• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

افسر مخابرات

خاطرات سرهنگ امیر قلی زارع-17

پس از شنیدن این صحبت‌ها به من گفت آقا برو بیرون من اصلاً مخابرات نمی‌خواهم، لذا من هم عقب گرد کردم و از چادرش بیرون رفتم، همین‌که بیرون آمدم. معاونت عملیاتی و رئیس ستاد لشکر را دیدم و احوال‌پرسی کردیم و از صحبت‌هایی که من با فرمانده لشکر داشتم خیلی خوشحال بودند و گفتند ما چند روز است به ایشان می‌گوییم تغییر مکان بده ولی توجه نمی‌کند.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

اعزام به منطقه عملیاتی دزفول

در ساعت 1230 روز 31 شهريور ماه 1359 كشور عزيزمان ايران توسط هواپيماهاي دشمن بعثي بمباران و در سپيده دم روز اول مهرماه 1359 آفند زميني ارتش عراق در سرتاسر نوار مرزي آغاز گرديد. قبل از حمله ارتش عراق به علت فوت پدرم به کرمانشاه رفته بودم که به محض اطلاع از حمله، مراجعت و خود را به لشکر معرفی و در جلسه فرماندهان و ارکان ستاد لشکر که به منظور ابلاغ اوامر فرماندهی لشکر تشکیل گردید شرکت نمودم. فرمانده محترم لشکر دستورات لازم جهت آمادگی یگان‌ها و همچنین اعزام یگان‌ها به مناطق عملیاتی صادر و شخصاً همراه تعدادی از پرسنل ستاد لشکر به منطقه دزفول حرکت کردند.

روز بعد با احضار فرماندهان گروهان در جلسه گردان مسئله حمله عراق که همه از آن مطلع بودند مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و اوامر فرماندهی لشکر در مورد آمادگی یگان‌ها جهت اعزام به مناطق به یگان‌ها ابلاغ و دستورات لازم جهت حاضر به کار بودن دستگاه‌های مخابراتی و خودروها صادر شد. طرح‌های احضار پرسنل و بارگیری مورد تجدید نظر قرار گرفت و ایرادات آن مرتفع شد. پرسنل وظیفه‌ای که برای احضار پرسنل تعیین گردیده بودند و هم‌اکنون ترخیص شده بودند تعویض و نسبت به شناسایی آدرس‌ها اقدامات لازم انجام پذیرفت. خودروها بارگیری و صورت وسایل هر خودرو مشخص و در داخل داشبورد خودرو قرار گرفت. آمادگی تجهیزات و پرسنل مورد بازدید قرار گرفت و ایرادی هم اگر موجود بود جهت رفع آن اقدام شد. کلیه پرسنل و تجهیزات آماده حرکت به منطقه عملیاتی بودند.

بنا به دستور در غروب روز 29/7/1359 به گردان مخابرات لشکر، توسط معاونت لشکر (سرهنگ ...) ابلاغ گردید به راه‌آهن تهران حرکت و با قطار به اندیمشک و دزفول بروید. با حضور فرماندهی لشکر در منطقه دزفول، چنین پیش‌بینی هم می‌شد با ابلاغ دستورات صحیح تأمینی همراه ستون خودرویی به راه‌آهن تهران رفتیم و در قطار تهران اندیمشک استقرار پیدا کردیم. خودروهای هر گروهان به ترتیب شماره‌گذاری شده و به ترتیب یگانی بودند. اول گروهان ارکان مخابرات، دوم گروهان عملیات فرماندهی مخابرات، سوم گروهان جلویی مخابرات و چهارم گروهان پشتیبانی مخابرات سوار بر قطار به منطقه دزفول حرکت کردیم.

در داخل قطار مجدداً دستورات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به پرسنل داده شد. به فرماندهان دسته و رؤسای رسد و رانندگان در مورد حمله هوایی حین حرکت و نشان دادن عکس‌العمل لازم ابلاغ گردید. حدود ساعت 10 صبح روز بعد قطار به ایستگاه اندیمشک رسید. بلافاصله از قطار پیاده و خودروها تجهیزات نیز از قطار پیاده شدند و به ترتیب هر یگان آماده حرکت به سمت منطقه پراکندگی گردید. جهت راهنمایی به محل پراکندگی یگان، یک نفر از افسران ستاد لشکر به ایستگاه راه‌آهن گمارده شده بود که با راهنمایی ایشان اولین گروهان  به سمت منطقه پراکندگی (سبزآب) ابتدای جاده اندیمشک اهواز حرکت و بقیه گروهان با فاصله تنظیم شده  و نظارت لازم پشت سر هم به حرکت درآمدند.

در ابتدای جاده اندیمشک اهواز مقابل پلیس‌راه دو فروند هواپیمای دشمن بر روی ستون مشاهده شد که بلافاصله خودروها به طرفین جاده برای اخذ حالت پدافندی راهنمایی و پس از دفع حمله هوایی به حرکت خود ادامه دادند. خوشبختانه به علت عدم بمباران خسارتی وارد نگردید. احتمالاً هواپیماها جهت عکسبرداری از منطقه اعزام شده بودند. پس از چند کیلومتر راهپیمایی خودرویی به محل قرارگاه لشکر رسیدیم. ستون به صورت پراکنده دستور توقف داده شد و همراه افسر راهنما به چادر فرماندهی لشکر اعزام شدم. به محض این‌که وارد چادر شدم و احترام کردم، شدیداً به من معترض شدند که چرا الان آمدی، برگرد برو، من مخابرات نمی‌خواهم و مقداری هم با من بگو مگو کردند، به ایشان عرض کردم، جناب سرهنگ از روزی‌که دشمن حمله کرده است واحد من آماده اعزام به منطقه بوده است، دیروز غروب به من ابلاغ شد حرکت نمایم و به منطقه اندیمشک اعزام شوم.

هم اکنون نیز در معیت افسر راهنما در خدمت شما هستم، من بدون دستور کجا باید می‌آمدم، مگر محل عملیات آینده لشکر را می‌دانستم و... و اما شما چرا در چند قدمی دشمن قرار دارید، در تیر رس تفنگ و تیربارها هستید. و شروع به صحبت کردم و گفتم شما الحمدلله استاد دانشگاه جنگ بودید این‌جا برای استقرار محل تاکتیکی پاسگاه اصلی لشکر مناسبتی ندارد زیرا پاسگاه اصلی لشکر دارای مشخصات خاصی است که یکی از آن‌ها در تیررس نبودن توپخانه دشمن است و این‌جا به هیچ‌وجه مناسب پاسگاه نمی‌باشد و سریعاً باید جابه‌جا شوید و از سامانه ارتباطی مناسب استفاده کنید این‌جا شما در تیررس تفنگ و مسلسل هستید. من سامانه ارتباطی محمول دارم و استقرار خودروهای حامل بی‌سیم، تله تایپ، رادیو رله و تعمیرگاه سیار با هزینه‌های ‌بسیار بالا تهیه شده‌اند و با شلیک خمپاره دشمن همگی نابود و از بین می‌روند، این‌جا دشمن است شوخی ندارد و ما هم باید برای مقابله با او خود را محفوظ نگه داریم، بله این‌جا برای پیاده جنگیدن بسیار خوب است ولی برای استقرار حتی یک دستگاه بی‌سیم هم مناسب نیست.

پس از شنیدن این صحبت‌ها به من گفت آقا برو بیرون من اصلاً مخابرات نمی‌خواهم، لذا من هم عقب گرد کردم و از چادرش بیرون رفتم، همین‌که بیرون آمدم. معاونت عملیاتی و رئیس ستاد لشکر را دیدم و احوال‌پرسی کردیم و از صحبت‌هایی که من با فرمانده لشکر داشتم خیلی خوشحال بودند و گفتند ما چند روز است به ایشان می‌گوییم تغییر مکان بده ولی توجه نمی‌کند، و به من گفتند جناب زارع شما از این صحبت‌ها ناراحت نشوید، همه جور بحثی با وی داشته‌ایم، بعد از حدود 10 دقیقه یک نفر را به دنبال من فرستادند پیش او بروم و رفتم، احترام گذاشتم و گفتند با معاون و رئیس ستاد بروید و در منطقه جای مناسبی را پیدا کنید.

از چادر بیرون آمدم، آن‌ها از من پرسیدند چه شد، گفتم دستور دادند به اتفاق محل مناسبی را برای قرارگاه لشکر پیش بینی و جاگیر شویم، لذا آن‌ها هم برای اخذ دستور پیش ایشان رفتند و همان دستور را گرفتند، به اتفاق رفتیم سرتاسر منطقه را بررسی کردیم و جای مناسبی پیدا کردیم که وسعت گسترش قرارگاه لشکر و گردان مخابرات را دارا بود پیش فرماندهی لشکر رفتیم و روی نقشه به ایشان نشان دادیم، منطقه کجا است و دستور جابجایی صادر شد.

1398/2/14 11:43:35 290 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
نظرات ارسالی
نظر شما

Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code

تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.