banner

عملیات آفندی کربلای 7 + پاسخ زیبای لشکر 64 به پیمان نامۀ رزمندگان این لشکر

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

ارتفاع 2519 متری در منطقه عمومی حاج عمران همراه با ارتفاعات واراس، شهداء، نصر و گردمند از عوارض حساس و کلیدی منطقه محسوب شده و عمدتاً دیده بانی بسیار مناسبی را به همه جهات نسبت به منطقه حاج عمران فراهم ساخته و کنترل حرکات را به طرف منطقه مذکور، آسان می نمود…

در این میان ارتفاع شهدا از وضعیت بسیار بهتری برخوردار بود. با توجه به اینکه تصرف ارتفاع 2519 متری عملیات آتی را به منظور تصرف ارتفاع شهدا تسهیل می ساخت، از ابتدا مورد توجه طراحان عملیات ها بود. به همین دلیل در عملیات والفجر2 به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و متعاقب شروع حملات عراق سقوط کرده و از تصرف ایران خارج گردیده بود. در عملیات کربلای 2 که در تاریخ 1365/06/10 اجرا گردید نیز جهت تصرف این قله توسط سپاه پاسداران تلاش شد، اما این حرکت نیز ناکام ماند و برای دست یابی به آن نهایتاً عملیات کربلای7 توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و توسط تکاوران لشگر 64 ارومیه اجرا گردید. قله 2519 متری در منطقه حاج عمران در حالی مورد هجوم گردان جنگاوران لشگر64 ارومیه قرار گرفت که چندین متر برف قله و سراسر منطقه را دربرگرفته و سربازان شجاع لشگر با راهپیمایی24 ساعته خود، در میان برفها با رمز یا مولای متقیان ادرکنی (ع) دشمن را غافلگیر و اهداف مشخص شده را تصرف و در مقابله با پاتک های متعدد دشمن مقاومت و ایستادگی کردند و نهایتاً بعد از 5 روز اهداف بدست آمده را تثبیت نمودند. روز بعد از عملیات حضرت امام خمینی (ره) ضمن مکالمه تلفنی مستقیم با فرمانده عملیات، با صدور پیامی خطاب به رزمندگان می فرماید: شما با این عملیات قلب مرا خشنود ساخته اید. در این عملیات سرلشگر شهید ناصر یار قلی از فرماندهان ارتش به شهادت رسید.

نتایج :

–         آزاد سازی و تصرف ارتفاع 2519 متری توسط نیروهای خودی

–         کشته و زخمی شدن حدود 3000 نفر و اسارت 272 نفر از نیروهای دشمن

–         انهدام دهها دستگاه تانک، نفربر و خودرو

–         به غنیمت گرفتن 8 دستگاه تانک و نفربر و تعداد قابل توجهی جنگ افزار انفرادی و اجتماعی

 

ملاحظه:

جمعی از رزمندگان لشکر 64 ارومیه پس از این عملیات پیمان نامه ای را مبنی بر ادامۀ رزم بی امان خود به فرمانده لشکر می نویسند که سرهنگ آذر فر نیز پاسخ زیبائی برای ایشان می نویسد.

پاسخ فرمانده لشکر:

بنام خداوند جان و خرد کز و برتر اندیشه برنگذرد: همرزمان- نور چشمان-گردمردان باشرف جنگاوران فرزندان خط شکن نزاجا ولشگر 64 امروز پنجم آبان ماه 66 نامه و در حقیقت سند رزم خواهی و پیمان مقدس و خونین شما را در سنگر خودتان و در حضور سرکارسروان آدم نژاد فرمانده شجاعتان خواندم: قلم و بیان اینجانب یارای عرض تشکر بحضورتان ندارد فقط می توانم عرض کنم نامه شما بعنوان گرامی ترین سند 30 سال خدمت پر مشقت خود در خانواده ام حفظ خواهم نمود و وصیت می کنم رونوشت آن را در کفنم قرار دهند تا در زیر خاک هم به یاد فداکاری های شما باشم.

همرزمتان سرهنگ ستاد آذرفر فرمانده لشگر 64 ارومیه

منبع : اطلس نبردهای ماندگار (نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی - سازمان ایثارگران ارتش)

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign