banner

به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس (انتشار مجدد)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۴

روز 59/6/31 – آغاز تجاوز

سرانجام در روز 31 شهریور ماه 1359، تهاجم وسیع و سراسری ارتش بعث عراق، به سرزمین جمهوری اسلامی ایران آغاز شد؛ هجومی که منجر به یکی از طولانی ترین، خون بار ترین و ویرانگرترین جنگ های پس از پایان جنگ جهانی دوم و همچنین یکی از دردناکترین، غم انگیز ترین و در عین حال، افتخار آمیز ترین حماسه های تاریخ میهن عزیز ما شد.

نیروی هوایی ارتش عراق،از ساعت 13:30 تا شامگاه روز 31 شهریور با حملات سنگین خود، پایگاه های نظامی و غیر نظامی شامل فرودگاه مهرآباد و پایگاه یکم شکاری تهران، فرودگاه و پایگاه هوایی شیراز، فرودگاه بوشهر، فرودگاه همدان،فرودگاه اصفهان،فرودگاه اهواز،فرودگاه امیدیه،کارخانۀ قند شهر کرد و کارخانۀ سیمان اصفهان،پایگاه هوایی تبریز، فرودگاه ارومیه، فرودگاه کرمانشاه و مناطق سقز و بانه و مریوان و تاسیسات نفت دهلران، آمادگاه مهمات و پایگاه هوانیروز دزفول و شهرهای خرمشهر و آبادان و دزفول و فرودگاه سنندج و بخشی از تاسیسات حیاتی و حساس کشورمان را آماج بمباران های سنگین قرار داد .

در این تهاجم ضایعاتی به فرودگاه ها و پایگاه ها و تاسیسات نفتی، بخصوص در منطقۀ آبادان وارد شد، اما در اثر آتش پدافند خودی، 4 فروند از هواپیماهای دشمن در اطراف پایگاه نوژۀ همدان و 1 فروند، در محلی به نام آریز مریوان و 5 فروند در منطقه ایلام و کرمانشاه و 1 فروند بین آبادان و خرمشهر و یک فروند در حوالی کارخانۀ قند شهر کرد سقوط کرد.

در پی حملات گستردۀ هواپیما های عراقی در بعدازظهر 31 شهریور ماه و هجوم وسیع و سراسری نیروی زمینی ارتش عراق در محورهای مختلف به داخل مرزهای میهن اسلامی، جنگ آغاز و در ادامه تجاوزات روزهای قبل به پاسگاه های مرزی غرب کشور و جنوب ، مجددا پاسگاه ها، آماج حملات سنگین نیروهای عراقی قرار گرفتند و سپس پیش روی دشمن به داخل مرزهای میهن اسلامی شروع شد.

منطقه جنوب

در محور شلمچه به خرمشهر،لشکر 3 زرهی عراق به کمک یک تیپ مکانیزه از لشکر 5 مکانیزه و تیپ 33 نیروی مخصوص برای تصرف و اشغال خرمشهر و آبادان،عملیات خود را با پشتیبانی توپ خانه آغاز کردند و هم زمان نیروی هوایی عراق نیز مداوم خرمشهر و آبادان را بمباران  کرد و آبادان و خرمشهر نیز از سمت جنوب اروند رود به وسیله لشکر 11 پیاده عراق،گلوله باران می شد و نیروهای مدافع و مردم این دو شهر ، زیر ضربات کوبندۀ بمباران ها و گلوله باران قرار داشتند، اما در اثر مقاومت و پایداری نیروهای خودی، نیروهای عراقی قادر به پیش روی به داخل خاک ایران نشدند.

در این روز، در تبادل آتش میان طرفین، توپ خانۀ نیروی زمینی مستقر در آبادان با آتش خود، کارخانۀ تولید گاز فاو عراق را به آتش کشید. هم چنین، نیروهای خودی مواضع دشمن را در امتداد ساحل جنوبی اروند رود، به آتش بستند. بعلاوه مواضع دشمن در امتداد ساحل جنوبی اروند رود، زیر آتش سنگین قرار گرفت.

در محور بستان آباد – سوسنگرد، یک لشکر زرهی و یک لشکر مکانیزۀ عراق وارد عمل شدند که در کل دارای 12 گردان تانک و 12 گردان مکانیزه و 2 گردان شناسایی بودند.در مقابل این دو لشکر سازمان یافتۀ مجهز عراق، فقط یک تیپ از لشکر 92 زرهی، با استعداد حدود 2 گردان تانک و 2 گردان مکانیزه قرار داشت.  بنابراین، توان زرمی نیروهای متجاوز، در آغاز تهاجم به منطقۀ بستان و سوسنگرد، نزدیک به هشت برابر نیروهای خودی بود. لشکر 9 زرهی عراق در منطقۀ غرب سوسنگرد و لشکر 5 مکانیزه در جنوب غربی اهواز، وارد عمل شدند. در روز 31 شهریور، بر خلاف انتظار ستاد کل فرماندهی ارتش عراق، یگان های لشکر 92 زرهی با استعداد رزمی خود شجاعانه در مقابل نیروهای عراقی ایستادگی نمودند و ارتش عراق مجبور شد نیروهای بیش تری را وارد خوزستان نماید.

در محور غرب دزفول، نیروهای عراقی با دو لشکر، لشکر 10 زرهی، در محور ارتفاع حمرین،عین خوش،پای پل کرخه و لشکر 1 مکانیزه در محور فکه، چنانه، ابوصلیبی خات و شوش وارد عمل شدند. در مقابل لشکر 10 زرهی تیپ 2 زرهی لشکر 92 زرهی و در مقابل لشکر 1 مکانیزه، 1 گروه رزمی از تیپ37 زرهی شیراز و گروه زرمی 138 پیاده از لشکر 21 پیاده، گسترش یافته بودند. تیپ 2 زرهی دزفول، پاسگاه های مرزی را با اعزام تانک و نفرات تقویت کرده بود و بقیه تیپ در عین خوش مستقر بود و گردان 283 سوار زرهی، تحت کنترل تیپ در غرب رودخانۀ دویرج گسترش یاقته بودند. در شروع تجاوز، تیپ 17 زرهی از لشکر 10 زرهی ارتش عراق، به پاسگاه های مرزی حمله کرد، اما در این محور نیروهای خودی، علی رغم نابرابری، در مقابل دشمن ایستادگی کرده و پاسگاه های مرزی را حفظ کردند و تیپ 17 زرهی و نیروهای موجود در این محور توانستند حرکت دشمن را کند کنند  و یک لشکر زرهی را وادار به گسترش نمایند.

در محور فکه به غرب دزفول و شوش، در سپیده دم روز 31 شهریور 1359، آتش شدید یگان های لشکر 1 مکانیزۀ عراق بر روی پاسگاه فکه آغاز شد. در ساعت 14 همین روز، یگان های پیادۀ دشمن از محور سمیده، به پاسگاه فکه حمله ور شده و آن را تصرف کردند. همچنین عناصر گروه رزمی تیپ 37 زرهی، متقابلا به پاسگاه فکه حمله ور شده و در یک نبرد تن به تن پاسگاه فکه را به تصرف نیروهای خودی در آوردند .

در منطقۀ دهلران، نیروهای عراقی که از بستر رودخانۀ چنگوله در منطقۀ ایلام مشغول پیش روی بودند، با آتش سلاح سنگین نیروهای خودی مواجه شدند و پیش روی آنان متوقف و تلفات سنگینی به نیروهای آنان وارد شد.

منطقه غرب

یگان های لشکر 81 زرهی قبل از آغاز تهاجم سراسری ارتش عراق، ماموریت یافته بودند با اعزام گروه های رزمی و تیم های گروهانی به مناطق عملیاتی خارج و داخل منطقۀ مسوولیت سرزمینی شامل: سردشت،کامیاران، گردنۀ مروارید، روان سر، جوان رود، پاوه، نوسود، گهواره و قل خانی در برقراری و حفظ آرامش و توسعۀ پدافند داخلی شرکت کنند.

