banner

از نگاه او(4)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴

بازرسی آمادگی رزمی نیروهای مسلح در سال 1371 و 1372
به ریاست سرتیپ علی صیادشیرازی و همکاران انتخاب

ساختار پیش‌بینی شده برای ماموریت مورد نظر

1-هیئت رئیسه: رئیس، جانشین، معاون هماهنگ‌کننده، مشاوران، دبیر، عنصر حفاظت اطلاعات.

2- یازده کمیته تخصصی: عملیات، اطلاعات، پرسنل، آموزش، لجستیک، مخابرات، مهندسی، بهداری، تحقیقات دفاعی، سازمان، مالی و بودجه.

3- گروه پشتیبانی

 

توضیح:در جلسه درباره هر کدام توضیح داده شد و مسئولان هر کدام که معلوم بودند، در همان زمان معرفی شدند.

 

آمادگی رزمی: آمادگی رزمی عبارت است از مجموع ظرفیت مادی ومعنوی یک سازمان نظامی و چگونگی به کارگیری آنها در اجرای ماموریت‌های واگذاری و دست یابی به هدف تعریف شده.

ترکیب آمادگی رزمی: عوامل فیزیکی – عوامل روحی و روانی

عناصر قدرت طرح‌ریزی فرمانده: سازمان، آموزش، حمیت قسمتی، واکنش، تحرک، وضع تجهیزات

عناصر تشکیل دهنده آمادگی رزمی: عوامل کمّی (عوامل فیزیکی یا محسوس) / عوامل کیفی (عوامل غیر محسوس) / عوامل تاثیرگذار (برترساز)

 

توضیح:در یادداشت‌های من، عناصر قدرت ملی نیز درج شده و نیز عناصر برترساز درج شده که نوشتن آنها در این نوشته و بدون شرح لازم، به نظر می‌آید از ظرفیت و موضوع این نوشته خارج باشد. و درج عباراتی ناقص، بهره‌ای برای خواننده نداشته باشد.

 

– در یادداشت‌های موجود، جمله‌ای دیده می‌شود: آیا ستاد کل نیروهای مسلح هم ارزیابی می‌شود؟ یادم نمی‌آید که جواب این سوال چه بود. خواستم که خواننده این نوشته بداند که چنین سوالی هم، آن روز مطرح بوده است.

– در ضمن، بازرسی از عقیدتی سیاسی‌ها و حفاظت اطلاعات هم در این بازرسی، انجام نگرفت و آیا بعدها اقدام شد، خبر ندارم.

آمادگی رزمی = کمیت (تعداد) × کیفیت (عوامل مادی ماتریل) × کیفیت (عوامل غیر مادی)

– تمام یگان‌ها را نمی‌توانیم ارزیابی کنیم. نمونه برداری می‌کنیم و همان نمونه‌ها را به طور دقیق می‌سنجیم.

– یگانی را برابر یک سناریو، حرکت می‌دهیم.

– در مجموع به این نتیجه باید برسیم که: آیا نیروهای مسلح آمادگی دفاع از جمهوری اسلامی را برابر ماموریت‌های محوله دارند و اگر دارند تا چه مقدار؟

عوامل موثر در موفقیت

مدیریت مستمر و کیفی در هیئت بازرسی

– صلاحیت بازرسان

– طرح ریزی و برنامه ریزی

– توجیه و آموزش بازرسان هیئت‌ها

– اجرای دقیق مفاد مشی بازرسی

– رعایت اخلاق بازرسی

– نظارت دقیق در اجرا

– مجهز بودن به روحیه جبهه‌ای

– استمرار در تهیه گزارش‌ها به طور تدریجی و بدون تعویق: گزارش کمیته تخصصی، گزارش هیئت مدیره، گزارش جمع بندی کل بازرسی، تجزیه و تحلیل و راه کارها.

– بهره‌گیری و بکارگیری از کلیه امکانات داخل ستاد.

– از این لحظه به بعد روی ماموریت خودتان فکر کنید و طرح و الگو بدهید. اصل، بر شدن است.

– اولین ماموریت بازرسی درصدی از یگان‌های زیر در منطقه شمالغرب می‌باشد.

– در سپاه: قرارگاه حمزه + 3 قرارگاه فرعی + لشکر 31 عاشورا + یک تیپ از لشکر 13 + تیپ ابوالفضل + بخشی از لشکر سیدالشهداء

– در لجستیک: مرکز لجستیک + مرکز بهداری + مرکز مخابرات

– گردان‌های عملیاتی: از سپاه و از ارتش مامور به سپاه

– نیروی مقاومت

– در ارتش: لشکر 64 + لشکر 28 + تیپ 65 +تیپ 40 + گروه 11 توپخانه + پشتیبانی منطقه 4

– نیروی انتظامی: مرکز آموزش در کهریز آذربایجان غربی و …

 

نکات مورد نظر بازرسی در موضوع آموزش

آموزش انفرادی برابر برنامه آموزش رزم مقدماتی آموزش انفرادی افراد در یگان با توجه به شغل سازمانی که دارد، چگونه است؟

آیا یگان، برنامه آموزشی یگانی دارد و به اجرا در می آورد؟ چند درصد؟

میزان آمادگی آموزش یگان و اجزاء آن نسبت به ماموریت سازمانی، چگونه است؟ چند درصد توان آموزشی نسبت به ماموریت دارد؟ سوال کتبی، شفاهی، عملی ایجاد وضعیت و ارزیابی آموزشی نفرات و یگان، نسبت به وضعیت ایجاد شده یگان‌های سپاه چگونه ؟ یگانی را به عقب بکشانیم، توانائی جمع آوری موجودی را بطور کامل دارد؟ پرسنل یگان که در طول ساعات خدمتی، امکان جمع آوری آنان نیست، تکلیف آموزشی آنان چگونه است؟ سواد آموزی؟ برای هر نمونه یگانی، چک لیست مخصوص در نظر گرفته شود. زنجیر آموزشی در ارتش: سماجا، معاونت آموزشی نیروها، قرارگاه‌ها، ستاد لشکر و تیپ مستقل، تیپ، ستاد گردان، گروهان‌ها ، پایگاه‌ها.

یگان‌ها: رزمی، پشتیبانی رزمی، مراکز آموزش، شیمیایی ـ میکروبی ـ هسته‌ای، رکن3 ، مدارک؟، بازرسی‌های انفرادی آموزشی: جنگ افزار، رزم مقدماتی.

بازرسی رسته‌ای: مخابرات، اردنانس، سررشته‌داری، بهداری، پیاده، زرهی، توپخانه، مهندسی، هوانیروز، نهاجا، نداجا، بازرسی قوه جسمانی، سواد آموزی، تیراندازی، کار دسته جمعی یگان

توضیح: اینکه در ابتدای یادداشت‌ها، درباره نکات بازرسی آموزشی، یادداشت برداری کرده ام، علت آن است که، در آغاز، من را برای بازرسی آموزش در نظر گرفته بودند، اما بعد از سامان دهی اولیه گروه‌ها و تامین نیروی لازم ، روز بعد، من را برای گروه پرسنلی اختصاص دادند که تا پایان بازرسی در همین گروه پرسنلی باقی ماندم و یادداشت‌های مربوط به آموزش را هم در بالا آوردم، تا خواننده نوع نگاه مدیریت بازرسی، نسبت به ابعاد مورد نظر در آموزش را آگاه گردد.

 

توضیح:مدیریت بازرسی از ما خواسته بود که هر گروه، در همان ساعات خدمتی، با هم مذاکره نمایند و درباره نکات بازرسی که موضوع مربوطه باید مورد توجه قرار گیرد، شناسائی و مدون نمایند. از طرفی، تعدادی چک لیست موضوعی هم، از سوی مدیریت بازرسی در اختیار گروه قرار داده می‌شد که آنها را نیز مطالعه و بهره‌برداری نمایند.

 

دفتر یادداشت من نشان می‌دهد که درباره امور پرسنلی، مواردی که باید مورد توجه و ارزیابی قرار دهیم به شکل نمای درختی و شاخه‌ای نوشته‌ام.

در اینجا، برای آگاهی خوانندگان، به شکل قابل استفاده می‌نویسیم. هر چند که باید متوجه باشیم که این یادداشت‌ها، کامل نیستند و برای دسترسی به اجزاء کامل موضوع، باید به کتب آموزشی دافوس مراجعه نمود.

پرسنلی: مواردی که درباره امور پرسنلی، لازم است مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

سازمان: آیا جدول سازمان جوابگوی امور جاری هست؟ آیا افراد موجود جوابگوی امور محوله هستند؟

آمار: سازمانی کادر، وظیفه، جمع. موجودی، درصد آمار‌های مختلف؟ شیوه تهیه پرسنل؟ چگونگی تقسیم پرسنل؟ توجه به تعدیل پرسنل، تعدیل پایه خدمتی؟

رفاه و روحیه: اقدامات انجام شده؟ ابتکارات ؟ مکاتبات؟ امورات تحت اقدام؟

انضباط: ارزیابی انضباطی انفرادی، دسته جمعی، ظاهری و …

بازدیدها: سوابق؟ اقدامات ستادی؟ اقدامات نظارتی؟ مدارک؟ آدرس و مشخصات؟

ترفیعات: ترفیعات به موقع

انتصابات: خدمت در مشاغل سازمانی؟ کار به کاردان؟ تخصص قبلی نیروهای وظیفه؟

12/8/71: تا 3 بعدازظهر کاری نداریم.

 

توضیح:جمله این معنا را می‌رساند که مدیریت بازرسی با گروه‌ها کاری ندارد و گروه‌ها به همفکری و طراحی ماموریت واگذاری بپردازند.

 

– فردا 9 صبح، کل هیئت در سالن اجتماع باشند.

– چک لیست‌هائی که باید تهیه شود، ستاد لشکر / تیپ / پادگان / مرکز آموزش / گردان / ستاد نیرو / ستاد مشترک ارتش / ستاد مشترک سپاه / وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح / نیروی مقاومت

– چک لیست ترتیب وظایف رکن یکم مورد مطالعه قرار گیرد.

– اعضای گروه بازرسی پرسنلی: سرتیپ پاسدار ابوالقاسم شُکری از ستاد کل، سرتیپ 2 صادقی‌گویا، پاسدار محمد علی کاظمی از نیروی مقاومت، پاسدار محمد محمدی از نیروی انسانی ستاد مشترک سپاه، پاسدار بهرام منسومی از طرح و برنامه ستاد کل، سرگرد سعادت‌پناه از پرسنلی نیروی انتظامی.

 

توضیح: به ترتیب که بازرسی‌ها به نیروها، شهرها و یگان‌های دیگر تغییر می یافت، بازرسان گروه هم تغییر مییافتند. مثلا در نیروی هوایی و نیروی دریایی، بازرسانی از آن نیروها نیز در ترکیب گروه شرکت می‌کرد. اما من در تمام مراحل فرد ثابت گروه بودم.سرگروه‌های یازده‌گانه، معمولا درجه سرتیپی داشتند یا پاسدار، یا ارتشی بودند.

 

– چهارشنبه 14/8/71: معرفی اعضا هیئت بازرسی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح.

منبع : از نگاه او، فردپور، حسن، ایران سبز،1400، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign