banner

به مناسبت سالروز عملیات بازی دراز

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۲

وضعیت منطقه عملیات

مجموعه ارتفاعات صعب العبور بازی دراز که دارای شیبهای تند و بریدگیها و پیچیدگی های ممتد در همه جهات است، یکی از موانع عمده برای هر نوع حرکات یگان های نظامی به شمار می رود.

این ارتفاعات محورهای سر پل ذهاب _  قصر شیرین را از محور گیلانغرب _ چم امام حسن _ قصر شیرین و تا حدودی معابر منتهی به گیلانغرب جدا می کند و کنترل و دیده بانی فوق العاده مناسب و عمیق و وسیع به همه جهات، به ویژه شمال، شرق و جنوب را ممکن می سازد.

همچنین امکان پشتیبانی متقابل را از نظر آرایش نیروها و طرح ریزی آتش برای انجام ماموریت از بین می برد، به همین جهت نیروهای متجاوز عراق در آغاز جنگ تلاش کردند این ارتفاعات را اشغال کنند و از همان ابتدا به عنوان یک منطقه دیده بانی مورد استفاده قرار دهند، به طوری که با اجرای آتش های توپخانه  دیده بانی شده از بازی دراز، مشکلات عمده ای را برای یگان های تیپ 3 لشکر 81 زرهی در سرتاسر منطقه پدافندی این یگان و حتی تردد خودروها از گذرگاه های اجباری کل داوود و میان کل در مسیر پاتلاق _ سر پل ذهاب فراهم ساخته بود. به این ترتیب دشمن در قلل مرتفع 1050 و 1100 شمالی و جنوبی و 1150، به دلیل مزیت و برتری که به لحاظ دیده بانی و هدایت آتش های توپخانه داشت، اقدام به احداث جاده ای آسفالته از نزدیکی آبادی خزل گوری کهرک واقع در مسیر جاده ی قصر شیرین _ گیلانغرب به دامنه غربی قله ی 1150 بازی دراز نمود و یک تیپ پیاده و یک دسته تانک را روی این ارتفاعات مستقر کرد و دیدگاه واقع روی این قله را که از تسهیلات ارتباطی قابل توجه برخوردار بود به نام دیدگاه صدام  نامگذاری کرد تا از دستیابی نیروهای ایرانی به ارتفاعات مورد بحث جلوگیری نماید. نظر به برتری نسبی نیروهای  دشمن در آغاز جنگ، رزمندگان ایرانی نتوانستند آنان را از ارتفاعات بازی دراز عقب برانند و حتی در عملیات آفندی تنگ حاجیان و چغالوند نیز موفق به اجرای این امر نشدند، در نتیجه در طول شش ماهه اول جنگ از سال 1359 این ارتفاعات همچنان در اشغال دشمن باقی ماند. از اوایل سال1360، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند اقدامات جدی تری برای عقب راندن نیروهای متجاوز انجام دهند و به همین دلیل لشکر 81 زرهی و سپاه پاسداران همرزم آن لشکر، ارتفاعات بازی دراز را به عنوان اولین هدف نیمه گسترده در صحنه عملیات غرب انتخاب کردند.

زمان و مدت عملیات:

این عملیات در ساعت 05:00 دوم اردیبهشت1360، آغاز و در پایان روز 9 اردیبهشت1360، و بعد از هفت روز نبرد دلاورانه خاتمه یافت.

مأموریت:

تیپ 3 لشکر 81 زرهی مأموریت دارد در ساعت 05:00 دوم اردیبهشت ماه به منظور تصرف قله های 1050 و 1100 شمالی و جنوبی و 1150 ارتفاعات بازی دراز تک نموده، نیروهای دشمن را منهدم و آماده می شود تک را برای تصرف ارتفاعات 1020 ادامه دهد. پس از 7 روز عملیات بسیار سنگین علی رغم  تصرف هدفهای تعیین شده، بدلیل پاتک های مکرر دشمن ارتفاع 1150 مجدداً توسط عراق تصرف شد.

در این عملیات علی اکبر شیرودی، خلبان قهرمان یگان هوانیرزو (هواپیمائی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران) به شهادت رسید.

نتیجه:

1-    آزاد سازی اهداف در روزهای اولیه نبرد و از دست دادن قله 1150 متری در روز پایانی عملیات.

2-    بیش از 1500 نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی شده و 458 نفر نیز به اسارت در آمدند.

3-    تیپ 3 پیاده کوهستانی ارتش عراق منهدم گردید و تلفات و ضایعاتی به تیپ 22 کوهستانی دشمن وارد آمد.

4-    7 فروند هواپیما و 5 فروند بالگرد به اضافه تعدادی تانک و نفربر و خودرو و ادوات جنگی از جمله ضایعات عراقی ها در این عملیات بوده است.

گردآورنده : فرشاد نژادخیر

 

منابع:

1-    تقویم تاریخ دفاع مقدس، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1387

2-    کتاب اطلس نبردهای ماندگار، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، سازمان ایثارگران ارتش

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign