banner

دکتر بُدو (38)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷

خاطرات سرتیپ دوم غلامحسین دربندی

توکل وتفکر توحیدی و قدرت تصمیم گیری
این شهید بزرگوار (شهید صیاد شیرازی) با وجود آینده نگر بودن، توکلی مثال زدنی به خداوند متعال داشت. آقای مهندس عظیمی یکی از فرماندهان جهاد سازندگی چنین نقل می کرد:
«یک سال قبل از عملیات خیبر دستور داده بودند پل شناوری برای استفاده در جنگ طراحی و ساخته شود، من هم روی این طرح کار کردم تا این که قسمتی از این پل طراحی، ساخته و در دریاچه ورزشگاه آزادی به آب انداخته شود. شهید صیاد پل را دید و تائید و همان جا دستور داد پانزده کیلومتر مثل آن تهیه شود که در عملیات مختلف بتوان از آن استفاده کرد».
هر عملیات نظامی مستنداتی به نام «طرح عملیاتی» دارد. در طرح عملیاتی، فرمانده به استناد کتابچه ها و دستور العمل های موجود، درباره مسئولیت و اقداماتی که باید در زمان های مشخص انجام شود، توضیح می دهد.
در کشور ما که اسلامی است و رزمندگانش زیر سایه ی ولایت هستند، عبارات این دستورالعمل ها کمی تغییر می کند. به عنوان مثال به بخشی از طرح عملیاتی کربلای 2 (فتح المبین) که شهید صیاد شیراز نگاشته است توجه کنید:
«موضوع: فرماندهی- این عملیات از قرارگاه کربلای 2 ، قرارگاه تاکتیکی مشترک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدایت می شود. با توجه به این که:
الف_ رهبری حقیقی این عملیات سرنوشت ساز همچنان بر عهده حضرت ولی عصر (عج) است. برای حفظ وحدت، مسئولیت فرماندهی و هدایت عملیات را با توکل به خدا شخصا به عهده می گیرم.
ب_ چون جنگ و رزم ما در راه الله است پیروزی آن به نام الله و رزمندگان اسلام به ثبت می رسد: انشا الله
پ_اولین برنامه پس از پیروزی، مراسم شکرگزاری همه رزمندگان اسلام به درگاه خداوند متعال است.
ملاحظه می کنید که برخی عبارات این طرح عملیاتی با دستور العمل های معمول نظامی در دنیا تفاوت دارد. پیام این طرح عملیاتی این است که یک فرمانده مکتبی وقتی می خواهد نبرد کند به این موضوع واقف است که سرباز حضرت امام زمان (عج) است و رهبر و فرمانده واقعی، ایشان است. نکته مهم دیگر این که شهید صیاد شیرازی حتی فکر آینده را در این طرح کرده بود به همین دلیل نامی از ارتش و سپاه در آن دیده نشده و تاکید شده است که همه چیز از آن خداست و همه رزمندگان اسلام به طور مشترک پیروز این عملیات خواهند بود و بعد از عملیات هم موظفند سجده شکر به جا آورند تا مغرور نشوند چرا که خداوند متعال این الطاف را با آنها ارزانی کرده است.
راز موفقیت
چطور می شود عده ای مانند شهید صیاد شیرازی این قدر محبوب و موفق می شوند؟
قبل از هر چیز باید بگویم شهید صیاد شیرازی با چند عادت به شدت مبارزه می کرد. اول این که کم خواب و مخالف با خواب زیاد بود. دوم این که کم خوراک و مخالف خوراک زیاد بود. خصلت سوم این شهید هم کم حرفی ایشان بود اما شنونده بسیار خوبی بود. شما می دانید خصلت های کم خوری، کم خوابی و کم حرفی، جزء ویژگی های یک انسان موفق است و در روایات اسلامی هم بر این موارد تاکید شده است. روحیه و اخلاصی که شهید صیاد شیرازی داشت در ذات او نهادینه شده بود. این شهید بزرگوار، توکل خاصی به خداوند داشت. نه فقط در مقام حرف، بلکه در عمل بارها و بارها در عملیات ها و شرایط حساس نظامی این توکل قوی را از ایشان دیده بودیم. اعتقاد راسخ داشت که بدون عنایت الهی هیچ قدمی نمی توان برداشت.
نکته بعدی اینکه شهید صیاد شیرازی اخلاص بالایی داشت. هر که او را می دید شیفته ی اخلاص این انسان وارسته می شد. مهم تر از همه این که او صبر زیادی داشت. هیچ وقت ندیدم ناراحت و بر افروخته شود. همیشه آرامش داشت و با حوصله با دیگران برخورد می کرد. او قبل از اینکه با دشمن بیرونی با شیطان و دشمن درونی جنگیده بود و در تزکیه ی نفس، جهاد اکبر را انجام داده و پیروز شده بود. به همین دلیل جهاد اصغر و نبرد در پشت خاکریز ها برایش آسان بود. البته در این خود سازی سعی می کرد دست دیگران را هم بگیرید و آنها را هم بالا بیاورد. بر این اساس می بینیم هرکس هرکجا با صیاد مواجه می شد روحیه اش تغییر می کرد.

منبع : دکتر بُدو، منتظر رضا، 1401، چوگان، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign