banner

بندر امام خميني (ره) و سيادت دريايي (5) – قسمت پایانی

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۰

عملیات اسکورت کشتی ها با محموله ویژه

سلسله عملیات اسکورت کشتی های با محموله ویژه به لحاظ شکلی و حوزه جغرافیایی و نوع تهدیدات با عملیات اسکورت کاروان‌های تجاری متفاوت بود. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت خانه های دفاع، بازرگانی و سایر ارگان های ذیربط حفاظت کشتی هایی که محموله های حساس و ضروری کشور و جنگ را از بنادر مبداء بارگیری می‌نمودند در برنامه های خود قرار می داد و از زمانی که این کشتی‌ها به شمال اقیانوس هند وارد می شدند، حمایت اسکورت آن ها را تا بندر مقصد که عمدتا بندر عباس بود با قدرت هرچه تمام تر انجام می داد.

این عملیات از زمانی که دشمن بعثی به هماپیماها و بالگردهای دارای موشک هوا به سطح پیشرفته اگزوسه مجهز گردید از حساسیت و اهمیت بیش تری برخوردار شد.

همه این اقدامات باعث می شد مسیر دریایی مهمترین مقصد و مبدأ آن در خلیج فارس یعنی بندر امام خمینی بتواند در امنیت دفاعی نسبی قابل قبول مأموريت خطیر خود را به انجام برساند با این حال این بندر و تأسیسات آن نیز مورد هجوم هوائی عراق قرار گرفت.

ميزان خسارت وارده به تأسيسات …

ميزان خسارت وارده به تأسيسات و تجهيزات بندري بندر امام خميني (ره) در طول جنگ

در طي 158 موردي كه اين بندر مورد هجوم هوايي و بمباران‌هاي هواپيماهاي دشمن قرار گرفت به طور كلي بيش از 50 درصد امكانات و تأسيسات و تجهيزات بندري به طور جدي آسيب ديد به گونه‌اي كه بعضي از تجهيزات تخليه و بارگيري از رده خارج كه تعمير و مرمت و بازسازي آن‌ها مقرون به صرفه تشخيص داده نشد ولي دلاور مردان غيور اداره كل آن بندر (سازمان بنادر و دريانوردي استان خوزستان) با اندك امكانات باقي‌مانده تا آخرين روز فعاليت آن بندر در سال 1365 با همان امكانات محدود اداي وظيفه نموده و در زير بمباران‌هاي دشمن نسبت به تخليه كشتي‌هاي اعزامي اهتمام ويژه ورزيدند.

مدت زمان بازسازي …

مدت زمان بازسازي تأسيسات بندري بندر امام خميني (ره) و تجهيزاتي كه بر اثر بمباران هواپيماهاي دشمن آسيب جدي ديده بودند

با پايان جنگ در سال 1367 و نياز به فعال‌‌‌‌‌‌سازي اين بندر كار باز‌سازي و مرمت آسيب‌هاي وارده به اسكله‌ها و ديگر تأسيسات و تجهيزات بندري آغاز گرديد و با همت و تلاش فرزندان غيور اين خطه در مدت زمان كوتاهي اين بندر مجدداً پذيراي ورود كشتي‌ها براي تخليه و بارگيري گرديد و همزمان با تخليه و بارگيري كشتي‌ها كار بازسازي نيز بطور جدي به موازات آن پيش رفت و امروز اين بندر با 11 ميليون متر مربع مساحت در شمال‌غربي خليج فارس (انتهاي آبراه خور موسي به طول 42 مايل و عرض 250) به علت برخورداري از امكانات پسكرانه‌اي مناسب در استان‌هاي مركزي و غرب كشور، نزديكي به كشور‌هاي همسايه مانند عراق، تركيه، آذربايجان و ارمنستان و دسترسي آسان به آبهاي آزاد از طريق خليج فارس، راهي مطمئن براي واردات و صادرات كالا به كشور هاي اروپايي، آسياي جنوب شرقي، آمريكا‌ي‌ جنوبي، استراليا، آفريقا‌جنوبي و خاور ميانه محسوب ميشود همچنين به‌علت قرار گرفتن در مسير اصلي ترانزيت به كشور عراق و نزديكي به 70 درصد مراكز صنعتي و جمعيتي كشور از قابليت‌هاي فراواني براي جابجايي كالا بويژه كانتينر‌هاي عراقي به اين كشور برخوردار است، ذكر اين نكته ضروري است كه در حال حاضر در اين بندر سالانه بيش از 4 ميليون تن كالا از طريق كشتي‌ها تخليه و بارگيري مي‌گردد

منبع : بندر امام خمینیی(ره) و سیادت دریایی، بختیاری، مسعود، 1391، ایران سبز، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign