banner

عملیات آفندی قادر2 (انتشار مجدد)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۹

از آنجا که قسمتی از اهداف تعیین شده در مرحله یکم عملیات قادر به دست نیامد، پس از آمادگی نیروها و تکمیل شناسایی مناطق،مرحله دوم این عملیات طرح ریزی و در تاریخ 1364/6/18 اجراء گردید

عملیات قادر در مرحلۀ اول و دوم در تداوم سلسله عملیات های مستقل ارتش صورت پذیرفت که در آن نیروهای بسیجی بدون سازماندهی سپاه پاسداران حضور یافته وتحت امر فرماندهان ارتش عمل کردند. همانطوریکه در قالب عملیاتهای مستقل سپاه پاسداران یگانهای قابل توجهی از توپخانه، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شرکت نموده و در بسیاری از موارد نقش اساسی و اصلی را به عهده می گرفتند.
این عملیات با فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و رمز «یا صاحب الزمان (عج)» اجراء گردید و « سرلشکر شهید حسن آبشناسان »  فرمانده لشکر 23 نیروی مخصوص و « سرهنگ فرهاد احمدیان» ، « سرهنگ جواد عبده محق » و « سرهنگ عزیزالله کاظمی »  در آن به شهادت رسیدند.

نتیجه :
1- ارتفاعات حصار روست ، بر بزین روست ، کارگزین ، لولان ،گردشوان و باشکین تا عمق 35 کیلومتری خاک عراق تصرف گردید و مناطق وسیعی از سیدکان و دیانا و بیش از 10 روستا و شهرک زیر دید و تیر رزمندگان اسلام قرار گرفت ولی مواضع تصرفی یتثبیت نشد.
2- 2000 نفر کشته، 3000 نفر زخمی، 30 نفر اسیر تلفات انسانی دشمن بود.
3- 6  فروند هواپیما، 3 فروند بالگرد، 22 دستگاه ادوات زرهی و مهندسی، 274 خودرو سبک و سنگین، 25 عراده توپ ، 29 نقطه آمادی از ضایعات و لوازم انهدامی دشمن محسوب می شود.

4- به یگانهای دشمن شامل چهار گردان و یک تیپ از 50 تا 60% آسیب جدی وارد گردید.

 

 

منبع : کتاب اطلس نبردهای ماندگار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی(سازمان ایثارگران ارتش)

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign