banner

عملیات پدافندی فکه

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۸

منطقه عمومی موسیان و عین خوش و فکه به علت وجود محورهائی که به دزفول ختم می شود از نظر عراق هم در ابتدای جنگ و هم در طول جنگ مورد توجه بود.

انجام چهار عملیات موفق در کمتر از سه ماه توان نیروهای عراقی را دو چندان افزایش داده و تداوم حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس و ادامه درگیری های پراکنده دریایی و تهدیدات سیاسی نظامی برای جمهوری اسلامی ایران، موجب شده بود.

که نیروهای عراقی بتوانند از ضعیف بودن خطوط پدافندی نیروهای ایرانی که به دلیل تمایل به ادامه حملات به سمت عراق غالباً فاقد موانع و استحکامات مهندسی بوده استفاده کرده و با انجام مکرر بمباران شیمیایی در منطقه شرهانی و فکه اقدام به تک و حمله بسیار گسترده نمایند.

سپاه چهارم و گارد ریاست جمهوری عراق با بکارگیری بیش از 5 لشکر زرهی به منظور جمع آوری اسیر و انهدام نیروهای ایرانی با استفاده از حجم غیرقابل تصور آتش توپخانه اقدام به حمله در منطقه شرهانی و فکه نمود.
لشکرهای 77، و تیپهای 40 سراب و 45 تکاور در منطقه مسئولیت پدافند و احتیاط را به عهده داشتند.

نتیجه :
– عراقیها با استفاده از اصل تمرکز قوا،آتش پرحجم و بمباران شیمیایی به مواضع نیروهای ایرانی رخنه کرده و تا عمق قابل توجهی از خاک ایران پیش روی نموده و بعد از جمع آوری اسیر و غنائم به ارتفاعات مرزی عقب نشینی کردند هر چند دشمن خسارات قابل توجهی وارد کرده و ظاهراً پیروز شد ولی صحنه هایی از ایثار و فداکاری سربازان دلاور اسلام در طول روزهای نبرد خلق گردید که اوج ایثار، فداکاری و شهادت را درنهایت مظلومیت ایشان به تصویر کشید.
– این آخرین اقدام عراق در منطقه جنوب است که منجر به صدور اعلامیه پذیرش قطع نامه 598 توسط حضرت امام خمینی (ره)گردید. اقدامی که حماسه ای از گذشت و فداکاری و اسوه ای از شجاعت و شهامت و تصمیم گیری سیاسی و اساسی را به نمایش گذاشت.
– از تلفات و ضایعات عراق گزارشی دریافت نشده است.

منبع : کتاب اطلس نبردهای ماندگار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی سازمان ایثارگران ارتش

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign