banner

از کودکی تا دانشگاه افسری،

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۳۰

نامم علی و نام خانوادگیم صیاد شیرازی است اجداد من از عشیره ای به نام اخت افشار میباشند. که از اصطهبانات و نیریز در فارس تا سیرجان.

.  بافت جیرفت در کرمان گسترش یافته اند. پدر بزرگم صیاد همراه فرزندانش و مال احشام ده ها سال پیش به سوی خراسان و شهرستان مشهد به راه افتادند و به شهرستان درگز کوچ کردند. پدر من –زیاد- کوچکترین فرزند ایشان بود که در ان موقع 12سال داشت. پس از ولادت اینجانب در14خرداد 1323 در شهرستان درگز و حدود یک سال اقامت در این شهر.  بر حسب شغلی که پدرم داشت-درجه دار ژاندارمری که که البته در اواسط خدمت به دلیل مبارزه با ظالمانه ایادی شاه از ژاندارمری اخراج شد- حدود دو سال در مشهد اقامت کردم و حدود 15سال در مازندران. یعنی در شهرهای گرگان.  آمل و گنبد کاووس به سر بردم. سال ششم ریاضی.  یعنی سال اخر دبیرستان را در تهران گذراندم و از دبیرستان امیرکبیر فارغ التحصیل شدم. در سال 1343وارد دانشگاه افسری شدم.»

علی در سال 1346 با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه از از آن دانشکده فارغ التحصیل شد و در طول سال های تحصیل به جدیت در درس و پایبندی به مذهب شهرت داشت. او دورهای چتر بازی و رنجر را نیز با رتبه یکم بین هم دوره های خود گذراند.

دوره تخصصی

پس از طی یک سال دوره مقدماتی رسته توپخانه.  به لشکر تبریز رفتم. در سال 1348 ماموریت استقرار در مرزهای غرب کشور-قصر شیرین-به لشکر 2تبریز داده شد.بنده به عنوان افسر دیدبان توپخانه و معاون آتشبار. حدود یک سال در این ماموریت به سر بردم.لشکر تبریز در سال 1349 منحل شد و گردان ما که گردان 302توپخانه بود به توپخانه لشکری-لشکر 81 زرهی کرمانشاه- انتقال یافت و من فرمانده آتشبار شدم. بعد از یک بار جابجایی و انتصاب در فرماندهی آتشبار در گردان 316توپخانه. برای گذراندن دوره آموزش زبان انگلیسی به تهران رفتم. سپس با پذیرفته شدن در کنکور اعرام به خارج در یال 1351 برای طی یک دوره تخصصی توپخانه تحت عنوان دوره هواسنجی بالستیک توپخانه به امریکا رفتم.»

وی در طول این دوره همچون یک مبلّغ مذهبی در جلسات بحث و مناظره امریکایی شرکت و آنها را به اسلام دعوت می نمود. او در بین تمام دانشجویان خارجی و امریکایی  رتبه یکم دوره را کسب کرد.

 

همگام با حرکت انقلاب اسلامی

او با ورود به اصفهان و قرار گرفتن در متن مردم متعهد و انقلابی این دیار شهید پرور. در طی حدود پنج سال قبل از به ثمر رسیدن انقلاب. با فعالیت های مذهبی و انقلابی مخفی. خود را برای ورود به فضای نورانی انقلاب اسلامی اماده کرد و در پاییز سال 1357. همگام با اوج نهضت انقلاب اسلامی فعالیت انقلابی خود را در پادگان ها اصفهان و سایر یگانها همراه با دوست انقلابی خود در ارتش گسترش داد و سرانجام در روز 19بهمن 1357به دلیل فعالیت های انقلابی بازداشت انفرادی شد. که در بامداد 22بهمن با پیروزی عظیم انقلاب اسلامی از بازداشت خارج گردید و با درجه سروانی به دنیای نورانی خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد شد و در سازماندهی نیروهای مومن و انقلابی ارتش نقش موثری ایفا نمود.

ورود به کردستان

«با اغاز توطئه سنگین ضد انقلاب در کردستان. بعد از فاجعه شهادت 52 نفر از پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان در جاده سردشت-بانه در استان کردستان. همراه با همرزم عزیزم سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی و در معیّت سردار سلحشور اسلام شهید دکتر مصطفی چمران. وارد کردستان و شهر سر دشت شدم. با بررسی ها و تجربهایی که طی 17روز در شهر سردشت به عمل آمد. در فروردین سال 1359موفق به ارائه طرحی شدم که با راهنمایی شهید فلاحی مورد تصویب رئیس جمهور وقت قرار گرفت و در اجرای آن تقریباً به صورت رسمی در درجه سرگردی ماموریت مقابله با ضد انقلاب در شهر سنندج دریافت کردم.»، ،

 

آزاد سازی کردستان

«به همت رزمندگان اسلام اعم از ایثارگران ارتش (لشکر 28پیاده. تیپ 55هوابرد. تیپ 3لشکر 16 زرهی) برادران سپاه. نیروهای مردمی و پیش مرگان کرد مسلمان. شهر سنندج از ضد انقلاب باز پس گرفته شد. محاصره پادگان سنندج شکست و با تشکیل قرارگاه مشترک ارتش و سپاه و فراخوان افسر متخصص. مجرب و داوطلب و فعال کردن این قرارگاه در کمتر از سه ماه شهرهای دیگر شامل دیواندره. مریوان. سقز و بانه نیز ازاد شد.بنده به عنوان هماهنگ کننده رزمندگان ارتش جموری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی عملیات پاکسازی انجام وظیفه میکردم. به منظور پاکسازی کامل منطقه از وجود ضد انقلاب با ترفیع موقت دو درجه به درجه سرهنگی ارتقا یافتم  و به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شدم و با در کنترل قرار گرفتن لشکر 28 کردستان. لشکر 64 ارومیه. لشکر 83 زرهی کرمانشاه. بخشی از لشکر 16 زرهی قزوین تیپ 23 نیروهای مخصوص و گردان هایی از لشکر 77و لشکر 21حمزه . تیپ 55 هوابرد شیراز. یگان هایی از هوانیروز. گردان های از گروه 11توپخانه مراغه و یگان های امادی در منطقه. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی به این ماموریت پرداختم.»

 

عزل از فرماندهی غرب کشور

«به موجب سعایت هایی که علیه اینجانب و قرارگاه عملیاتی غرب کشور انجام گرفت. به دستور رئیس جمهور وقت حیطه فرماندهی من به کردستان محدود شد. سپس از مسئولیت خود عزل شدم. در ضمن به درجه قبلی. یعنی سرگردی تنزل یافتم. در همین اوان بود که جنگ تحمیلی نیز اغاز گردید.»

 

کمک به تشکیلات سپاه پاسداران

بعد از بر کناری از مسئولیت و در دوران فترت خدمتی. حدود هفت ماه به صورت افتخاری در ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در معاونت طرح و عملیات آن ارگان انجام وظیفه میکرد ودر طول این مدت واحد طرح و عملیات سپاه را به صورت کلاسیک راه اندازی کرد. با هماهنگی و همکاری شهید یوسف کلاهدوز-قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی –دوره ای یک ماهه.  از صبح تا غروب برای تعداد 30تا 40 نفر از برادران سپاه تشکیل گردید و به کمک چند استاد ارتشی که خود سرپرستی آنها را به عهده گرفته بود. دروس مختلفی را در مورد عملیات به صورت نظری تدریس کردند. سپس او در راستای تشکیل این کلاس. به منطقه جنوب حرکت کرد و با آشنا کردن برادران سپاه با عملیات کلاسیک. وحدت اصولی و منطقی را بین ارتش و سپاه در عملیات ثامن الائمه(ع) زمینه سازی کرد. در این مدت نیز بنی صدر پا به فرار گذاشت و شهید والامقام آقای رجایی عهده دار مقام ریاست جمهوری شد.

 

تشکیل قرارگاه عملیاتی شمال غرب کشور،

«بعد از حدود هفت ماه که به صورت افتخاری در ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در معاونت طرح و عملیات انجام وظیفه کردم. از سوی رئیس جمهور جدید فراخوانده شدم و با اعطای دو درجه به سرهنگی ارتقای درجه یافتم و مامور شدم تا با تشکیل قرار گاه عملیاتی شمال غرب کشور و در کنترل عملیاتی قرار گرفتن لشکر 64 ارومیه.  لشکر 28 کردستان.  تیپ23نیروهای مخصوص. تیپ 30 گرگان و نیروهای سپاه و ژاندارمری های منطقه. به آزاد سازی دوشهر اشنویه و بوکان بپردازم که الحمدلله ظرف 44 روز این عملیات انجام شد.»

 

فرماندهی نیرو زمینی ارتش

یک سال پس از شروع جنگ تحمیلی و پس از شهادت فرماندهان شهید فلاحی. کلاهدوز. نامجو. جهان آرا و انتصاب سرلشکر ظهیر نژاد به سِمَت رئیس ستاد مشترک ارتش در 9مهرماه 1360 سرهنگ صیاد شیرازی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و وارد جبهه های غرب و جنوب شد. در این مقطع به باور و تصدیق همگان تحول اساسی در روند جنگ ایجاد و ایشان نقش سازنده ای در اموزش. تجهیز سپاه پاسداران و طراحی مشترک با سپاه پاسداران جهت انجام عملیاتهای بزرگ سال دوم و نهایتاً وحدت بین نیروهای مسلح نقش بی بدیلی را داشتند. در طول حدود پنج سال انجام وظیفه در این مسئولیت خطیر. عملیات های سرنوشت سازی چون طریق القدس. فتح المبین. بیت المقدس و دها نبرد دیگر با هدایت و فرماندهی او انجام شد که موجب بیرون راندن دشمن از خاک سرزمین اسلامی ایران گردید. ان شهید والا مقام در صحنه های نبرد با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی بارها مجروح شد و با همان حال مجروحیت به مبارزات خود ادامه داد. وی لایق ان شد که رهبر کبیر انقلاب اسلامی. حضرت امام خمینی(ره) در پایان مسئولیت وی در سمت فرماندهی نیروی زمینی او را این گونه توصیف کرد:

«با تقدیر از زحمت های طاقت فرسای سرکار سرهنگ صیاد شیرازی که با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی در طول دفاع مقدس. از هیچ گونه خدمتی به کشور اسلامی خودداری نکرده  و امید است در آینده نیز در هر مقامی باشد موفق به ادامه خدمت های ارزنده خود باشد….

روح الله الموسوی الخمینی 11/05/1365

 

نمایندگی رهبر کبیر انقلاب در شورای عالی دفاع

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی پس از مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش. بدون وقفه. از شهریور 1365 ینا بر امر امام راحل به نمایندگی معظم له در شورای عالی دفاع منصوب شد که تا پایان جنگ این ماموریت ادامه یافت. وی به پاس قدردانی از رشادت ها و فداکاری هایی که در صحنه های نبرد داشت، به دریافت دو قطع نشان فتح درجه یک از دست مبارک مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا. حضرت ایت الله خامنه ای نائل گردید.

 

نقش سرنوشت ساز در عملیات مرصاد

در روز دوشنبه سوم مرداد 1367.  منافقین در محور قصر شیرین- کرمانشاه در یک ستون منظم و منسجم حمله خود را برای تصرف کردن اسلام اباد و سپس حرکت به سوی کرمانشاه آغاز کردند. شهید سپهبد علی صیادشیرازی که در ان زمان مسئولیت نمایندگی حضرت امام(ره) در شورای عالی دفاع را بر عهده داشت. به درخواست تیمسار دریادار علی شمخانی. معاونت اطلاعات وعملیات ستاد فرماندهی کل قوا. به کرمانشاه رفت و  با یک فروند بالگرد 214 که دو فروند بالگرد هجومی کبرا آن را اسکورت می کردند، برای شناسایی دشمن روی محور کرمانشاه- قصر شیرین پرواز کرد.

او در خاطرات خو در این مورد میگوید:

«به گردنه چهار زبر (تنگه مرصاد) که رسیدم.  دیدم خاکریزی در جاده زده شده بود که یک طرف ان نیروهای مردمی اندکی. دلیرانه مقاومت میکردند ودر طرف دیگر تانک پشت سر تانک به طول 3تا 4 کیلومتر صف کشیده بود و دختران وپسرانی که به ایرانی ها شباهت داشتند، در تانک ها مستقر بودند. بلاشک دانستم که منافقین هستند. برابر طرحی که خلبان ها را توجیه کردم. آنچنان به جان اینها افتادند که دمار از روزگارشان در اوردند. متعاقب ان. بالگردهای هجومی دیگر را که خبر کرده بودیم از راه سر رسیدند و با یگان های زمینی کوچک وبزرگ که از ارتش. سپاه مردم جمع وجور کردیم. در قالب یک طرح هماهنگ شده به منافقین حمله برده و فوج فوج آنها به درک واصل کردند.»

 

بعد از جنگ تحمیلی

امیر ارتش اسلام پس از پایان جنگ تحمیلی. در تاریخ  08/07/1368 بنا به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا. حضرت ایت الله خامنه ای . به معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب گردید و از تاریخ 10/06/1372 به فرمان معظم له. با حفظ شغل معاونت بازرسی. در سمت جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انجام وظیفه می نمود.

وی در ششم فروردین 1378مصادف با 18 ذی الحجه 1429 و مقارن با عید غدیر خم. روز اعلام خلافت و امامت محبوب کل و هادی سُبل حضرت امیر المومنین علی(ع). از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت ایت الله خامنه ای به درجه سر لشکری ارتقا درجه یافت.

 

بنیان گذاری هیئت معارف جنگ،

هنگامی که جنگ با عنایات خداوند تبارک و تعالی و توجهات خاص حضرت ولی عصر(عج) با موفقیت رزمندگان مومن اسلام به پایان رسید. وجود پر خروش فرمانده مبارز و فاتح عرصه میدان جهاد و شهادت کار خود را پایان یافته تلقی نکرد و در صدد برامد تا روح حماسه و ایثار طلایه داران پهنه بیکار را به نسلهای بعد منتقل نماید. انگیزه فوق،  امیر شهید را بر ان داشت تا به عنوان مجاهد فی سبیل الله ار همه عناوین خود صرف نظر کرده، راٌساً طرح انتقال این آموزش به نسل جوان انقلاب اسلامی تحت عنوان «معارف جنگ» تهیه و تا آخرین لحظات عمر پر برکت خویش آن را دنبال کند.

امبر ارتش اسلام «شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» در پاییز سال 1374با تصمیم مقام عظمای ولایت. «هیئت معارف جنگ» را بنیان گذاری نمود و آن را به عنوان یکی از باقیاتِ الصالحات از خود بر جای گذاشت. به طوری که مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای در تایید این حرکت  که با روحیه بسیجی و کار دسته جمعی دنبال میشود.  در پاییز سال 1376 در حاشیه یکی از گزارش های هیئت، مرقوم فرمودند:

«تیمسار صیاد شیرازی، تبیین معارف جنگ به وسیله شما برای رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران. کاری است مفید و به سود ارتش.»

او خاضعانه و عاشقانه این نهال نو پا را آبیاری کرد و از آن درختی تنومند به وجود آورد که ریشه هایش تا اعماق  زمین رسوخ کرد. به طوری که طوفان های سهمگین هم نمی توانند آن را از جا بکنند.

 

شهادت امیر الشهدای نیروهای مسلح

سر انجام، شهادت بر این سرباز عارف آغوش گشود و امیر غافله نور را در آغوش کشید. این کبوتر حریم ملکوت وعندلیب گلشن لاهوت که از جوار محبوب ازلی در دامگه محنت زای ناسوت گرفتار امده بود، پس از جانفشانی هایی که در صحنه های نبرد حق علیه باطل از خود ابراز نمود، در 21 فروردین ماه 1378 توسط منافقین کوردل به شهادت رسید و به مرجع و منزل نخستین خود، جوار قرب رفیق اعلی بازگشت و در جایگاه صدق،  نزد ملیک مقتدر جای گرفت. پیکر پاک و ملکوتی ان فرشته خوی بر روی دست های لرزان امت شهید پرور ایران و با حضور اولیاء، صلحا، اوصیا، ملائک هفت اسمان و رهروان راه منتهی به خدایش تشییع ودر بهشت زهرا  به خاک سپرده شد. اری! ستاره حماسی ترین مرد این روزگار چراغ شهادت را بر افروخت و خاضعانه به صبح پیوست تا سرانجام نامش نامش آنجا رسید که نشانی نتوان دید.خداوند با مولایش حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) محشور گرداند و جایگاهی در منزلگاه شهدا و منزلتی هم شان سُعدا عطایش فرماید. از روح نورانی او میخواهیم اگر او را به بارگاه قدوسیان راهی هست-که هست-ما را ازنیز سر ترحم مقرون دعای خویش گرداند. این شهید عزیز هیئت معارف جنگ را به عنوان یکی از باقیات صالحات خود بر جای گذاشت که خدمت در ان افتخار ماست.

 

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی

 

مّنَ المُومِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مّن قَضَی نَحبَهُ وَمِنهُم مّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدّلُوا تَبدِیلًا

«امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قران. نظامی مومن وپارسا پرهیزکار. سپهبد علی صیاد شیرازی امروز به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید. این نه اولین ونه اخرین باری است که دلی نورانی و سرشار از عشق و ایمان و وفاداری به ارمانهای بلند الهی.  هدف تیر خشم و عناد و عصبیت از سوی زمره جنایتکار و فاسدی که ادامه حیات خود را در خدمتگذاری به دشمنان اسلام دانسته است. قرار میگیرد و دست خاِئن خود فروخته ای نهال ثمر بخش انسان والایی را قطع میکند. او مانند دیگر مردان حق.  از روزی که قدم در راه انقلاب نهادٍ.  همواره سر وجان خود را برای نثار در راه خدا بروی دست داشت.

سرزمین های داغ خوزستان و گردنه های بر افراشته کردستان سال ها شاهد امادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصصم و شجاع بوده.  جبهه های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت ها و از خود گذشتگی او حفظ کرده است.خطر مرگ کوچکتر از ان است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنیوی حقیر تر از ان است که در دل نورانی شایستگان جای بیابد و کوردلان منافق بدانند که با این جنایت ها روز به روز نفرت ملت ایران از انان بیشتر خواهد شد.

والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته

سید علی خامنه ای»

 

فرازی از وصیت نامه شهید سپهبد علی صیاد شیرازی

 

بسم الله الرحمن الرحیم.  ارحم الراحمین. رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین انالله و انالیه راجعون.

هذا ما وعدنا الله و رسوله وصدق الله ورسوله.اللهم زدنا ایماناً و ارحمنا. اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق و ان الصدیقه الطاهره فاطمه الزهرا سید نسا العالمین  و ان علیا امیرالمومنین الحسن و الحسین وعلی بن الحسین  و محمد ابن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه القائم المنتظر صلوات الله و سلامه علیهم ائمتی و ساداتی و موالی بهم اتولی و من اعدائهم اتبر و ان الموت و النشور حق و الساعه اتیه لاریب فیها و ان الجنه و النار حق. اللهم ادخلنا جنتکم بر حمتک و جنبنا و احفظنا من عذابک بلطفک و احسانک یا لطیفا بعباده یا ارحم الراحمین.

خداوندا!این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت. اسلامت. نظامت و ولایتت قرار دادی خدایا! تو خود میدانی که همواره اماده بوده ام انچه را که تو خود به من دادی.  در راه عشقی که به راهت دارم. نثار کنم. اگر این نبود.  ان هم خواست تو بود.

پروردگارا!رفتن در دست تو است؛ من نمیدانم که چه موقع خواهم رفت.  ولی میدانم از تو لاید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و انقدر با دشمنان قسم خورده ات بجنگم تا به فیض شهادت برسم.

از پدر مادرم که حق بزرگی بر گردنم دارند. میخواهم که مرا ببخشند؛من نیز همواره برایشان دعا کرده ام که عاقبت به خیر شوند. از همسر گرامی و فداکارم و فرزندانم میخواهم که مرا ببخشند؛ که کمتر توانستم به انها برسم و بیشتر میخواهم وقف راهی باشم که خداوند متعال به امت زمان ما عطا فرمود است.

انچه از دنیا برایم باقی می ماند.  حق است که در اختیار همسرم قرار گیرد. از همه انهایی که از من بد دیده اند. میخواهم که مرا به بزرگی خودشان ببخشند و بالاخره از مردان مخلص خودم. به ویژه  حاج اقا امیر رنجبر نیکدل.  استدعا دارم در غیاب من به امور حساب و کتاب من برسند و با برادران دیگر چون جناب سرهنگ حاج اقا اذربون و تیمسار حاج اقا اراسته در این باب. تشریک مساعی نمایند.

خداوندا! ولی امرت حضرت ایت الله خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی(عج)زنده. پاینده و موفق بدار. امین یا رب العالمین

من الله توفیق

علی صیّاد شیرازی19 دی 1371

 

ادامه فعالیت«هیئت معارف جنگ» پس از شهادت «شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» و معرفی سرپرست جدید«هیئت»

پیکر پاک و ملکوتی امیر امیر ارتش اسلام در روز بیست و سوم فروردین 1378تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. اولین کلاس معارف جنگ برای اولین بار بدون حضور جسمی شهید و با حضور روح بلند او بعد از چهار روز.  یعنی شنبه27/01/1378 در دانشگاه افسری امام علی(ع) در میان حزن اندوه دوست داران و رهروان راه منتهی به خدایش تشکیل گردید و برای تداوم راه مقدسی که شهید بزرگوار بنیان گذار ان بود. مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا .  امیر سرتیپ ناصر اراسته را در در بهمن سال 1378به سرپرستی این هیئت منصوب فرمودند و بدین ترتیب دوره های نظری. میدانی. و پژوهشی هیئت معارف به همان ترتیب گذشته به لطف و عنایت پروردگار ادامه پیدا کرد و موفق گردید منویات رهبر انقلاب و فرماندهی کل قوا مبنی بر انتقال حماسه ها و معارف دفاع مقدس به نسل جوان با همکاری فرماندهان و مسئولین محترم اجا و همکاری مخلصانه تعدادی از هم رزمان شهید و پیشکسوتان  و فرماندهان دوران دفاع مقدس را مورد اجرا گذارد.

 

معرفی سایت هیئت معارف جنگ

به منظور ایجاد بستری مناسب جهت انتقال تجارب و معارف دوران دفاع مقدس در فضای مجازی به کارکنان جوان ارتش و سایر جوانان و احاد کشور و به منظور تقویت و ارتقاء روحیه فداکاری. مسئولیت پذیری. جهادی. ایثار و شهادت طلبی جوانان رشید. پاک و شجاع کشور عزیز اسلامی مان پایگاه اطلاع رسانی هیئت معارف جنگ با مطالب متنوعی مانند خاطرات. ناگفته های جنگ.  معرفی کتابهای مربوط به عملیاتهای دفاع مقدس. اخبار و اطلاعات مرتبط با فعالیت های هیئت معارف و… با نشانی زیر تاسیس گردیده  و فعالیت مینماید.

www.maarefjang.ir

تیکه کلام شهید:

“من کان لله کان الله له”

هرکه با خدا باشد خدا با اوست

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign