمریکا ، یک روز در سر صف غذا بین من و علی یک سروان آمریکایی بود علی به عادت همیشگی در انتخاب غذا کمی تأمل داشت و تا از ماهیت غذا مطمئن نمی شد آن را انتخاب نمی کرد سروان آمریکایی با دیدن علی سر تکان داد و رو به من کرد و گفت او با همه فرق دارد ،همین جمله کوتاه سروان آمریکایی باعث شد تا من در آن وعده غذایی علی را رها کنم تا علت چین قضاوتی را از وی جویا شوم، سروان که می دانست من فهم عمیقی از زبان انگلیسی ندارم با جملات کوتاه به من گفت او را هر کجا می بینم با دیگران فرق دارد متفاوت در پوشیدن !متفاوت در خوردن! متفاوت در تفریح کردن! متفاوت در درس خواندن! متفاوت در کار کردن !متفاوت در شخصیت! و متفاوت در همه چیز ! او با همه شما خارجی ها فرق دارد یک جنتلمن است مطمئن هستم به سرعت پیشرفت خواهد کرد و به راس هرم خواهد رسید. به بیان دیگری از توصیف سرلشکر یوسفی ؛ آغاز خدمت شهید صیاد در سال ۱۳۴۶ در لشکر ۴ تبریز بوده ، سرلشکر یوسفی فرمانده لشکر ۴ تبریز در سال ۱۳۴۷ در میان جمعی از نظامیان گفته بود نام این جوان را به خاطر بسپارید من در ناصیه او آنقدر لیاقت می بینم که اگر بخت یارش باشد و از شر و حاسدان در امان بمانند روزی فرمانده نیروی زمینی ارتش خواهد شد. حافظه تاریخی ملت ایران گواهی می دهد یکی از شخصیت هایی که جایگاه تاثیرگذار خود را در حوزه های نظامی دفاعی کشور در سالهای متمادی حفظ نموده و الهام بخش نسل های جدید نیروهای مسلح ما و مایه مباهات و افتخار کشور بوده ، شهید صیاد شیرازی است زیرا اندیشه های دفاعی و آفندی وسیره فرماندهی و مدیریت وی نیاز دائمی نیروهای مسلح در هر مقطع تاریخی بایستی یادآوری وتبیین نمود. روحش قرین رحمت واسعه الهی باد

منبع : رحمان اکبرآبادی

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign