• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

مردان آسمان (15)


امیر سرتیپ محمود کنگرلو (قسمت اول)

محمود کنگرلو، سال 1326 در شهر ورامین متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در رشته ریاضی فیزیک در سال 1346 وارد نیروی هوایی شده و برای آموزش دوره الکترونیک به پاکستان فرستاده شد. 11ماه بعد به ایران بازگشت و با درجه گروهبان دومی خدمت خود را آغاز نمود. سال 1349 در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت با رتبه چهارم قبول شد،

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

اما مقامات نیروی هوایی از ادامه تحصیلش جلوگیری کردند. سال بعد در امتحانات دانشکده خلبانی پذیرفته شد و پس از گذراندن مراحل اولیه، جهت آموزش خلبانی هواپیماهای جت به آمریکا اعزام گردید. پس از بازگشت به کشور چند سال به عنوان خلبان جنگنده اف-‌4 فانتوم، پرواز کرد و دوباره برای خلبانی نوع شناسایی این هواپیما یعنی RF-4 (آراف-4) به آمریکا فرستاده شد. پس از پایان دوره آموزش و بازگشت به ایران پروازهایش را در گردان 11 شناسایی، به عنوان خلبان آراف-4 دنبال نمود. بعد از انقلاب و تصویب قوانین جدید، با ادامه تحصیلش موافقت شد و در دانشگاه علم و صنعت در رشته مهندسی برق تحصیلات خود را از سر گرفت. پس از یک ترم تحصیل جنگ تحمیلی آغاز شد و او درس را رها و به گردان پرواز بازگشت. در دوران دفاع مقدس بیش از 158 نوبت پرواز برون مرزی و جنگی را انجام داد و بارها از سوی مسئولین تشویق شد. علاوه بر پرواز، در سمت‌های جانشین فرماندهی پایگاه چهارم دزفول و معاون پشتیبانی منطقه هوایی مهرآباد نیز خدمت نمود و مدتی هم در دانشگاه هوایی به تدریس مشغول شد. سال 1370 به ستاد نیروی هوایی منتقل و پس از پنج سال خدمت در معاونت آموزشی، در سال 1375 با درجه سرتیپ دومی بازنشست گردید. وی اکنون دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند.

 

 

چند ثانیه تا سقوط

سال 1326 در شهر ورامین به دنیا آمدم. پدرم مرحوم مشهدی محمد کارمند اداره ثبت احوال ورامین بود و خانواده ما از نظر اقتصادی در سطح متوسطی قرار داشت. دوران کودکی برای من به سرعت سپری شد و سال 1332 وارد دبستان شدم. با اتمام دوره ابتدایی، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان کوشیار ادامه داده و سال 1345 در امتحانات نهایی شرکت کردم. به دلیل بیماری که برایم پیش آمد، نتوانستم در امتحانات قبول شوم. همان سال به جای ادامه تحصیل، تصمیم گرفتم مشغول به کار شوم و از نظر اقتصادی وابسته به خانواده نباشم، لذا به تهران آمدم و به عنوان درجه دار در نیروی هوایی پذیرفته شدم. چند ماه بعد پس از آموزش‌های اولیه با درجه گروهبان دومی برای فراگیری دوره الکترونیک، به کشور پاکستان فرستاده شدم. 11ماه در یکی از پادگان‌های این کشور در بندر کراچی دروس مختلف و مربوط به الکترونیک را فراگرفتم. بعد از بازگشت به کشور به پایگاه هوایی شاهرخی (پایگاه سوم شکاری شهید نوژه) در نزدیکی همدان منتقل شدم و مشغول خدمت گردیدم. به ذلیل علاقه زیاد به ادامه تحصیل، به صورت شبانه در دبیرستان بوعلی همدان ثبت نام نموده و سال 1349 دیپلم خود را در رشته ریاضی گرفتم. همان سال در کنکور سراسری شرکت کرده و با رتبه چهارم در دانشگاه علم و صنعت در رشته برق پذیرفته شدم. پس از ثبت نام در دانشگاه هنگامی که تقاضای انتقال خود را از همدان به تهران نزد فرماندهان وقت بردم ضمن مخالفت شدید به دلیل اطلاع ندادن به مقامات بالا برای شرکت کردن در کنکور، 15روز نیز بازداشت شدم. بعد از رهایی از بازداشتگاه عزم خود را جزم نموده و این بار در آزمون خلبانی شرکت کردم. از تمامی دروس نمره قبولی گرفتم و به عنوان دانشجو وارد دانشکده خلبانی شدم. دروس مقدماتی و پروازهای اولیه را در ایران فراگرفته و سال 1350 برای دوره‌های تکمیلی به آمریکا اعزام شدم. در این کشور در پایگاه‌های مختلف در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا با انواع هواپیماهای آموزشی مانند تی-41، تی-37، و تی-38 پرواز کردم و موفق به اخذ گواهینامه مربوط به پرواز با هواپیماهای جت شدم. پس از بازگشت به کشور به عنوان خلبان جنگنده اف-4 فانتوم انتخاب و برای آموزش‌های تکمیلی این هواپیما به پایگاه یکم شکاری مهرآباد منتقل شدم. سال 1354 با توجه به توانایی در پرواز با اف-4 جهت پرواز با نوع شناسایی این هواپیما یعنی آراف-4 انتخاب و برای فراگیری دوره تخصصی مربوط به آن دوباره به آمریکا فرستاده شدم. آراف-4 (RF-4) از نوع هواپیماهای شناسایی و عکس‌برداری است که در اصطلاح به آن هواپیمای تجسسی نیز می‌گویند. برای انجام یک عملیات نظامی یا تحت نظر گرفتن طرف مقابل، کشورها همواره به اطلاعات نیاز دارند و بخشی از این اطلاعات از طریق عکس‌ها و تصاویر هوایی تهیه می‌شود. ماهواره‌های جاسوسی، هواپیماهای بدون سرنشین و ... از این جمله‌اند. هواپیماهای عکس برداری آراف-4 هم از این نوع هستند.   

  منبع: مردان آسمان،محسن شیرمحمد، 1391، آفرینه، قم-تهران

1397/12/7 11:50:43 530 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
محمود کنگرلو، سال 1326 در شهر ورامین متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در رشته ریاضی فیزیک در سال 1346 وارد نیروی هوایی شده و برای آموزش دوره الکترونیک به پاکستان فرستاده شد. 11ماه بعد به ایران بازگشت و با درجه گروهبان دومی خدمت خود را آغاز نمود. سال 1349 در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت با رتبه چهارم قبول شد،
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015