banner

ارتش در فاو(عملیات والفجر8) (24)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۸

بخش دوم: نیروی هوائی ارتش در عملیات والفجر 8

همزمان با طراحی شبکه شنود نهاجا اداره دوم سماجا نیز با توجه به زمانبند عملیات والفجر8 اقدام به شناسایی محل گسترش سایت ها شنود نمود و در عملیات شنود سماجا2 با در اختیار داشتن مجهز ترین شنود رادیوئی اطلاعات رد و بدل شده بین پست های دیده بان عراق مستقر در جنوب یا پست فرماندهی صفوان را شنود نموده و در اولویت یکم این اطلاعات را در اختیار شبکه فرماندهی و کنترل قرار می داد که با تجربیاتی که از عملیات والفجر8 وجود داشت این سایت ها اطلاعات ذی­قیمت و سرنوشت سازی را فراهم می نمود و با گزارش بموقع حملات هوایی روی دریا و آماده باش کامل در شبکه دیدبانی عراق شبکه کنترل فرماندهی را در اعلام به موقع حملات هوایی یاری نموده و اعتماد کاملی بین این سایت ها و شبکه فرماندهی کنترل به وجود آورد.

استقرار سایت شنود کربلا

سایت شنود تاکتیکی کربلا همزمان با شروع عملیات والفجر8 در منطقه درگیری عملیات والفجر8 گسترش داده شد و در شبکه قرار گرفت که با توجه به گزارشات به موقع و حساس و حیاتی از فعالیت های هوائی دشمن موجب رضایتمندی رادار بندر امام گردید که مراتب مفید واقع شدن این سایت شنود برابر سند471-6/ 06 -201/ و گ 23 مورخه 25/11/64 به فرماندهی پدافند هوائی اعلام گردید.

.

تاثیر سایت هواپیمای شنود (خفاش) در عملیات

استقرار سایت‌های شنود در سرتاسر نوار مرزی گاهاً به علت وجود عوارض طبیعی و یا محدودیت سیستم های موجود عملاً امکان پذیر نمی باشد و لذا به منظور رفع این خلاء، سیستم های شنود بر روی هواپیماهایی که به این منظور اختصاص یافته است نصب گردیده و به صورت برنامه ای و یا با درخواست قرارگاه ها یا پرواز در منطقه تحرکات هوایی دشمن را به موقع شنود و کشف می نمودند و جهت اقدام تاکتیکی با استفاده از کدهای قراردادی و توسط کانال های رادیویی به ایستگاه های راداری جهت بهره برداری شبکه فرماندهی و کنترل گزارش می نمودند.

پرواز این هواپیما و حضور آن در منطقه همزمان با اجرای عملیات های برون مرزی و شنود مکالمات دشمن و مخابره همزمان این اطلاعات به رادار های منطقه کمک موثری در مقابله با تهدیدات بالفعل دشمن می نمود. این هواپیماها با پرواز در ارتفاعات تاکتیکی مناسب قادر است عمق کشور متخاصم را رسد نموده و اطلاعات ذی­قیمتی را فراهم نماید این هواپیماها با داشتن پرسنل مجرب از کوچک ترین خطا و اشتباه خلبانان هواپیماهای متخاصم استفاده حداکثری رانموده و با گزارش به شبکه فرماندهی و کنترل کمک موثری به تشخیص نوع تهدید دشمن می نماید.

استقرار تیم‌های تجزیه و تحلیل

ارسال گزارشات متعدد از فعالیت های هوائی کشور متخاصم عراق باعث اشباع و یا سردرگمی شبکه فرماندهی و کنترل می گردید و اقدامات تاکتیکی گاهاً غیر ضروری و نامناسب را در پی داشت و ضرورت داشتن مرکزی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از شنودها و واگذاری ماموریت های شنود به آنها و ترکیب و تلفیق اطلاعات دریافتی و بهره گیری سریع و موثر از اطلاعات در مناطق عملیاتی پیش بینی گردید و در نتیجه در مورخه 26/10/64 توسط ستاد کل پدافند کشور دستور تشکیل مراکز تجزیه و تحلیل در SOC شیراز، بندر امام و بوشهر داده شد که پس از استقرار تیم ها تجزیه و تحلیل و تلفیق، بلافاصله در اختیار عملیات رادار قرار می گرفت انجام تقاطع اطلاعات باعث گردید افسران شیفت رادار های مذکور با اطمینان بیشتری اقدامات تاکتیکی را انجام دهند و در اولین مرحله نمایده فاشا در مورخه 19/11/64 به رادار بندر امام که مسئولیت هدایت عملیات را در والفجر8 به عهده داشت اعزام گردید.

(سند  130-1/3/03-1600/ س ک مورخه 26/10/64)

(سند5520-2/01-501/ و ه 20 مورخه 9/11/64)

چ- مناطق ایستائی و هواپیماهای شکاری رهگیر:

منطقه ایستایی جزیره خارک (نهنگ)

این منطقه در شمال غرب شهر بوشهر حد فاصل جزیره خارک و ساحل، طراحی شده و جهت گشت هواپیماهای F14 و به منظور دفاع هوایی از جزیره خارک و تأسیسات نوار ساحلی گوره و بحرگان پیش بینی گردیده است و این منطقه با توجه به توانایی های کنترل رادار بوشهر و حداکثر شعاع گشت زنی هواپیماها مشخص شده است.

سند (27/27-1101/و ه 3 مورخه 12/2/64)

 

 

منطقه ایستایی بوشهر (کوسه)

این منطقه در جنوب شهر بوشهر جهت پوشش هوایی کاروان های نفتکش و جلوگیری از حمله نیروهای عراقی به شناورهای در حال تردد به خارک و سکوها طراحی گردیده، این منطقه توسط رادار بوشهر مرتباً ارزیابی گردیده و مشکللات آن مطرح و نهایتاً مورد تصویب قرار گرفته و شعاع گشت زنی با توجه به توانایی های رادار بوشهر و هواپیماها مشخص شده است.

سند (27/27-1101/و ه 3 مورخه 12/2/64)

منطقه ایستایی مقابله با میگ 25 (حمید)

هواپیماهای میگ 25 با ارتفاع بالا پس از پرواز از پایگاه حبانیه از شمال خوزستان اقدام به نفوذ نموده و از سمت نوار ساحلی شمال خلیج فارس اقدام به بمباران منطقه گوره ـ بحرگان و خارک می نمایند. لذا این منطقه به گونه ای طراحی شد که هواپیماهای شکاری طرح ابابیل با دریافت دستور از سوی رادار منطقه مبادرت به اجرای پروفایل درگیری با هواپیماهای دشمن نموده و پس از افزایش سرعت و اوج گیری و رسیدن به ارتفاع مناسب، دقیقاً در روبه روی هواپیماهای میگ 25 قرار گرفته و با انجام تاکتیک Pup Up (نهایت اوج گیری) با هواپیماهای دشمن درگیر شوند.

سند (934-4/06-20/و ه مورخه 17/7/64)

 

منطقه گشت خارک (دلفین و پنگوئن)

حمله به جزیره خارک و قطع جریان صادرات نفت کشور در دستور کار رژیم بعث عراق قرار داشت و به منظور دفع حملات هوایی به جزیره خارک و حفظ شریان صادرات نفت منطقه دلفین و پنگوئن، گشت زنی هواپیماهای F4 و F14 پیش بینی و ارزیابی گردید و پس از تأیید جهت اجرا ابلاغ شد. هواپیماهای گشت هوایی با استقرار در این مناطق ضمن مقابله با هواپیماهای مهاجم، از منطقه تحت مسئولیت حراست می نمودند.

سند (871-4/06-201/و ه 20 مورخه 2/7/64)

منطقه کبوتر

این منطقه جهت پوشش هوایی مناطق حساس و حیاتی استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز، آبادان، ماهشهر، پوشش مناطق عملیاتی و انجام اقدام تاکتیکی علیه هواپیماهای مهاجم و دفاع از مناطق حساس و حیاتی طراحی گردیده و این منطقه به علت مسطح بودن، بهترین شرایط پرواز جهت هواپیماهای F5 و F4 در شرایط دید بصری (VFR) فراهم می نماید.

 

 

منطقه درنا

این منطقه به جهت پوشش هوایی مناطق استان خوزستان، بهبهان، منطقه شمال خلیج فارس و پوشش مناطق عملیاتی و انجام اقدام تاکتیکی علیه هواپیماهای مهاجم و دفاع از مناطق حساس و حیاتی این منطقه جهت گشت هواپیماهای F14 طراحی گردیده است.

منطقه ایستایی F14 والفجر8

با شروع عملیات والفجر8، منطقه جدید ایستایی جهت هواپیمای F14 و به منظور دفاع از نیروهای سطحی طراحی گردید و این منطقه گشت هوایی از فضای شهر سربندر شروع و تا شرق آبادان ادامه داشت و با توجه به مسطح بودن این منطقه، هواپیمای F14 با پرواز در ارتفاع حداقلی در پوشش رادار عراق قرار نمی‌گرفت. با پرواز F14 در این منطقه، لایه‌های دفاع هوایی در نزدیک‌ترین نقطه به محل درگیری هوایی تأمین شده و رادار بندر امام مسئولیت هدایت و کنترل هواپیماهای گشت را به عهده داشت.

سند (1414-4/06-201/و ه 20 مورخه 22/11/64)

منطقه ایستایی تانکر در عملیات والفجر8

منطقه ایستایی هواپیمای سوخت‌رسان از شمال آسمان شهر سی‌سخت شروع و تا جنوب شهر دهدشت ادامه داشت و این منطقه به گونه‌ای در نظر گرفته شده که هواپیماهای سوخت‌گیر با استفاده از سامانه‌های ناوبری هوا به هوا و در شرایط مختلف به هواپیمای سوخت‌رسان ملحق و پس از انجام سوخت‌گیری در اختیار رادار کنترل‌کننده در منطقه قرار می‌گرفتند.

سند (1411-4/06-201/و ه 20 مورخه 22/11/64)

 

منطقه ایستایی شنود

این هواپیما پس از پرواز از پایگاه‌های شیراز و یا تهران به سمت شمال منطقه خرم‌آباد تغییر مسیر داده و سپس به سمت جنوب یاسوج پرواز می‌نماید. منطقه پروازی این هواپیما به گونه‌ای پیش‌بینی گردیده که در زمان پرواز در پوشش رادارهای کشور عراق قرار نگیرد.

سند (56-1/06-201 مورخه 8/12/64)

 

منبع : عملیات والفجر8(ویراست دوم)، اسدی، هیبت الله، 1400، ایران سبز، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign