banner

عملیات پدافندی ارتفاع 402 (انتشار مجدد)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۸

به مناسبت سالروز عملیات پدافندی ارتفاع 402

یکی از حساسترین نقاط منطقه غرب ایران در رشته ارتفاعات مرزی درمنطقه عمومی سومار ارتفاع 402 می باشد که میدان دید و تیر خوبی به همه جهات داشته و امکان دیده بانی و کنترل مناسبی روی محور نفت خانه به مندلی در عراق و نفت شهر و سومار در ایران فراهم می سازد و همچنین کنترل دره سانواپا را که ارتفاعات مرزی کهنه ریگ و سلمان کشته را از یکدیگر جدا می نماید آسان می سازد.

 تمام فعالیت های پشتیبانی و آماررسانی که به منظور ادامه دفاع در مقابل نیروهای ایرانی روی ارتفاعات مرزی کهنه ریگ ارزش حیاتی داشته است با استفاده از جاده های نظامی واقع در سومار و نفت شهر صورت می پذیرفت که در صورت سقوط ارتفاع 402 و اشغال آن توسط توسط عراق محدودیت فوق العاده ای در منطقه ایجاد شده و موجب وارد آمدن خسارت های سنگین و تلفات و ضایعات فراوان بر نیروهای ایرانی می گردید. نیروهای عراقی با درک این موضوع عملیات خود را در ساعت 5 صبح مورخه یازدهم بهمن 1363 آغاز نمودند.

نتیجه :
– دشمن با اجرای آتش سنگین به طرف مواضع خودی پیشگروی نمود ابتدا مواضع کمین خودی و سپس ارتفاع کله قندی را با تحمل خسارات فراوان به تصرف درآورد.
– از تلفات و ضایعات دشمن گزارشی واصل نشده است.

 

منبع : کتاب اطلس نبردهای ماندگار

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی

سازمان ایثارگران ارتش
 

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign