• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

مردان آسمان (25)


سرهنگ ابوالفضل مهرگان فر (قسمت سوم)

کلک مرغابی

خلبانی تنها شغلی است که برای آن به روز بودن از نظر دانش و علم ضروری است. زیرا کسی که خلبان است، مطالعه می‌کند برای یادگرفتن و آگاهی پیدا کردن که با مطالعه برای نمره گرفتن خیلی فرق دارد. کسی که می‌خواهد پرواز کند باید بر تمام مطالب، اشراف کامل داشته باشد و نمره‌اش 20 باشد زیرا نمره‌ی 19 ممکن است باعث به خطر افتادن زندگی در پرواز لازم شود.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

نکته دیگر در مورد خلبانان، سلامت جسمانی و روانی است. خلبانان نسبت به عوامل تهدید کننده‌ی سلامتی آگاه می‌شوند. یک گوی سرخ و آتشین به عوامل تهدید کننده‌ی سلامتی آگاه می‌شوند. یک گوی سرخ و آتشین توجه کودکی که ناآگاه است را به خود جلب می‌کند و چه بسا کودک اقدام به گرفتن آن و حتی بردن آن به سمت دهان کند. اما آگاهی باعث مصونیت می‌شود.

پس از بازگشت به ایران، با درجه‌ی ستوان دومی وارد گردان پروازی شدم و به اصطلاح «لجمن» یعی لبه‌ی جلوی منطقه نیروی هوایی گردیدم. پرونده‌ای که از آمریکا همراه داشتم و تمام ویژگی‌های شغلی و شخصیتی من را در برداشت، باعث شد که برای رسته شکاری انتخاب شوم. باز هم پرواز با هواپیمای اف – 5 را در شهر دزفول تمرین کردم و دوره‌ی آن را اسفند سال 1352 به پایان بردم. سال 1355 هم آموزش اف – 14 را به پایان رساندم.

اف – 14 یک هواپیمای مافوق صوت تاکتیکی و رهگیر است که می تواند بمباران هم انجام دهد. بیشتر کشورهای خریدار هواپیما، هم هواپیمای بمب افکن و هواپیمای رهگیر که جنگ‌های هوایی انجام می‌دهد را در اختیار دارند. کشورهایی مثل کشور ما که سازنده‌ی هواپیما در مقیاس زیاد نیستند، بیشتر هواپیماهای دو کاره می‌خرند که هم بمب‌افکن و هم رهگیر است ولی اف – 14 علاوه بر این که توانایی بمباران را دار، حرفه‌ای‌ترین هواپیمای دنیا در رهگیری نیز هست، متأسفانه ما نوع A را داریم و مدل‌های بالاتر را نداریم.

این هواپیما می‌تواند هم زمان به 6 هدف شلیک کند و 24 هواپیما را رهگیری نماید. رادار اف – 14 برد بلندی دارد و می‌تواند هواپیماهای دیگر را در دور دست رهگیری و سرنگون سازد. ضمن توانایی ایجاد اغتشاش در رادار هواپیما و سیستم الکترونیک موشکی رادار زمینی را هم دارد.

سال 1359 که جنگ شروع شد، سی سال سن داشتم. در آن زمان درجه‌ی من ستوان یک بود و جزء آن ده درصد محدود از خلبانانی بودم که تجربه‌ی پرواز با اف – 14 را داشتند. در ابتدای جنگ عراقی‌ها با 11 لشگر زمینی حمله کردند و تا نزدیکی‌های دزفول پیش آمدند. خلبانان آموزش دیده‌ی ما با تجهیزات و امکانات خود به مقابله با نیروی زمینی دشمن پرداختند تا مانع پیشروی بیشتر آنها گردند. من رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های فراوانی را دیدم.

در اوایل دوران جنگ اگر هواپیماهای عراقی اخطار وجود هواپیمای اف – 14 در منطقه را دریافت می‌کردند، تا جایی که مطمئن بودند از تیررس این هواپیما دور می‌شدند و بدین ترتیب معادلاتشان در روی زمین نیز به هم می‌خورد. یادم هست احساس غرور بی‌نظیری داشتم. هرچند این توانایی برگرفته از برتری تکنولوژی بود. حملات نیروی هوایی مانع از پیشروی عراقی‌ها و سپس زمین‌گیر کردن آنها شد. توانمندی خلبانان شجاع و رشادت‌های این عزیزان را از یاد نخواهم برد و من به عنوان یکی از اعضای کوچک این نیرو، از این که در این پیروزی سهمی داشتم، به خود می‌بالم. اما این جنگ چندان غیرمنتظره نبود چون به نظر من باید یک نظامی همیشه در حال تمرین باشد.

تاریخ به ما نشان داده که حتی کشورهای همسایه‌ی ما که با آنها ارتباط خوبی هم داریم اگر متوجه شوند که ضعفی در داخل کشور ما وجود دارد، بدشان نمی‌آید که بخشی از قلمروشان را افزایش داده و یا ادعای ارضی درصدد امتیاز خواهی برآیند. در این جنگ شجاعت و ایستادگی مردم ما نشان داد که بدون حمایت آمریکا هم کشور ما حفظ خواهد شد.

 منبع: مردان آسمان،محسن شیرمحمد، 1391، آفرینه، قم-تهران

 

1397/12/21 11:6:54 307 0
قسمت ارائه دهنده: پایگاه اطلاع رسانی
تویضیحات در موتور جستجو
خلبانی تنها شغلی است که برای آن به روز بودن از نظر دانش و علم ضروری است. زیرا کسی که خلبان است، مطالعه می‌کند برای یادگرفتن و آگاهی پیدا کردن که با مطالعه برای نمره گرفتن خیلی فرق دارد. کسی که می‌خواهد پرواز کند باید بر تمام مطالب، اشراف کامل داشته باشد و نمره‌اش 20 باشد زیرا نمره‌ی 19 ممکن است باعث به خطر افتادن زندگی در پرواز لازم شود.
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015