banner

دکتر بُدو (36)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۰

خاطرات سرتیپ دوم غلامحسین دربندی

شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی
وقتی صدام به رجوی تبریک گفت
بر اساس نامه ای که از سازمان استخبارات(سازمان اطلاعات) عراق به دست ما رسیده است، یک روز بعد از شهادت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی ، صدام در تماس تلفنی، از مسعود رجوی خائن تشکر کرد و با خوشحالی به او تبریک گفت که توانسته است این افسر ایرانی را ترور کند. در آن نامه به نقل از صدام آمده است که پرونده این افسر ایرانی تا امروز روی میز من باز بود و امروز با ترور او آن را بستیم. شاید مفهوم حرف های صدام این باشد که این افسر ایرانی، همه ی ارزو های من را بر باد داد و نقشه های مرا نقش بر آب کرد. او حتی در یکی از جلسه های ستاد ارتش عراق گفته بود: باید از فرماندهان جوان و جسوری مانند صیاد شیرازی در هر جنگی ترسید.
این اظهارات صدام نشان داد که با وجود گذشت سال ها پس از جنگ تحمیلی، دشمن کینه جو همچنان دنبال صیاد بود تا انتقام خود را از او بگیرد.
اقدام دشمنان در ترور شهید صیاد شیرازی نشان می دهد که او توانسته بود در طول دفاع مقدس ضربات سهمگینی بر پیکر ارتش بعث عراق و استکبار جهانی وارد نماید. صیاد در کنار همه ی ویژگی های معنوی اش دارای یک نبوغ و دانش نظامی فوق العاده بود که باعث می شد در صحنه کارزار بتواند اقدامات نظامی را به خوبی طراحی و فرماندهان و نیرو ها را سازماندهی کند. این شهید بزرگوار زمانی فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت که کشور در سخت ترین شرایط به سر می برد. دشمن بعثی بخش هایی از 5 استان ایران را با مساحتی بیش از 13000 کیلومتر مربع تصرف کرده بود. پس از سانحه هواپیما c130 در هفتم مهر ماه سال 1360 ، که حامل تعدادی از مجروحان جنگ تحمیلی و برخی از فرماندهان نظامی کشورمان از جمله سر لشکر ولی الله فلاحی، جانشین رئیس ستاد مشترک بود، حضرت امام خمینی (ره) بلا فاصله شهید صیاد شیرازی را به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب کردند. شهید صیاد در مورد این انتصاب می گفتند:
هنگامی که امام خمینی(ره) مرا به فرماندهی نیروی زمینی منصوب کردند، در جبهه های غرب مشغول آزاد سازی مناطقی بودم که استکبار سعی داشت در آن مناطق آشوب ایجاد کند. روزی که حکم حضرت امام اعلام شد ، در بلندای یکی از ارتفاعات غرب مشغول شناسایی شهر بوکان بودم زیرا قرار بود بعد از اظهر آن روز طی عملیاتی بوکان را آزاد کنیم.
برخی از هم رزمان به من تبریک می گفتند. من به آنها میگفتم که هنوز عملیات انجام نشده است ولی آنها گفتند الان در اخبار رادیو اعلام شد که امام خمینی شما را به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب کرده اند. یک لحظه بدنم لرزید و فکر کردم، آیا می توانم از عهده ی این مسئولیت سنگین برآیم؟ بلا فاصله به سجده افتادم و از خداوند متعال طلب استمداد کردم.
صیاد انسان بزرگی بود و انسان های بزرگ اینگونه اند. حب ریاست ندارند و از مسئولیت هایی که به آنها داده می شود خوشحال نمی شوند بلکه نگران می شوند که آیا می توانند به وظایف خود عمل کنند؟ در حقیقت شهید صیاد شیرازی فرمانده ی ارتشی بود که باید بخش های تصرف شده را از پنج استان کشور در سخت ترین شرایط روحی و نظامی آزاد می کرد.

منبع : دکتر بُدو، منتظر رضا، 1401، چوگان، تهران

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign