• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

مردان آسمان (21)


سرهنگ حسین تاجیک (قسمت اول)

پرنده نجات در آسمان

سومین روز خرداد 1331 در یک خانواده روستایی و کشاورز به سرپرستی پدری مسلمان و زحمت‌کش در یکی از روستاهای شهرستان شهیدپرور ورامین به نام قلعه بلند، متولد شدم. دوران شیرین و زیبای کودکی را با رویاهای کودکانه خیلی سریع سپری کردم.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

هفت ساله بودم که به علت عدم رونق کشاورزی و کمبود آب که مشکل اصلی زراعت در آن دوران بود، همراه پدرم و سایر اعضای خانواده مجبور به مهاجرت به شهر تهران شدم. در یکی از مناطق جنوبی تهران ساکن شدیم و من هم برای ادامه تحصیل وارد دبستان جدیدی شدم.

پس از پایان دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه و اخذ مدارک دیپلم ریاضی مثل دیگر همکلاسی‌هایم که هریک آرزویی در سر داشتند من نیز به آینه می‌اندیشیدم. اما سودای این جوان کشاورز زاده، رویایی به ظاهر خطرناک و دشوار بود. اغلب فکر می‌کردم دست یافتن به این معبود، مشکل و شاید محال باشد. هرچه بیشتر از خطرات این حرفه می‌شنیدم، عاشق‌تر و باز هم عاشق‌تر می‌شدم. عشق به پریدن و داشتن پر پرواز از رویاهایم جدا نمی‌شد. از نظر این نوجوان خام، از آسمان به زمین نگریستن، زیباتر و دیدنی‌تر و بسیار جذاب‌تر بود.

خلاصه با انگیزه داشتن پَر پرواز بود که عاشقانه پس از گذراندن مراحل آزمون، مصاحبه و معاینات پزشکی به جمع هوانوردان نیروی هوایی پیوستم. پوشیدن لباس مقدس خلبانی به علاقه من رونق بیشتری داد. انضباط بی‌مانند در محیط دانشکده خلبانی کارها را جذاب‌تر می‌کرد. پس از فراگیری و گذراندن دوره مقدماتی آموزش نظامی و زبان انگلیسی وارد گردان آموزشی در فرودگاه قلعه مرغی شدم. به دلیل علاقه زیادی که به فراگیری علوم هوانوردی داشتم در مدت زمان کوتاهی دوره مقدماتی پرواز را با موفقیت سپری کردم و اولین پرواز انفرادی خود را با هواپیمای یک موتوره بونانرا، انجام دادم. بعد از دوره مقدماتی جهت آموزش‌های تکمیلی به آمریکا اعزام شدم.

در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا در ایالت تگزاس برنامه آموزشی آغاز شد. در طول این دوره که حدود دو سال به طول انجامید با انواع جت‌های آموزشی مانند تی – 37 و سپس تی – 38 پرواز کردم که البته اولین پرواز با هواپیمای جت به دلیل سرعت فوق‌العاده زیاد آن برایم بسیار جذاب و خاطره انگیز بود. بالاخره دوران آموزشی تمام شده و در اردیبهشت 1357 به کشور بازگشتم. در بدو ورود به دلیل نمرات بالایی که در آمریکا کسب کرده بودم به گردان پروازی – آموزشی هواپیمای اف – 4 در مهرآباد معرفی شدم و دوره آموزشی این هواپیما آغاز شد و بعد از چند ماه این دوره را هم با موفقیت گذراندم.

سال 1359 با تصمیم شخصی و علاقه‌ای که به پرواز با هواپیمای سی – 130 داشتم و همچنین نیاز نیروی هوایی به گردان ترابری منتقل گردیدم و پرواز با سی – 130 را آغاز کردم. ورود من به گردان ترابری مصادف شد با شروع جنگ تحمیلی که خود سراسر خاطره است.

هواپیمای سی – 130 در چهل سال گذشته همواره به عنوان یکی از ارکان حمل و نقل هوایی ارتش، مطرح بوده است. به دلیل امکانات پروازی و توانایی‌های منحصر به فرد، این هواپیما دارای شرایط مناسبی جهت پرواز در آب­وهوا و وضعیت ایران بوده و از اوایل دهه 1340 تاکنون همچنان به پروازهای خود ادامه داده است. این ویژگی‌ها در زمان جنگ و در هنگام جابجایی نیروها و مهمات شاخص‌تر بود. معمولاً در هنگام عملیات‌های بزرگ تعداد زیادی از رزمندگان اسلام مجروح شده و باید به سرعت به بیمارستان‌های داخل کشور، منتقل می‌شدند. این وظیفه همواره به گردان ترابری محول شده و هواپیمای سی – 130 نیز در صف مقدم این گونه پروازها قرار داشتند.

منبع: مردان آسمان،محسن شیرمحمد، 1391، آفرینه، قم-تهران

1397/12/15 11:42:45 801 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
سرهنگ حسین تاجیک (قسمت اول) پرنده نجات در آسمان سومین روز خرداد 1331 در یک خانواده روستایی و کشاورز به سرپرستی پدری مسلمان و زحمت‌کش در یکی از روستاهای شهرستان شهیدپرور ورامین به نام قلعه بلند، متولد شدم. دوران شیرین و زیبای کودکی را با رویاهای کودکانه خیلی سریع سپری کردم.
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015