در روز 31 شهریور ماه، تیپ 3 لشکر 81 زرهی با کمک نیروهای ژاندارمری و سپاه پاسداران و عناصری از نیروهای مردمی و فداییان امام، در منطقه قصر شیرین و سرپل ذهاب و تیپ 2 لشکر در منطقۀ نفت شهر و سومار و تیپ 1 لشکر در منطقۀ میمک و یکی از تیپ های لشکر84 خرم آباد در منطقۀ مهران، با دشمن به مقابله پرداختند، اما به دلیل برتری کامل دشمن، نیروهای متجاوز پاسگاه ژاندارمری و ده هدایت در منطقۀ قصر شیرین و پاسگاه های مرزی منطقه میمک و سومار و پاسگاه گیسکه و ارتفاعات گیسکه را تصرف کردند و در محورهای مختلف شروع به پیش روی نمودند.

نبردهای هوایی

در ساعت 14 امروز(31شهریور59) دو فروند هواپیمای شکاری دشمن، فرودگاه مهرآباد و پایگاه یکم شکاری را مورد حمله قرار دادند که 2 هواپیما منهدم و به 3 هواپیما، تعدادی از آشیانه ها و باند فرودگاه خساراتی وارد شد و همچنین 4 فروند هواپیمای عراقی در اطراف پایگاه نوژۀ همدان سرنگون و تعدادی از خلبانان دستگیر شدند.

اطلاعیه های ستاد مشترک ارتش

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با آغاز جنگ تحمیلی، با صدور اطلاعیه های متعددی ضمن اطلاع رسانی سعی در حفظ روحیۀ ملت شریف ایران می نمد که در اینجا بعضی از آن ها را به عنوان نمونه منتشر می نمائیم :

اطلاعیه شماره 14

هم میهنان عزیز، برادران و خواهران انقلابی،

ارتش جمهوری اسلامی ایران در این لحظات تاریخی در برابر انجام مسؤلیت خطیر خود قرار گرفته است و آمادۀ هر نوع فداکاری و قهرمانی است. دشمن سوگند خوردۀ انقلاب ایران به دست مزدوران عراقی، حملات هوایی خود را به این امید آغاز کرده است که انقلاب اسلامی ایران را به شکست بکشاند. ما از این فرصت برای پایدارکردن این انقلاب که به فرد فرد ملت ایران متکی است بهره خواهیم گرفت و دشمن متجاوز را سخت گوشمالی خواهیم داد و نیک می دانیم که ملت شرافتمند ایران، پشتیبان ارتش جمهوری اسلامی ایران است و این همان امتیازی است که ارتش مزدور عراق از آن محروم است . اکنون به اطلاع ملت قهرمان ایران می رساند که تنگۀ هرمز و سواحل شمالی خلیج فارس در کنترل ارتش جمهوری اسلامی ایران است .نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تامین نسبی آسمان را برقرار کرده است، نبرد در زمین، دریا و هوا ادامه دارد.

اطلاعیه شماره 19

هم چنان در پرتو حمایت الله و پشتیبانی امام و امت مسلمان و قهرمان ایران، با دشمن نوکر صفت در جنگیم . هم رزمان عزیز، افسران، همافران، درجه داران، کارمندان و سربازان رشید و فداکار نیروهای ارتش، ژاندارمری، سپاه پاسداران  و دیگر قوای مسلح محلی که قاطعانه در نبردید، با تقدیر و ستایش از روحیۀ عالی و سلحشورانۀ فرد فرد شما که در سنگر اسلام عزیز در دفاع از خاک میهن پیروزمندانه در برابر دشمن، ایستادگی کرده و به ارتش دست نشاندۀ ابر قدرت ها این چنین ضربات مهلک و کوبنده وارد ساختید، اینک انتظار می رود که هم چون گذشته در فردای سرنوشت ساز با روحیه ای مصمم تر و مستحکم تر و با دست یابی به پیروزی های باز هم بیش تر، افتخاری به افتخارات خود بیفزایید .

منبع : تقویم تاریخ دفاع مقدس ارتش ج.ا.ا(مرکز پژوهشهای دفاع مقدس)

 

 

 

پیوندهای مفید

Islamic republic of iran armyIslamic republic of iran armyIslamic republic of iran air forceIslamic republic of iran air defence
sign