banner

دکتر بُدو (42) – قسمت پایانی

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۹

خاطرات سرتیپ دوم غلامحسین دربندی

عملیات طریق القدس (کربلای1) 9/9/60
عملیات طریق القدس دومین عملیات بزرگ جهت بیرون راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی ایران بود. بعد از شهادت فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی (سرلشکر فلاحی، سرلشکر نامجو، سرلشکر فکوری) در تاریخ 7/7/60 و انتصاب شهید سپهبد صیاد شیرازی به عنوان فرماندهی نیرو ی زمینی ارتش، وحدت بیشتری بین نیرو های مسلح ایجاد شد. در واقع « طریق القدس» اولین عملیاتی بود که با وحدت کامل ارتش و سپاه و با فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی اجرا شد.
این عملیات در نیمه شب هشتم آذر ماه 59 با رمز «یا حسین(ع)» در غرب سوسنگرد انجام شد و بعد از هشت روز نبرد طولانی با پیروزی کامل به انجام رسید. در این عملیات بخش هایی از دشت آزادگان، شهر بستان و 600 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد و تا مرز چزابه تامین گردید و حدود 1600 نفر اسیر از دشمن گرفته شد.
عملیات فتح المبین (کربلای2) 2/1/61
با گذشت 18 ماه از آغاز جنگ تحمیلی و پیروزی های به دست آمده در عملیات قبلی، نیروهای عراقی می خواستند با پراکنده کردن نیرو های ایرانی مانع از انجام یک حمله گسترده در منطقه شوش گردیده و حضور خود را در عمق خاک خوزستان تداوم دهند.
در این شرایط عملیات فتح المبین که با استخاره از قرآن کریم و آیه ی شریفه «یا فتحنا لک فتحا مبینا» انتخاب گردیده بود 30دقیقه بامداد 2/1/61 لا رمز «یا زهرا(س)» آغاز و بعد از 7 روز نبرد به پایان رسید. در این عملیات حدود 2200 کبلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله منطقه دشت عباس، عین خوش و ارتفاعات مربوطه آزاد گردید و حدود 15000 نفر اسیر از دشمن گرفته شد.
عملیات بیت المقدس (کربلای3) 10/2/61
منطقه عملیات خوزستان با عرض بیش از 300 کیلومتر خود 3 بخش تقسیم می گردد. جبهه شمالی که در غرب دزفول و شوش قرار داشت و در عملیات فتح المبین آزاد شده بود. جبهه میانی که شامل منطقه در سوسنگرد و بستان می شد و در عملیات طریق القدس آزاد شد و سومین منطقه تحت عنوان جبهه جنوبی شامل غرب اهواز و شمال خرمشهر که همچنان در دست عراق باقی مانده بود. این عملیات که بزرگترین، وسیع ترین و موثر ترین اقدام نظامی ایران در طول جنگ تحمیلی محسوب می شود به طور مشترک توسط ارتش و سپاه طرح ریزی و با رمز « یا علی ابن ابیطالب (ع) » اجرا شد. در این عملیات 5400 کیلومتر مربع از خاک مقدس میهن اسلامی، شامل پادگان حمید و شهر هویزه و همچنین شهر خرمشهر پس از 19 ماه اشغال آزاد شدند و خطوط مرزی از شلمچه تا طلائیه تامین گردید و بیش از 19000 نفر اسیر از دشمن گرفته شد.
عملیات رمضان 22/4/61
عملیات رمضان به علت اجرا در ماه رمضان به این نام مزین شد. این عملیات با رمز «یا صاحب الزمان(عج)» در منطقه غرب جاده اهواز و شمال کانال ماهیگیری و شمال شرق بصره در عراق اجرا شد و در واقع اولین هجوم سراسری و گسترده ایران جهت نفوذ به خاک عراق بود. در این عملیات بیش از 150گردان از ارتش و سپاه شرکت کردند و طی آن 250کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی ( باقیمانده مناطق تصرف شده) و 80کیلومتر از خاک عراق آزاد شد.

منبع : دکتر بُدو، منتظر رضا، 1401، چوگان، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign