banner

ارتش در فاو(عملیات والفجر8) (36)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۶

عملیات شفق: نگاه مشترک به عملیات هوایی و عملیات پدافند هوایی

عملیات شفق: نگاه مشترک به عملیات هوایی و عملیات پدافند هوایی
– در روز بیستم بهمن ماه 64 هنوز جابجایی‌ها ادامه داشت و فرماندهی نهاجا بنا به امر فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) که توسط رئیس ستاد قرارگاه ابلاغ گردید و این رئیس ستاد بنام رئیس ستاد پدافند هوایی کل کشور هم معروف شده بود کسی نبود جز حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، دستور داده شد که فرماندهی پدافند هوایی چهار قبضه جنگ افزار 23 میلی متری ضد هوایی را به جای 4 قبضه مسلسل‌های ضدهوایی 5/14 میلی متری به پازنان بفرستد.
در تاریخ 22/11 مناسب ترین منطقه ی ایستایی برای هواپیماهای «CAP» «اف-14» در عملیات «شفق» تعیین و به ایستگاه‌های رادار و سایر منابع عملیاتی ابلاغ می‌گردد که مختصات جغرافیایی آنها به شرح زیر است. نقطه A‌ 3040 شمالی و 4900 شرقی نقطه B به مختصات 3035 شمالی و 4337 شرقی.
– در این روز نیروی هوایی دشمن فعالانه محل حرکت‌های نیروهای سطحی را هدف قرار می دهد و در ساعت 11:31، 11:58 و 13:11 تعداد سه فروند هواپیمای دشمن توسط سایت کوثر هدف قرار داده می شود و سرنگون می‌گردند. در ادامه این عملیات ساعت 14:25، 14:28، 14:33 و 14:35 تعداد چهار فروند هواپیمای دشمن درگیر هاگ می‌شوند.
– در ساعت 15:42 و 15:57 نیز دو فروند دیگر سرنگون می کردند.
– روز بیست دوم بهمن ماه نیز خلبانان پایگاه هوایی چهارم شکاری در دزفول تعداد چهار فروند هواپیمای تایگر «اف-5-ای» خود را مجهز به انواع بمب‌های «BL-755» و راکت‌های زونی 75/2 و بمب‌های «BLU-IB» و گلوله‌های توپ بیست میلی متری به قرارگاه لشکر مستقر در شمال فاو و جنوب بصره حمله ور شدند و آغاز نبرد سهمگین «والفجر8» را به دشمن اعلام کردند.
خلبانان پایگاه ششم شکاری در بندر بوشهر نیز با سه فروند هواپیما فانتوم «اف-4-ای» خود به قلب دشمن یعنی پایگاه موشکی «HY-2» کرم ابریشم حمله ور شدند و قبل از هر اقدامی از سوی دشمن، این پایگاه را در هم کوبیدند.
روز بیست و سوم بهمن سایت موشکی هاگ «کوثر» با تعداد هفت فروند هواپیمای دشمن که به قصد بمباران این سایت آمده بودند در ساعت 07:40 درگیر شد و سه فروند موشک به طرف آنها شلیک کرد، اما بمب‌های هواپیماهای مهاجم عراقی سه نفر از اعضای سایت کوثر را مجروح می سازند و احتمالا یک فروند هواپیمای مهاجم سرنگون می شود.
– در ساعت10:43 و 10:44 نیز دو فروند هواپیمای دشمن به سایت کوثر سپرده می شوند و این سایت آنها را سرنگون می سازد.
– در ساعت 10:50 نیز یک موشک هاگ به سمت هواپیمای دشمن شلیک می شود که اصابت نمی کند در ساعت 10:53 یک فروند هواپیمای مهاجم دشمن توسط شلیک یک موشک هاگ از این سایت سرنگون می‌گردد.
– در ساعت 10:55، 14:15 نیز درگیری سایت کوثر با هواپیماهای دشمن تشدید می‌شود و در موقعیت جغرافیایی 2955 شمالی و 4835 شرقی سه موشک هاگ شلیک می شود و یک فروند هواپیمای دشمن سرنگون که خلبان آن با چتر نجات از هواپیما بیرون می‌پرد.
– در ساعت 14:18بالاخره دشمن با یک هواپیمای مجهز به موشک ضد رادار سیستم «HIPW» سایت کوثر را هدف قرار می دهد و سایت از کار می افتد بلافاصله در ساعت 14:20 هواپیماهای جنگنده بمب افکن دشمن، سایت را بمباران می کنند.
– در ساعت 16:04 تاسیسات گازی نفتی بندر گناوه در شمال غرب بوشهر بمباران می‌شود.
– پایگاه چهارم شکاری در دزفول نیز در روز 23/11/64 با تعداد دو فروند هواپیمای «اف5-ای» نیروهای سطحی دشمن را در غرب اروندرود بمباران نمود و در این عملیات سروان خلبان ورزدار با هواپیمای 7106 «اف-5-ای» به شهادت رسید و هواپیما منهدم شد.
پایگاه چهارم شکاری در روز 24/11/64 با تعداد 4 فروند به شمال فاو تاخت و قرارگاه لشکر دشمن را بمباران نمود و هواپیمای 7098 «اف-5» به خلبانی سروان ابوالفضل اسدزاده در شمال فاو مورد اصابت گلوله‌های دشمن واقع گردید و هواپیما در حوالی آبادان سانحه داد و خلبان شهید گردید.
– در روز بیست و چهارم بهمن ماه 1364 بالاخره پس از چندین روز نبردهای زمینی و هوایی سرلشکر ماهر عبدالرشید فرمانده ی سپاه سوم ارتش عراق که در بصره مستقر بود و همین سپاه، خرمشهر را متصرف شده بود اعلام می‌کند که شهر «فاو» و مناطق اطراف آن سقوط کرده و به دست نیروهای ایرانی درآمده است. رادیوی فارسی زبان عراق گزارش می نماید که ایران در این عملیات از سلاح شیمیایی استفاده برده است. این تبلیغات حکایت از آینده ی تاریک جنگ را دارد مبنی بر ایجاد شرایط برای ارتش عراق تا از سلاح شیمیایی استفاده کند و هیچکس و هیچ قدرتی در جهان به این کار ارتش عراق خرده نگیرد.
ستاد پدافند هوایی کل کشور اکنون بوجود آمده و فعال شده و از تسلیحات تاکتیکی نهاجا برای پدافند مراکز نفتی و پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها استفاده می‌کند=، در همین روز چهار عراده توپ 23 میلی‌متری پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش جایگزین چهار قبضه مسلسل‌های 5/14 در تلمبه خانه‌ی یونیت شماره‌ی 4 و یونیت شماره‌ی 4 و یونیت شماره‌ی 5 در آغا جاری می‌گردد.
– در ساعت 1100 عملیات بمباران هوایی علیه هدفی در دهانه‌ی فاو (در خورعبداله) توسط دو فروند هواپیمای «اف-4» ایرانی انجام می گیرد که یک فروند آنها اسیر گلوله‌های ضد هوایی دشمن می‌گردد و سرنگون می شود.
– روز بیست و چهارم ماه، دیگر جنگ مغلوبه شده بود. دشمن غافلگیر شده را باز هم خلبانان پایگاه‌های چهارم شکاری در دزفول با 6 فروند «اف-5» و خلبانان پایگاه پنجم شکاری در امیدیه با 8 فروند و خلبانان پایگاه بوشهر با یک فروند فانتوم، تانک‌ها و ادوات زرهی و عده‌های دشمن را در منطقه ی فاو و ساحل غربی اروند زیر آتش سهمگین بمباران‌های هوایی خود قرار دادند تا سر پل به دست آمده در فاو بتواند توسعه پیدا کند.
– در ساعت 11:20 همین روز (روز 24/11/64) یک فروند هواپیمای دشمن توسط عوامل پدافند هوایی نهاجا سرنگون می شود و در ساعات 11:25، 13:00 و 13:15 و 13:42 جزیره خارک، شهر اهواز، بهره برداری منصوریه و بندر گناوه توسط جنگنده بمب افکن‌های دشمن بمباران می شود. رادیوی عراق طی بیانیه ای از سوی ارتش این کشور ادعا می‌کند که نیروهای ارتش ایران در شرق بصره از مواضع اشغالی عقب نشسته‌اند، در حالی که در شرق بصره هیچگونه قصد انجام حملات زمینی نبود. تنها وضعیت دفاعی، حاکم بود. در همین روز هواپیماهای دشمن شهر خرمشهر را بمباران می کنند و سیزده نفر بسیجی مجروح می شوند.
– در ساعت 07:30 روز 25/11/64 دشمن سعی می‌کند که مجنون جنوبی را از دست نیروهای ایرانی خارج سازد. این جزیره از متصرفات خیبر بود.
برج 48 دیده‌بانی و گزارشات عراق در بخش غربی فاو که با آغاز عملیات «والفجر8» برای احتیاط تخلیه شده بود، در این روز مجدداً فعال شد.
روز بیست و ششم بهمن در ساعت 10:09 سایت هاگ کوثر، مورد حملات هوایی هواپیماهای حامل موشک‌های ضدرادار قرار می‌گیرد و اطلاعات واصله حاکی از این است که دشمن موفق شده به 19 فروند شناور در شمال غرب خلیج فارس حمله‌ور شود. البته تلفاتی در کار نبود.
– در ساعت 12:00 و 12:15 انرژی اتمی بوشهر مورد حملات هوایی دشمن قرار می‌گیرد که هواپیماها توسط «اف-14» حاضر در منطقه به عقب رانده می شوند.
– در ساعت 1400 یک فروند هواپیمای دشمن توسط سایت هاگ کوثر مورد اصابت قرار می گیرد و در مختصات 3008 شمالی و 4822 شرقی سقوط می‌کند در ساعت 1815 و 1910 سخنگوی نظامی ارتش عراق ادعا می‌کند که یک شناور ایرانی توسط یگان‌های دریایی آنها منهدم گردیده و جزایر مجنون از دست ایرانی‌ها خارج شده است.
– در ساعت 2303 جزیره ی خارک توسط هواپیمای بلند پرواز «میگ-25» از ارتفاع بالا بمباران می شود، این بمباران‌ها بدون دقت از ارتفاع 75000 پایی انجام می‌شد.
تعداد سه عراده توپ اورلیکن که از شمال غرب برداشته شده بودند به بندر گناوه فرستاده شد تا دفاع هوایی تاسیسات نفتی بندر امام حسن کمی مستحکم تر شود. این روزها هواپیماهای عراقی به بندر گناوه چندین بار نفوذ و بمباران کرده‌اند.

منبع : عملیات والفجر8(ویراست دوم)، اسدی، هیبت الله، 1400، ایران سبز، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign