banner

نکات برجسته عملیات مرصاد از زبان امیر سرتیپ آراسته

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۵

نکات برجسته ی عملیات مرصاد و ویژگی های شاخص شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در فرماندهی

بسم الله الرحمن الرحیم

نکات برجسته ی عملیات مرصاد و ویژگی های شاخص شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در فرماندهی، هدایت و راهبری این عملیات از دیدگاه امیر سرتیپ ناصر آراسته رئیس هیئت معارف جنگ بمناسبت سالگرد این عملیات غرور آفرین،

(1) حضور شهید صیاد در منطقه عملیات و تشکیل قرارگاه عملیاتی جهت مقابله با منافقین در حداقل زمان ممکن پس از ابلاغ مأموریت.
(2) داشتن کاریزما (شخصیت نافذ) در کلیه یگان های عمل کننده با تابعیت های مختلف(مسئولین قرارگاه ها، سپاه پاسداران، ارتش، سپاه بدر، بسیج ، نیرو های مردمی و… )
(3) سرعت عمل در تصمیم گیری، اجرا و بدست آوردن ابتکار عمل که باعث جلوگیری از هرگونه تحرک منافقین گردیده و منجر به انهدام آنان شد.
(4) با تجربه بالای بهره گیری شهید صیاد از هوانیروز در طول جنگ تحمیلی و درایت و دانش ایشان در این خصوص، جابجایی یگان های عمل کننده با هلی برن در حداقل زمان و بدون سانحه و تلفات در جابجایی ها صورت می گرفت.
(5) اولین جنگی است که در تاریخ جنگ های دنیا که فرماندهی عملیات زمینی(توسط شهید سپهبد صیاد شیرازی)در هوا و در ارتفاع قریب به 300 الی 400 پایی از سطح زمین معمول گردید.
(6) اولین جنگی است که در 14000 جنگ تاریخ بشری فرماندهی عملیات تاکتیکی، فرماندهی صحنه عملیات و فرماندهی راهبردی در یک شخص(شهید صیاد)متجلی شد.
(7) اولین جنگی است در 200 سال اخیر که فرماندهی صحنه در پاسگاه تاکتیکی متحرک هوایی در 300 الی حداکثر 500 متری بُرد آتش های مستقیم دشمن قرار داشت.
(8) مرصاد اولین جنگ در 200 سال اخیر است که سرعت جابجایی پاسگاه فرماندهی بصورت کلی و به دلیل ضرورت در کوتاه ترین زمان در طول و عمق منطقه عملیاتی دشمن جابجا می شد.
(9) مرصاد عملیاتی بود که به خوبی نشان داد نقش اصلی و تمام کننده در هر عملیات را فرمانده بعهده دارد.
(10) مرصاد اولین عملیات در طول جنگ تحمیلی است که برآورد اطلاعاتی و عملیاتی آن ذهنی انجام گرفت و شالوده این برآورد ها نیز موارد زیر بوده است:
الف – سابقه خدمتی فرماندهی عملیات در سال ها قبل در آن منطقه
ب – داشتن آخرین اطلاعات فرمانده از منطقه عملیات از 24 ساعت قبل(چون تا 24 ساعت قبل چند روز بازدید از آن منطقه داشت)
ج – تهیه و تکمیل اطلاعات بصورت بصری توسط فرمانده عملیات به سرعت و از هوا
د – شناخت فرمانده عملیات از سابقه اقدامات منافقین در عملیات های گذشته آن گروهک در مناطق عملیاتی در طول دفاع مقدس
ه – حمله منافقین به تیم آتش هوانیروز در حین شناسایی هوایی که باعث باور خلبانان به حضور منافقین در مقابل آنان گردید.

(11)عملیات مرصاد از جمله جنگ های کلاسیک مشترک، زمینی، هوایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور سپاه بدر که از نیروهای مبارزاتی عراق بوده اند با موفقیت و وحدت کامل به ثمر رسید.
(12)مرصاد اولین عملیات در دوران دفاع مقدس بود که خاتمه عملیات آن با پیروزی قطعی و وارد کردن تلفات و ضایعات فراوان به عمده قوای دشمن(منافقین) در کمتر از 12 ساعت انجام گرفت.
(13) مرصاد اولین و آخرین عملیات علیه منافقین بود که ارتش منافقین را مضمحل و خواب حکومت منافقین بر جمهوری اسلامی را برای همیشه پریشان ساخت.
(14) مرصاد اولین عملیات بود که به صورت تمام و کمال جنایات، رذالت، خیانت، خباثت و حماقت منافقین را بر تمامی ملت بزرگ ما علنی ساخت.
(15) مرصاد از جمله عملیات هایی بود که از انواع بالگرد های هوانیروز به‌خوبی و در عمق سرزمین خودی برای نابودی دشمن به کار گرفته شد.
(16) مرصاد تنها عملیاتی بود که نیروی هوایی عراق برای پشتیبانی عملیات زمینی(پشتیبانی از منافقین)تمام توان خود برای نابودی رادار سوباشی همدان به کار گرفت و شهدای زیادی از پدافند هوایی ارتش گرفت ولی موفق به درهم شکستن عملیات مرصاد به فرماندهی شهید صیاد و تلاش هوانیروز و نیروی هوایی و رزمندگان زمینی از سپاه و ارتش نشد.
(17) عملیات مرصاد اولین عملیات بود که فرمانده اش بدون طرح مدون و تمرین شده و صرفاً با طراحی ذهنی همزمان هواپیماهای شکاری بمب افکن نهاجا و انواع بالگرد های هوانیروز را در حین اجرای اتش، آن هم بدون حادثه و سانحه با موفقیت به‌کار گرفت.
(18) البته فراموش نکنیم که دلاور مردی های نیروهای مردمی، بسیج و سپاه بدر در متوقف کردن منافقین در گردنه ی چهارزبر و سپس حملات جناحی نیروی زمینی ارتش و سپاه از سمت راست و چپ ستون منافقین و عملیات مؤثر بمباران جنگنده های نیروی هوایی ارتش و بالگرد های هوانیروز و اقدامات پدافند هوایی ارتش در ساقط کردن چندین فروند از هواپیماهای رژیم بعث عراق که از عملیات منافقین پشتیبانی می کردند از عوامل بسیار موثر عملیات مرصاد در یاری فرماندهی آن شهید عزیز صیاد شیرازی بود.

«والسلام علیکم و رحمه الله و بركاته»

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign