• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

مردان آسمان (16)

امیر سرتیپ محمود کنگرلو (قسمت دوم)

قبل از انقلاب به لحاظ نیاز به چنین ابزاری به خصوص زیر نظر گرفتن اقدامات شوروی سابق، تعداد محدودی هواپیمای آراف-4 از آمریکا خریداری شد. این هواپیما همان فانتوم اف-4 است که در قسمت دماغه آن تعدادی دوربین عکس برداری بسیار پیشرفته نصب شده و دارای توانایی‌های بالایی است. به دلیل وجود همین دوربین‌ها و یکسری تجهیزات حساس دیگر، قیمت این جنگنده نیز بسیار بالاست.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

البته قبل از خرید این هواپیما تعدادی آراف-5 هم در نیروی هوایی فعال بود که توانایی محدودتری داشت. به دلیل نوع مأموریت این هواپیما که فقط عکس برداری است، هواپیما مجاز به هیچ گونه درگیری هوایی نیست، دلیل آن هم غیر مسلح بودن آن می‌باشد. علاوه بر این، در خاک دشمن هیچ هواپیمایی نیز آن را اسکورت نمی‌کند. بنابراین می‌گویند خلبانان شناسایی شعارشان «unarmed alone and unafraid» است. یعنی تنها، بدون سلاح و در نتیجه نترس هستند. پس از پایان دوره هواپیمای شناسایی و بازگشت به کشور، دوباره به پایگاه مهرآباد و گردان 11 شناسایی منتقل شدم که البته این زمان با تحولات پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شد. بعد از انقلاب از طرف نیروی هوایی اعلام شد هرکسی که از قبل در دانشگاه قبول شده، می‌تواند ادامه تحصیل دهد. بنابراین، من هم در سال 1358 مرخصی گرفته و در دانشگاه علم و صنعت در همان رشته مهندسی برق تحصیلاتم را آغاز کردم. حدود 20 واحد درسی را گذراندم بودم که جنگ آغاز شد. چون تمام فکرم معطوف به چگونگی دفاع از کشور بود، آبان 1359 درس را رها کردم و دوباره به گردان پرواز بازگشتم و از همان ماه، پروازهای جنگی ‌من شروع شد. با شروع جنگ تحمیلی، خلبانان گردان شناسایی با استفاده از هواپیماهای آراف-4 و به صورت محدودتر آراف-5، صدها مأموریت بر روی مناطق جنگی و همچنین عمق خاک عراق انجام دادند. تصاویر تهیه شده اطلاعات ذیقیمتی در اختیار برنامه ریزان جنگ گذاشته و نقش بسیار مهمی در عملیات‌های رزمندگان اسلام داشتند. عدم دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای، ارزش کارِ‌ گردان شناسایی را بارز می کرد. با توجه به کمبودهای دوران جنگ، تعداد کم هواپیما و تجهیزات جانبی با تلاش پرسنل فنی، مأموریت‌ها انجام می‌گرفت. خلبان شناسایی ضمن انجام مأموریت بر فراز مناطق بسیار خطرناک دشمن، می‌بایست هواپیماها را به صورت، سالم به پایگاه باز می‌گرداندند زیرا جایگزینی برای این پرنده‌ها وجود نداشت. لذا این مردان با شجاعت بی‌نظیری از جان گذشته و با وجود اصابت موشک‌ها و گلوله‌های دشمن به هواپیماهایشان سعی می‌کردند تا آخرین لحظات به پایگاه بازگردند. شهدای بزرگواری همچون ذوالفقاری، کوروش، نوروزی، سلطانی، داودی، دریانیان، نادری نیا، طیبی، خسروپور، کامرانی، طیار زاده، آصفی، بخشنده و ... از جمله خلبانان گردان شناسایی بودند که جان خود را در این راه در طبق اخلاص قرار دادند.

اوایل سال 1362مأموریت عکس برداری از منطقه کرکوک به من و یکی دیگر از همکارانم ابلاغ شد. کرکوک به دلیل وجود پالایشگاه بزرگ آن و همچنین پایگاه هوایی، دارای اهمیت راهبردی بود و به شدت توسط پدافند هوایی عراق دفاع می‌شد. ساعت 11 صبح پس از انجام یک جلسه توجیهی، اتاق عملیات را ترک کرده و به سمت آشیانه رهسپار شدیم.

هواپیمای آراف-4 آماده پرواز بود. به سرعت سوار هواپیما شده و چند دقیقه بعد از باند فرودگاه مهرآباد برخاستیم. در منطقه شمال غرب کشور و در حوالی مرز، برای سوخت گیری با هواپیمای تانکر بویینگ 707 تماس گرفته و به سمت آن، مسیرمان را تغییر دادیم. باک‌ها را کاملاً پر کردیم و بعد آماده ورود به خاک عراق شدیم. برای پنهان ماندن از دید رادارهای دشمن، ارتفاع را به حداقل ممکن یعنی 100 پا (حدود 30متر) رسانده و با سرعتی معادل 700 کیلومتر بر ساعت، به طرف کرکوک پرواز کردیم. کنترل جنگنده در نزدیکی سطح زمین مشکل بود زیرا یک حرکت ناگهانی باعث برخورد آن با زمین می‌شد. به نزدیکی کرکوک رسیدیم و برای عکس برداری ارتفاع را افزایش دادیم. دوربین‌ها به کار افتاد و از روی نقاط تعیین شده قبلی عبور کردیم. این بخش از پرواز به دلیل آتش پدافند دشمن چند دقیقه بیشتر طول نکشید زیرا هر لحظه امکان برخورد موشک و گلوله‌های توپ ضد هوایی وجود داشت. کرکوک را دور زده و آماده بازگشت شدیم.

منبع: مردان آسمان،محسن شیرمحمد، 1391، آفرینه، قم-تهران

1397/12/8 11:24:57 512 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
نظرات ارسالی
نظر شما

Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code

تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.