• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

پیاده نظام و دفاع مقدس- 62 و پایانی


در اينجا ضروري است اشاره شود كه تا قبل از شهادت شهيد عزيز امير سرلشكر فلاحي، فرمانده، جانشين و معاون هماهنگ‌كننده نيروي زميني و رئيس ستاد مشترك ارتش، افسراني بودند كه دوره دافوس را طي كرده بودند و در ساير نيروها نيز تا حدودي چنين بود. ليكن بعد از شهادت ايشان و تغييرات در ارتش، به ويژه در نزاجا و ديگر نيروها، صرفاً رئيس ستاد و هيئت رئيسه ستاد مشترك ارتش در كل نيروهاي مسلح اين دوره را قبلاً طي كرده بودند و اكثر فرماندهان نيروها و جانشينان آنها نيز دافوس نديده بودند، كه البته اين نقيصه با حضور اساتيد و فارغ‌التحصيلان دافوس در قرارگاه‌هاي كربلا و خاتم(ص) و از طرفي مديريت همراه با هوشمندي، نبوغ، دانش وسيع تخصصي (و مقبوليت حاصل از آن) و تواضع فرماندهان نيروها در بهره‌گيري از دافوس‌ديده‌ها و درك شرايط انقلابي و سياسي و نيازهاي آن دوران توسط افسران دافوس‌ديده به خوبي رفع شده بود.

دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، معارف جنگ، شهید صیاد شیرازی، شهدای جنگ تحمیلی، امام خامنه ای

مؤلفه اول: نقش اساتيد و دانشجويان آخرين دوره دافوس در جنگ و مسئوليت‌هاي جنگي

 

  1. با افتتاح نشدن دافوس به دليل آغاز جنگ، استادان باقيمانده در دافوس بلافاصله به اتاق جنگ نيروي زميني در لويزان اعزام شدند.
  2. تعدادي از اساتيد و دانشجويان آن دوره با وقوع انقلاب و قبل از جنگ و يا با شروع جنگ پس از دریافت درجات اعطائي توسط حضرت امام(ره) و يا بدون اعطاء درجه، با درجه آن زمان خود به مسئوليت‌هايي منصوب شدند. از جمله:
  • سرهنگ پياده زين‌العابدين ورشوساز به فرماندهي تيپ در ل2 مركز.
  • سرهنگ پياده احمد نيكزاد (با درجه سرتيپي) به فرماندهي ل2 مركز.
  • سرهنگ پياده ماشاءالله صفري به فرماندهي ل28.
  • سرهنگ توپخانه هوشنگ عطاريان به فرماندهي ل1 مركز.
  • سرهنگ زرهي هوشنگ بهرامي به معاونت تي3 ل92 زرهي.
  • سرهنگ زرهي مهدي شيرازيان به فرماندهي تي1 ل92 زرهي.
  • سرگرد پياده محمود رستمي (بعداً مرحوم سرتيپ رستمي ف تي55 و ف گمجن عشايري) به فرماندهي پش سماجا.
  • سرهنگ پياده كريم عبادت به معاونت تي 55 هوابرد.
  • سرهنگ توپخانه علي‌اصغر جمالي رئيس ستاد ل28 كردستان.
  • سرهنگ توپخانه غلامحسين اميربيگي افسرتوپخانه نيروي زميني در جنوب.
  • سرهنگ توپخانه مسعود بختياري جانشين توپخانه ل21.
  • سرهنگ پياده محسن شاهان فرماندهي گد151پ دژ ل 92.
  • سرهنگ پياده فروزان به فرماندهي ژاندارمري و بعد فرمانده قرارگاه اروند.
  • سرگرد پياده علي نيكفرد به مدیریت آموزش دانشگاه امام علي(ع) و متعاقباً معاون عملياتي تي1 ل21.
  1. تعدادي از اساتيد نيز بعد از انتصاب شهيد صيادشيرازي، جهت طراحي عمليات به شرح زير به قرارگاه‌هاي عملياتي اعزام شدند:
  • سرهنگ توپخانه اقبال محمدزاده به قرارگاه جنوب.
  • سرهنگ توپخانه مسعود بختياري به قرارگاه جنوب.
  • سرهنگ توپخانه غلامحسين اميربيگي به قرارگاه جنوب.
  • سرهنگ توپخانه هوشنگ نوابي به قرارگاه جنوب.
  • سرهنگ توپخانه نصرت‌الله معين‌وزيري به قرارگاه جنوب.
  • سرهنگ پياده محسن شاهان به قرارگاه جنوب.
  • سرهنگ پياده غلامحسين قرائي به قرارگاه غرب.
  • سرهنگ پياده احمد دلگشا به قرارگاه غرب.
  • سرهنگ پياده محمد شكيبامقدم به قرارگاه غرب.
  1. افسران مشروحه بالا اعزامي به قرارگاه‌هاي جنوب و غرب، در آذرماه سال61، با دستور فرمانده نيروي زميني (سرهنگ صيادشيرازي) ـ که با دستور ایشان دافوس مجدداً آغاز به فعاليت نمود ـ به دافوس مراجعت نمودند، ليكن براي طرح‌ريزي‌هاي عملياتي، بنا به دستور نفراتي انتخاب و به منطقه عمليات فراخوانده مي‌شدند. طراحي‌هاي بزرگ عملياتي، به ويژه طريق‌القدس، فتح‌المبين، بيت‌المقدس، رمضان در سال دوم  و ديگر عمليات‌ها تا پايان فرماندهي شهيد صيادشيرازي با حضور و نقش حياتي اين افسران معمول مي‌شد.
  2. اساتيد دافوس اعزامي به قرارگاه‌هاي ارتش در مناطق، به ويژه در جنوب و غرب با توجه به وضعيت و شرايط سياسي، نظامي كشور و ناهمگوني نيروها، مطالبات ملي، توانايي‌ها، مقدورات و محدوديت‌هاي خودي و دشمن، وظايف خود را در طراحي‌هاي عملياتي، اجرا کرده و هدايت عملیات را نیز به نحو زير معمول مي‌داشتند:

الف- در كليه امور با توجه به داشتن علم و نگرش علمي به جنگ و با عنايت به شرايط پيش‌گفته، الزاماً مي‌بايستي با صبر، حوصله، پشتكار، دقت و در نهايت مظلوميت عمل مي‌كردند؛ زيرا ممكن بود طرح و تبيين موانع، كمبودها و بحث در مورد به صرفه‌ترين راه‌كارها باعث ـ خداي ناكرده ـ ايجاد شبهه نخواستن و نداشتن ميل جنگجويي گردد و از طرفي عدم تبيين حقايق، مأموريت را خدشه‌دار نمايد. لذا آنان مي‌بايست با صداقت و صراحت كه لازمه آن، شجاعت بود، نظرات علمي خود را بيان مي‌داشتند كه چنين هم مي‌كردند.

ب- در بسياري از موارد به دليل عدم طي دوره دافوس در ايده‌پردازان جنگ در قرارگاه كربلا و قرارگاه خاتم الانبياء(ص) و لزوم ارائه طرح‌ها بر اساس اصول و مباني علمي، اساتيد و طراحان ارتش كه همان اساتيد دافوس بودند، با ظرافت و تواضع و هوشمندي براي اداره‌كنندگان جنگ تدبيرسازي و يا در مرحله‌اي تصميم سازي و يا در سطح نازل آن كمك مؤثر به شكل‌گيري تدبير و اتخاذ تصميم مي‌نمودند.

ج- تبديل ايده‌ها و نگرش‌هاي اداره‌كنندگان جنگ (به ويژه براي فرماندهان شهادت‌طلب و انقلابي سپاه) به عبارات و زبان نظامي براي طرح در جلسات و مباحثات عملياتي، از ديگر اقدامات اين عزيزان بود.

د- شكل‌دهي و جهت‌دهي طرح‌هاي عملياتي با عنايت به سياست‌هاي انقلاب و سياست‌هاي كلان جنگ با توجه به توان نظامي و محدوديت‌هاي ملي در پشتيباني از جنگ، رعايت صرفه و صلاح (مادي، معنوي) در طراحي و اجرا از امور مهمي بود كه بايد عالمانه مد نظر قرار مي‌گرفت و بر عهده اين افسران بود.

به زبان ديگر این افسران عبور دقيق و هوشمندانه طرح‌هاي عملياتي را در مسير طراحي از دالان و زير سقف مقدورات ومحدوديت‌هاي نظامي و ملي در پرتو آرمان‌هاي انقلاب اسلامي معمول مي‌داشتند.

هـ- بومي نمودن مفاهيم تاكتیكي و راهبردي بكارگرفته‌شده در طرح‌ها با دقت در تدابير ابلاغي فرماندهي كل قوا حضرت امام(ره)، حضور نيروهاي مردمي در جنگ، امكانات موجود ملي، شيوه‌هاي ابداعي و ابتكاري و صرفه‌جویي الزامي در تجهيزات، امكانات و تسليحات از ديگر اقدامات آنان بود.

و- ارائه مباني عميق علمي و استدلالي در مباحث و جلسات تصميم‌گيري براي چرایي و چگونگي انجام يا عدم انجام عمليات در يك منطقه با توجه به روحيه شهادت‌طلبي، ايثار، مطالبات براي تسريع در آزادسازي مناطق اشغال‌شده توسط دشمن، حفظ دور تك، تداوم عمليات‌ها، اشغال سرپل، وسعت، عمق و زمان تصرف و نگهداري سرپل، ورود به خاك دشمن، داشتن عمق مقبول پدافندي و... يا در يك كلام به ميان آوردن استدلال دقيق و محكم و خشك با كمترين خدشه به عواطف، شور و احساس انقلابي، صداقت و صراحت علمي، كياست و هوشمندي همراه با عاطفه، احساس و شور، كار بسيار سختي بود كه اساتيد دافوس در نقش فرمانده و ستاد (طراح) عمليات مي‌بايست معمول مي‌داشتند.

ز- ارائه پيشنهادات براي رفع نيازهاي جبهه‌ها براي اجراي طرح‌ها با دقيق‌ترين محاسبات طوري كه بر توان و وسع ملي فشار بيش از حد تحميل نشده و خواسته‌هاي غيرعملي براي مسئولين اداره‌كننده نظام مقدس جمهوري اسلامي از قبيل خواستنِ خريد آخرين مدل تانك و توپ، خريد سلاح هسته‌اي و موشك‌هاي آن‌چناني و يا افزايش استعداد نيروي رزمنده به چندين برابر را در پي نداشته باشد؛ يعني اداره جنگ با كم‌ترين فشار به مسئولين و مردم.

ح- تدوين طرح و برنامه‌هاي علمي براي عمليات نامنظم در غرب و شمال‌غرب به عوض عمليات نامنظم غيرعلمي از ديگر اقدامات آنان بود.

ط- پيش‌بيني منطقي تلفات و اصرار بر كاهش تلفات عملياتي با كاهش ريسك عملياتي در برآوردها و اجراي عمليات بر محور غافلگيري به منظور تحقق اين امر از ظرائف سخت كار آنان بود.

ي- پيش‌بيني دقيق تك‌ها و عمليات هماهنگ‌شده زميني، هوايي، دريايي و پدافند هوايي براي بهره‌وري حداكثري و كاهش خطرات و تلفات خودي از جانب خودي با عنايت به ناهمگوني فرهنگي، انضباطي و آموزش يگان‌هاي مختلف نيروهاي رزمنده صرفاً توسط اساتيد طراح دافوس ميّسر بود.

ك- دادن قالب (فُرمَت) علمي به ايده‌هاي عملي و ابتكارات و انديشه‌هاي نظامي مطرح در قرارگاه‌ها جهت ايجاد امكان تبديل آنها به طرح‌هاي عملياتي، وظيفه ديگر آنان بود.

مؤلفه دوم: نقش افسران دافوس ديده در قرارگاه‌ها و يگان‌هاي عملياتي

در اينجا ضروري است اشاره شود كه تا قبل از شهادت شهيد عزيز امير سرلشكر فلاحي، فرمانده، جانشين و معاون هماهنگ‌كننده نيروي زميني و رئيس ستاد مشترك ارتش، افسراني بودند كه دوره دافوس را طي كرده بودند و در ساير نيروها نيز تا حدودي چنين بود. ليكن بعد از شهادت ايشان و تغييرات در ارتش، به ويژه در نزاجا و ديگر نيروها، صرفاً رئيس ستاد و هيئت رئيسه ستاد مشترك ارتش در كل نيروهاي مسلح اين دوره را قبلاً طي كرده بودند و اكثر فرماندهان نيروها و جانشينان آنها نيز دافوس نديده بودند، كه البته اين نقيصه با حضور اساتيد و فارغ‌التحصيلان دافوس در قرارگاه‌هاي كربلا و خاتم(ص) و از طرفي مديريت همراه با هوشمندي، نبوغ، دانش وسيع تخصصي (و مقبوليت حاصل از آن) و تواضع فرماندهان نيروها در بهره‌گيري از دافوس‌ديده‌ها و درك شرايط انقلابي و سياسي و نيازهاي آن دوران توسط افسران دافوس‌ديده به خوبي رفع شده بود.

الف- در كليه يگان‌هاي عملياتي ارتش و در انتصابات سعي وافي بر اين بود كه از فرمانده، جانشين و يا رئيس ستاد يگان (لشكر، تيپ و يا گروه‌ها و پايگاه‌ها) حداقل يك نفر دوره دافوس را طي كرده باشد و براي تحقق اين امر با انتقال اساتيد با سواد دافوس و ساير مراكز فرهنگي آجا مثل مراكز پياده، زرهي، توپخانه، مهن، مخابرات و پشتيباني به يگان‌هاي عملياتي به خوبي بهره گرفته شد؛ به طوري كه بيش از 80% فرماندهان يگان‌هاي عمده و يا جانشين آنان دافوس ديده بودند. با ادامه فعاليت دافوس آجا با ظرفيت كامل براي تربيت و آموزش افسران در ارتش و سپاه جهت تصدي اين مشاغل و يا حضور در ستادهاي عملياتي اين مهم مستمراً ادامه يافت.

ب- از سال 1365 به بعد در نيروهاي آجا، به ويژه در نزاجا در سطوح جانشين و معاونت‌هاي نيرو، 97% مشاغل به افسران دافوس‌ديده واگذار شده بود.

ج- در ركن سوم يا ركن عمليات يگان‌هاي عملياتي از همان آغاز جنگ بيش از 95% رؤساي اركان عمليات و افسران اطلاعات، دوره‌ديده دافوس بودند و در تمام اركان عملياتي غير از رؤساي ركن حداقل دو افسر دوره‌ديده دافوس شاغل بودند. اين تعداد، كمبود آن 5% رؤساي عمليات دافوس نديده در 5% يگان‌ها (در آن رده و يا رده پايين‌تر) را براي تدوين طرح و دستورالعمل‌هاي عملياتي جبران مي‌كردند.

د- در كليه يا در اكثر قريب به اتفاق شورهاي ستادي عملياتي قرارگاه كربلا، فرماندهان يگان‌هاي عملياتي، در بسياري مواقع ملزم و در مواردي مجاز بودند كه افسران عمليات يگان خود را (كه عموماً دافوس ديده بودند) براي حضور در مباحث عملياتي به همراه خود داشته باشند و از آنان در موارد مختلف مشورت اخذ نمايند.

هـ- اقدامات اساسي براي افزايش آمادگي رزمي از قبيل تشكيل يگان‌هاي قدس ـ تشكيل تيپ‌هاي چهارم ـ  افزايش استعداد سازماني تيپ‌هاي مستقل به لشكر با امكانات تجهيزاتي و تسليحاتي موجود، تغييرات در شيوه‌هاي بكارگيري بهينه هوانيروز، پدافند هوايي، جنگ دريايي، تشكيل قرارگاه‌هاي تاكتيكي و قرارگاه‌هاي مقدم در نيروها و مقابله با مدرن‌ترين سلاح‌هاي دشمن از معجزاتي بود كه با عنايت حق تعالي و با دانش و دلسوزي و بينش انقلابي افسران دافوس‌ديده در هيئت رئيسه و معاونت‌هاي نيروهاي آجا محقّق شد.

و- ارائه آموزش ضمني و اعلام نشده، متواضعانه و دلسوزانه به برادران عملياتي و فرماندهان سپاه و آن دسته از ارتشياني كه دوره دافوس را طي نكرده بودند در جلسات قرارگاه‌هاي خاتم(ص)، كربلا، نصر، قدس، فتح و فجر در حين طرح مباحث عملياتي و ايجاد امكان ضبط صوتي و تصويري جلسات، به ويژه براي برادران سپاه، از ديگر اقدامات مؤثر براي توسعه علم و هنر جنگ در اداره‌كنندگان آن بود كه توسط افسران دافوس‌ديده معمول مي‌شد، كه برادران جان بركف سپاه به دليل انگيزه بالا و روحيه شهادت‌طلبي و علاقه وافر به انجام مطلوب مأموريت و آزادسازي مناطق اشغالي با هوشمندي و تلاش از اين فرصت به خوبي بهره جستند.

ز- پاسخ به سؤالات و شبهات و چرایي و فلسفه پيشنهادات و راه‌كارهاي عملياتي در قرارگاه‌هاي مختلف مذكور در بالا و يا طرح سؤالات در اين زمينه‌ها توسط فرماندهان و اساتيد و افسران دافوس‌ديده در جلسات و شورهاي عملياتي به تبادل گسترش نگرش علمي حاصل از دروس دافوس در جمع تصميم‌گيرندگان جنگ، كمك شاياني مي‌نمود.

ح- در اداره جنگ و در كل نيروهاي مسلح به وضوح این موضوع روشن شد که افسران دافوس‌ديده قادرند ايده‌ها و طرح‌هاي عملياتي را به صورت دستورالعمل‌هاي عملياتي مدون و در نهايت اجراء آن دستورالعمل‌ها ارزيابي نمايند.

ط- در اداره جنگ در كل نيروهاي مسلح به وضوح روشن شد كه افسران دافوس‌ديده هستند كه قادر به طراحي عملياتي و تدوين دستورالعمل‌هاي مربوطه براي تك هماهنگ شده و عمليات چند نيرویي(مشترك و ادغامي) مي‌باشند.

مؤلفه سوم: نقش آموزش دافوس (در تهران) در پشتيباني از جنگ

الف- دافوس آجا از زمان تشكيل مجدد در آذرماه سال1361 تا پايان جنگ و در 6 دوره آموزشي 246 افسر از آجا و 32  نفر از فرماندهان سطوح عالي عزيزان سپاه را در دوره‌هاي كوتاه و بلندمدت آموزش داده و فارغ‌التحصيل نموده است.

ب- از سال1365 با انتصاب سرتيپ حسين حسني‌سعدي (سرلشكر فعلي) به فرماندهي نيروي زميني نقش عملياتي دافوس از نظر حضور اساتيد در جبهه‌ها كاهش يافته، ليكن نقش آموزشي آن افزايش يافت. البته در موارد ضروري فرمانده و ستاد فرماندهي نيروها از اساتيد دافوش مشورت‌هاي موردي اخذ مي‌نمودند.

ج- انجام تغييرات ضروري در متون دروس، بومي‌سازي مفاهيم و عبارات متون و لحاظ تغييرات در تاكتيك در رده تيپ به بالا با توجه به ساختار قرارگاهي در مناطق، از رده خارج شدن بعضي سلاح‌ها و تجهيزات، دريافت و ساخت سلاح و تجهيزات جديد و اولويت در تاكتيك‌ها با توجه به مقدورات و محدوديت‌هاي خودي، از ديگر اقدامات دافوس در حين جنگ بود كه با انتقال افسراني كه سال‌ها در جنگ بودند به دافوس به عنوان استاد يا دانشجو (از ارتش و سپاه) محقق مي‌شد.

د- دافوس اولين مكان در نيروهاي مسلح بود كه در آن اولين اقدام براي تدوين تاريخ علمي و مستند جنگ توسط مرحوم سرهنگ ستاد يعقوب حسيني، آن هم با بهترين شكل و كيفيت انجام گرفت؛ طوري كه مبناي هشت جلد كتاب تأليفي آن افسر دانشمند و فرزانه، دلسوز و پرتلاش كه در خصوص سال اول و دوم جنگ چاپ و منتشر شد، هنوز هم براي آن دوران حرف اول را مي‌زند و به حق مي‌توان گفت همه تاريخ‌نويسان دفاع مقدس به نوعي شاگردان و پيروان او هستند.

مؤلفه چهارم: نقش آئين‌نامه‌ها و متون درسي دافوس در جنگ

الف- تمامي طرح‌هاي عملياتي، به ويژه دستورهاي عملياتي، برآوردها و پيوست‌هاي عملياتي تدويني و تنظيمي براي عمليات‌ها مبتني بر آئين‌نامه‌ها و متون درسي دافوس شكل ‌می‌گرفت. البته مقدورات و محدوديت‌هاي دفاعي ـ نظامي و ملي در آنها لحاظ مي‌شد، يا به زباني به شكل بومي تهيه مي‌شد. كثرت نزديك به اتفاق عمليات شبانه نسبت به روزانه، عدم انجام آتش تهيه، ضربه زدن به ضعيف‌ترين جاي دشمن، انجام عمليات پشتيباني و تلاش فرعي در قوي‌ترين و حساس‌ترين محل خطوط دشمن جهت فريب او و عمليات نفوذ در جبهه ديگر، تغييرات در بكارگيري هواپيماها و هليكوپترها و شيوه متحرك پدافند هوايي، بهره‌گيري از گپار (گروه پشتيباني اطلاعات رزمي)، تشكيل قرارگاه‌هاي مشترك و قرارگاه‌هاي مقدم و تاكتيكي در حقيقت بومي‌سازي دروس اساسي و آئين‌نامه‌هاي رزمي دافوس بوده كه مورد عمل قرار گرفته است.

ب- در هر عملياتي كه طراحان دافوس‌ديده قادر بودند بدون فشار سياسي و افكار عمومي و با داشتن فرصت مناسب براي كسب اطلاعات و تنظيم برآوردها و بر اساس علم خويش طراحي و دستورالعمل صادر كرده و مجريان، فرصت مادي و معنوي جهت اجراي آنها را طبق قواعد و ضوابط علمي داشتند، عمليات با صرفه و صلاح و با بهترين نتايج تحقق مي‌يافت. عمليات ثامن‌الائمه(ع) در اين زمينه بهترين گواه و عمليات‌هاي طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس شواهد ديگري بر اين ادعاست و بالعکس در عمليات‌هايي كه به دلايلي اين فرصت مادي، معنوي در طراحي و يا اجرا ميسر نمي‌شد، نتيجه مطلوب حاصل نمي‌شد و يا هزينه وصول به هدف و حفظ آن افزايش مي‌يافت. البته عدم موفقيت‌ها و يا مواردي شكست‌ها در عمليات‌ها، به ويژه از سال1362 به بعد تا پايان جنگ در ارتش و سپاه دلايل عمده ديگري دارند كه فرصت طرح آن در اين مقال و تحت اين موضوع نمي‌باشد كه ا‌‌ن‌شاءالله در فرصتي ديگر به آن پرداخته خواهد شد.

ج- حضور ارتش در هشت سال دفاع مقدس با جمعيتي به شرح زير در عمليات‌هاي پدافندي و آفندي:

  • شركت نزديك به 217هزار نفر كاركنان پايور با متوسط پنچ سال حضور در جبهه‌ها.
  • شركت نزديك به 000/500/2 سرباز با متوسط قريب به 20 ماه حضور در جبهه‌ها.

تقديم تعداد 48هزار شهید (حدود 10هزار شهيد پايور و قريب به 38هزار شهيد وظيفه) و محاسبه ساده‌ای از درصد شهدا (كادر 5/4% و وظیفه 5/1%) و نیز نتايج عمليات‌هاي موفق، دو اصل زير را به روشني تبيين مي‌كند:

  • طراحي‌هاي عملياتي و اجراي عمليات‌ها، عالمانه، هوشمندانه، شجاعانه و ايثارگرانه بوده است.
  • كاركنان پايور از روحيه شجاعت، شهادت‌طلبي و ايثار و فداكاري در فرماندهي عزيزان جان بر كف و ايثارگر وظيفه به خوبي بهره گرفته‌اند.

اين صرفه و صلاح در نيروهاي انساني و تلفات كم و نتايج حاصله، كارآمدي دروس دافوس را عيان مي‌سازد.

  • نقش دافوس در دفاع مقدس

در پايان اشاره مي‌كنم به تعريفي از دفاع مقدس از كلام نوراني رهبر حكيم و فرمانده فرزانه و معظم كل قوا حضرت آيت الله العظمي امام خامنه‌اي (مدظله العالي)، فرمايشي كه ايشان به مناسبت دفاع مقدس در جمع اهل قلم و هنر دفاع مقدس ايراد فرمودند:

«دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنويت است، دفاع مقدس مظهر دين‌داري و آرمان‌خواهي است، مظهر ايثار و از خودگذشتگي است، دفاع مقدس مظهر تدبير و حكمت است و دفاع مقدس مظهر پايداري و مقاومت است.»

با مواردي كه بيان شد از اين تعريف حكيمانه دفاع مقدس نتيجه بحث در يك جمله جمع‌بندي مي‌شود:

«نقش علمي دافوس و دافوس‌ديده‌ها در دفاع مقدس در بُعد تدبير و حكمت بسيار فراتر از ديگر رزمندگان و در ساير ابعاد همچون ساير رزمندگان است.»

البته تدبير و حكمت عملياتي در طراحي عمليات و يا تدوين دستورالعمل‌هاي عملياتي متجلي مي‌گردد.

 

منبع: پیاده نظام در دفاع مقدس، آراسته، ناصر-نیکفرد، علی، 1393، ایران سبز، تهران

1398/9/10 10:24:52 91 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
در اينجا ضروري است اشاره شود كه تا قبل از شهادت شهيد عزيز امير سرلشكر فلاحي، فرمانده، جانشين و معاون هماهنگ‌كننده نيروي زميني و رئيس ستاد مشترك ارتش، افسراني بودند كه دوره دافوس را طي كرده بودند و در ساير نيروها نيز تا حدودي چنين بود. ليكن بعد از شهادت ايشان و تغييرات در ارتش، به ويژه در نزاجا و ديگر نيروها، صرفاً رئيس ستاد و هيئت رئيسه ستاد مشترك ارتش در كل نيروهاي مسلح اين دوره را قبلاً طي كرده بودند و اكثر فرماندهان نيروها و جانشينان آنها نيز دافوس نديده بودند، كه البته اين نقيصه با حضور اسات
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015