banner

دکتر بُدو (41)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۴

خاطرات سرتیپ دوم غلامحسین دربندی

بی قرار شهادت
همراه با امیر سرتیپ “سید حسام هاشمی” به کوپه ی فرزندان شهدا رفتیم. خیلی خوشحال شدند. به شهید صیاد ابمیوه تعارف کردند و ایشان با میل و رغبت پذیرفت و مشغول نوشیدن شد و بعد با گرمی و صمیمیت با آنها صحبت کرد و از وضعیت خانوادگی، تحصیلی و از بزرگواری شهدای آنها خصوصا شهید منفرد نیاکی تعریف کرد.
در پایان فرزند شهید نیاکی سوال کرد:
«تیمسار صیاد دیگر جنگ تمام شده و سال ها از آن زمان گذشته است. چرا با تحمل این همه زحمت طاقت فرسا و هزینه ی زیاد، دانشجویان و فرماندهان را به منطقه می آوردید؟ آن هم با یک قطار کامل و دربست؟»
شهید صیاد نگاهی کرد و با تبسم و آرامش همیشگی فرمود:
«من بی قرار شهادتم و این بی قرار مرا به این مناطق می کشاند».
غم عشقت بیابان پرورم کرد هوای وصل بی بال و پرم کرد
آری این شهید بزرگوار واقعا بی قرار شهادت بود و از مرگ نمی هراسید. چرا که یک سرباز مکتبی و پیرو ولایت بود. او در دوران جنگ تحمیلی در خطرناک ترین و حساس ترین مناطق حضور می یافت و بدنش یادگاری های زیادی از این دوران داشت تا جایی که امام راحل او را از رفتن به مناطق خطرناک نهی کرده بودند.
اشتیاق به شهادت همان احساسی است که سیدالشهدا علیه السلام و شهدای کربلا در عاشورای سال 61 داشتند. همین بی قراری باعث می شود شهادت در خانه او را بزند. او همه جا در پی شهادت بود ولی صبح 21 فروردین 1378، این شهادت بود که جلوی منزلش انتظار او را می کشید.
خوشبختانه امروز که سال ها از شهادت این امیر سرفراز ارتش اسلام می گذرد او بیش از پیش برای ملت مسلمان و قدر شناس ایران شناخته شده است.
عملیات ثامن الائمه 5/7/60
«حصر آبادان باید شکسته شود» این فرمانی بود که در 14/8/59 توسط حضرت امام خمینی (ره ) خطاب به نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر گردید. لشکر 77 ثامن الائمه مامور اجرای این فرمان گردید. عملیات در 1بامداد پنجم مهرماه 1360 با رمز«نصر من الله و فتح قریب» آغاز و در تاریخ 7/7/60 بعد از 2 روز موفقیت آمیز به پایان رسید. اجرای این عملیات توسط نیروی زمینی ارتش با شرکت و همکاری یگان هایی از سپاه پاسداران صورت پذیرفت و در جریان آن ساحل شرق رودخانه کارون به وسعت 150 کیلومتر مربع آزاد و محاصره آبادان طبق فرمان حضرت امام (ره) شکسته شد. از نکات قابل توجه در این عملیات طراحی کلاسیک و انجام پیش بینی های مورد نیاز در تمام زمینه ها بود. همچنین در پایان عملیات اسرای عراقی که 1656 نفر بودند از مقابل فرماندهان عالی رتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران سر لشکر شهید ولی الله فلاحی و سرهنگ ظهیر نژاد رژه رفته و سرتیپ جوادی فرمانده عملیات و فرمانده لشکر 77 ثامن الائمه حدود 20 دقیقه به زبان عربی برای اسرای عراقی صحبت کردند.
لازم به ذکر است فرماندهان رشید اسلام سرلشکر نامجو- سرلشکر فلاحی- سرلشکر کلاهدوز- و سرلشکر جهان آرا دو روز بعد از این عملیات در یک سانحه هوایی به شهادت رسیدند.

منبع : دکتر بُدو، منتظر رضا، 1401، چوگان، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign