• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

به مناسبت 12 تیر سالروز سقوط هواپیمای مسافری ایرباس 300، پرواز 655 ایران ایر توسط ناو وینسنس آمریکا(انتشار مجدد)


واقعیت‌های یک گزارش، نتیجه‌گیری نامطلوب                  سرهنگ فنی ناوبری هواپیما، احمد جنتی‌محب

می‌گویند جمعی در مقابل درب ورودی مؤسسه‌ای صف کشیده بودند و به نوبت و با هیجان داخل می‌شدند و پس از مدت کوتاهی با حالتی شکست خورده از مؤسسه خارج می‌شدند. زیرکی پرسید چه خبر است؟ گفتند مؤسسه می‌خواهد یک نفر را استخدام کند. رئیس مؤسسه هم یک سؤال بیشتر نمی‌پرسد، پرسید چه سؤالی؟ گفتند می‌پرسد دو دوتا می‌شود چند تا؟ گفت خوب اینکه ساده است.

به مناسبت 12 تیر سالروز سقوط هواپیمای مسافری ایرباس 300، پرواز 655 ایران ایر توسط ناو وینسنس آمریکا،جنگ، دفاع مقدس، ارتش، هیئت معارف جنگ، شهید صیاد شی

پس چرا همه رد می‌شوند؟ گفتند معما همین جاست. او هم در صف ایستاد و به نوبت خود وارد شد و بلافاصله هم انتخاب و استخدام شد. جمعیت پرسیدند از تو چه پرسید و تو چه پاسخی دادی؟ گفت همان سؤال را یعنی دو دوتا می‌شود چند تا؟ پرسیدند پاسخ شما چه بود؟

پاسخ داد: گفتم هر چند تا شما بفرمایید قربان! و او هم بلافاصله مرا انتخاب کرد.

(بیننده عزیز: اگر حوصله یا وقت مطالعه همه مقاله را ندارید لا اقل قسمت پایانی آن را از دست ندهید.)
در تاریخ زورگویان بین‌المللی از جمله متجاوزین آمریکایی اسناد جنایت فراوان یافت می‌شود. اما یکی از نادرترین آنها که هر کسی و در هر زمان و مکانی این سند تکان‌دهنده را مرور کند و واقعه جانگذار آن را تجسم نماید، بدون شک از عاملان آن اعلام انزجار و نفرت خواهد نمود، واقعه‌ای  است که طی یک جنایت آشکار اما تحت پوشش اشتباه گرفتن هواپیمای مسافری ایرباس 300 پرواز 655 ایران ایر، در تاریخ 12 تیرماه 1367 مصادف با سوم جولای 1988 توسط ناو آمریکایی وینسنس و فرمانده و کارکنان جانی آن اتفاق افتاد و با شلیک دو موشک به فاصله چند ثانیه هواپیمای مسافری بی‌دفاع  با 274 نفر سرنشین کودک، جوان و سالمند از زن و مرد از ملیت‌های ایرانی، اماراتی، هندی، پاکستانی، ایتالیایی ویوگسلاو 16 نفر خدمه هواپیما را در چند ثانیه متلاشی و روانه قعر دریا نمود و نهایت عصبانیت آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانانش از رزمندگان پرتوان و روند رو به شکست صدام و حامیانش در جنگ تحمیلی را با چهره‌ای کریه و خونخوار به جهانیان اعلام و آشکار ساخت.
در سالگردهای گذشته این جنایت کم‌نظیر، مطالب زیادی از ابعاد مختلف موضوع توسط اشخاص مختلف از ملیت‌های گوناگون گفته شده است و این بار به منظور پرهیز از تکرار مطالب گفته شده، گزارش خود آمریکایی‌ها در این خصوص را مرور کرده و واقعیت‌های آن که در بعضی قسمت‌ها نهفته است، تناقضات موجود و نیز نهایتاً نتیجه‌گیری آنگونه که با ذائقه سران نظام فرعونی آمریکا خوش آیند باشد و موقعیت مرتکبین جنایت نیز خدشه دار نشود، یعنی همان دو دوتا هر چه شما بفرمایید می‌شود! ارایه خواهد شد.
روز سوم جولای 1988 دریادار فورگارتی مدیر سیاست‌گذار و برنامه‌های نیروی دریایی در ادارۀ پنجم ستاد مشتر(J5) فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا با امریه ژنرال جورج ب کرست، سرفرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا مأمور بازرسی در خصوص چگونگی سانحه سقوط هواپیمای ایرباس پرواز 655 ایران ایر که در همان تاریخ توسط ناو آمریکایی وینسنس در خلیج فارس هدف قرار گرفته و ساقط شده بود، گردید.
فورگاتی در رأس یک تیم بازرسی متشکل از هفت افسر دیگر آمریکائی، در روز های پنجم و هفتم جولای برای انجام مأموریت وارد بحرین شدند.
فوکارتی گزارش خود را طی شش روز بازرسی از واحد اداری و پشتیبانی آمریکا در بحرین و نیز کشتی‌های آمریکائی مستقر در خلیج‌فارس شامل وینسنس، مونت‌گومری، سایدز، کورونادو و همچنین ناوسر فرماندهی ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه (CJTFME) جمع‌آوری، تدوین و به مقامات آمریکائی تسلیم نمود. (پیوست 2)
در این گزارش 53 صفحه‌ای که به اصطلاح "مو را از ماست کشیده است!" و موضوع را از زوایا و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده و مملو از واقعیات است، از یک سو رگه‌هائی از حقایق جلب توجه می‌کند و از سوی دیگر تناقضات مکرر مشاهده می گردد:
الف – واقعیات:
بررسی وضعیت آموزشی و آمادگی ناو وینسنس، ارتباطات و دکترین، سیستم جنگی وینسنس، قابلیت‌های بالای این ناو از نظر سیستم‌های پیشرفته تشخیص دوست از دشمن، هدایت، کنترل و ... ، حضور ناوهای آمریکائی و انگلیسی در خلیج فارس (که جز پیچیده‌کردن اوضاع و تعقیب منافع نامشروع خود چیزی را به ارمغان نیاوردند)، وضعیت آب و هوائی و نظامی منطقه، فرودگاه دومنظوره بندرعباس، زمان و مکان دقیق بلند شدن هواپیمای ایرباس A300 پرواز 655 که به نام هدف شماره 4131 نامگذاری شده (توجه کنید هدف شماره ...)، تأکید مکرر بر ارسال مد 3 و کد 6760 از سیستم (IFF (Identification Friend From Foe، یعنی سیستم تشخیص دوست از دشمن هواپیمای ایرباس، تأکید بر حرکت هواپیما در کریدر بین‌المللی مسافربری A-59، تأکید مکرر بر افزایش تدریجی و مستمر ارتفاع هواپیما تا سقف مقرر 1400 پائی و .... و بالاخره شلیک ناجوانمردانه دو موشک به سمت هواپیما (در حالیکه جنگی، متخاصم و تهدید بودن آن محرز نشده بود) و متلاشی شدن آن، مجموع واقعیت‌های این گزارش و حجم اصلی صفحات آنرا تشکیل می‌دهد.
ب - حقایق این گزارش:
1. اعتراف به اینکه پرواز 655 ایرباس A300 پروازی زمانبندی شده و روتین بین بندرعباس و دبی بوده که در ساعت معین انجام می‌شد (پرواز منظم در قوانین بین الملل).
2. تکرار مکرر انتشار امواج مد 3 کد 6760 – IFF (که هواپیمای مسافری را از هواپیمای جنگی متمایز می سازد)، از ابتدای پرواز تا لحظه اصابت موشکها .
3. تأکید بر مشخصات A300 که در تاریخ آوریل 1982 به ایران فروخته شده و استاندارد بودن تجهیزات IFF (سیستم تشخیص دوست از دشمن) آن و مد 2 نبودن IFF آن (یعنی جنگی نبودن هواپیما) و.......
4. اعتراف به اصابت موشک‌ها به هواپیما در ارتفاع 13500 پائی.
5. اعتراف به اینکه ظاهر شدن فرکانس مد 2 کد 1100 که مخصوص هواپیماهای جنگی است، فقط برای مدت چند لحظه روی رادار کشتی وینسنس بوده و اینکه این فرکانس متعلق به هواپیماهای نظامی F-14 مستقر در پایگاه بندرعباس بوده و یا از سوی افسر مربوطه اشتباه دیده شده (این اشتباه یکی از اصلی ترین عوامل جنگی تلقی شدن هواپیمای مسافری و شلیک به سوی آن بود).
6. اعتراف به اینکه هشدارهای ارسالی کشتی از طریق دوموج MAD وIAD برای هدف 4131 (همان پرواز 655) که به احتمال نزدیک به یقین توسط A300 دریافت نشده، توسط دو ناو مدرن منچستر انگلیسی و اسپرو ایتالیائی که در نزدیکی وینسنس بودند نیز دریافت نشده و فقط کشتی انگلیسی بی‌در آنرا دریافت کرده است.
7. نواقص موجود در آنتن سیستم IFF در بررسی نیم‌سالانه ناو وینسنس که در ماه جولای انجام شد (احتمالاً اول جولای یعنی 2 روز قبل از حادثه).
8. اولین کار آزمایشی سیستم جنگی ای‌جس (AEGIS) که برای اولین بار در وضعیت بحرانی مورده استفاده قرار می‌گرفت. (مثل خیلی از سلاحها و ساز و برگهای جنگی که کشورهای سازنده آنها را در جهان سوم آزمایش کرده و می‌کنند!). (بند 9 گزارش تائیدی رئیس ستاد مشترک)
9. نتایج بررسی نوارهای مغناطیسی اطلاعات دریافت شده از وینسنس که در مرکز جنگ‌افزار دریائی دالگرن آمریکا مورد بررسی قرار گرفت (هشتم جولای1988) نیزمؤید موارد زیر بوده است:

            - افزایش مداوم  سقف پرواز تا لحظه اصابت موشک که 13500 پا بوده است.

            -  مخابره IFF مد 3 از زمان پرواز از بندرعباس با افزایش مداوم ارتفاع‌ تا 3 ثانیه قبل از اصابت موشک‌ها 12900 پا.
            -  اطلاعات برگرفته از کشتی سایدز نیز تأکید بر مخابره مد 3 - IFF کد 6770 دارد.
            -  اطلاعات برگرفته از [مهر تأئیدی بر مخابرة مد 3 - IFF] کد 6770 توسط هدف 4131 (پرواز 655).
10. افسر سرپرست دایره تشخیص دوست از دشمن مد 3 – کد 6675 و داده سیستم وینسنس همچنان مد 3 کد 6760 را نشان می‌دهد (یعنی هواپیما جنگی نیست).
11. افسر TAO پس از دریافت مد 2 مجدداً به هدف4131 باز میگردد اما تنها چیزی که دریافت می‌کند مد 3 است.
12. عدم دریافت هیچ علامتی مبنی بر ارتباط هدف 4131 با هواپیمای F -14 توسط کشتی مونت‌گومری.
13. پس از گزارش مشاهده ی مد 2، مسئول هماهنگی اطلاعات تاکتیکی ظاهراً به تحریف ناخودآگاه داده ها پرداخته تا سناریوی از پیش فرض شده را کامل کند (تکمیل سناریو).
ج– تناقضات:
بیشتر بند های زیر عین ترجمه گزارش است:
1. اطلاعاتی که در اختیار افسر فرمانده وینسنس قرار گرفته و او بر اساس آنها تصمیم گیری کرده بود در مواردی با داده های کامپیوترهای مرکز تصمیم گیری و فرماندهی وینسنس تناقض دارد که این موارد عبارتند از:
الف- کامپیوترهای مرکز تصمیم گیری و فرماندهی هیچ علامتی حاکی از مخابره ی IFF مد 2 (که نشانه هواپیمای جنگی است) توسط 4131 (یعنی هواپیمای مسافری ایرباس) نشان ندادند، اما اپراتورهای بخش CIC با در نظرگرفتن مخابره ی مد 2 هواپیما را با عنوان F14 شناسایی کرده بودند. (IFF مد 2 نمایانگر هواپیماهای جنگی مانند F-14 است، احتمالاًهواپیای F-14 که در پایگاه بندر عباس روی زمین بوده!).
ب- کامپیوترهای این مرکز افزایش مداوم ارتفاع هدف 4131 (یعنی ایرباس مسافری) را نشان داده اند در حالیکه گزارشاتی که درست پیش از فشار دکمه ی آتش بدست فرمانده رسید از کاهش ارتفاع خبر می داد.
2. ساعت 0651 به وقت گرینویچ (21 : 10 محلی) افسر ارشد ثبت‌داده‌ها یکباره هدف شماره 4131 را به عنوان F14 ایرانی معرفی کرد! (فقط به خاطر چند لحظه دریافت مد 2 کد 1100 که معلوم نیست ازکجا آمده)
3. کشتی سایدز پرواز 4131 را با مد 3 کد 6707 و به عنوان پرواز ایرانی حج شناسائی کرد.
4. کشتی سایدز هدف شمارة 4131 را با عنوان بی‌خطر شناسائی کرده.
5. ارتفاع هواپیما در حال کاهش بوده!: در حالیکه
• در حدود 10 مورد در صفحات و بندهای مختلف گزارش (صفحات 47 تا 58 ترجمه فارسی) ارتفاع هواپیما از 3500 تا 13500 پا، گفته شده است.
• ارتفاع هنگام شلیک موشک 12950 پا بوده است (ص 56 بند ژ).
• ارتفاع هنگام اصابت موشک اول 13500 پا بوده است (ص 58 بند م).(توجه شود: یعنی در فاصله شلیک موشک تا زمان برخورد، هواپیما هنوز در حال افزایش ارتفاع بوده و در این مدت 550پای دیگر صعود کرده است!)
6. سرعت هدف 4131 در حال افزایش بوده است!:
در حالیکه در حدود 10 مورد در صفحات مختلف (صفحات 45 تا 58 ترجمه فارسی) سرعت از 316 تا 480 مایل دریائی با تناقضات زمانی آمده است، به ویژه اینکه در دقایق آخر تقریباً ثابت بوده و فقط بین 380 تا 385 مایل دریائی متغیر بوده است که این سرعت، سرعتِ شیرجه و حمله نیست.
ج - عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری کاپیتان راجرز و کشتی وینسنس برای حمله و نیز میزان خطر بودن هدف 4131 (همان پرواز بی‌دفاع و مظلوم 655 ایرباس A300):
در گزارش رئیس تیم بازرسی، جمعاً 25 عامل برای سه مورد فوق ذکر گردیده است که تعدادی از موارد مخدوش و متناقض آن ارائه می‌‌گردد:
1. انتقال هواپیماهای F -14 ایران به پایگاه بندرعباس - این احتمال جنگی بودن پرواز 655 در مقابل اینکه هیچ سیگنال و علامتی دال بر F-14 بودن آن نبوده، با اینکه آمریکائیها برنامه تمام پروازها را داشتند چقدر ارزش دارد؟
2. هواپیما هشدارهای موج IAD و MAD را بی‌پاسخ گذاشته بود!
اولاً: همانگونه که برابر گزارش تنظیم شده هواپیمای P3 (گشت دریائی) جمهوری اسلامی ایران به هشدارهای یاد شده پاسخ داده (ص 45 فارسی بند ت) ، اگر پرواز 655 هم آنرا دریافت می‌کرد حتماً پاسخ می‌داد.
ثانیاً: از سه کشتی مدرن حاضر در صحنه هم فقط کشتی بی‌در انگلیسی به آن پاسخ داد و دوکشتی دیگر یعنی منچستر انگلیسی و اسپرو ایتالیائی نیز این پیامها را دریافت نکردند.
ثالثاً: در بند ص گزارش آمده است که: هواپیماهای غیرنظامی معمولاً به تجهیزات ردیابی امواج رادیویی و اخطارها مجهز نیستند و کشتی های نیروی دریایی امریکا که از رادارهای موج ممتد یا کنترل آتش نوسانی بهره می جویند، انتظار هیچ واکنشی از سوی پروازهای غیر نظامی ندارند.
پس عدم پاسخ یا عکس العمل به هشدارها نباید الزاماً به داشتن موضع خصمانۀ هواپیما تلقی می گردید.
3. عدم پرواز دقیق روی محور مرکزی کریدر هوائی ...
آیا این ملاک تشخیص هواپیماهای جنگی حمله‌کننده از یک هواپیمای مسافری بی‌دفاع است؟ در گزارش که تأکید گردیده که هواپیما با مقداری تمایل هنوز در داخل کریدر A59 و منطبق با الگوی هواپیمای مسافری پروازمی‌کرده است، این کافی نیست؟
4. ارتفاع هواپیما پایینتر از ارتفاع معمول هواپیماهای مسافری بوده است.
اما در طول گزارش گفتید که سقف پروازی تعیین شده برای پرواز 655، 14000 پا بوده که از زمان برخاستن تا زمان اصابت موشک مرتباً در حال افزایش بوده و در زمان اصابت 13500 پا گزارش شده است، یعنی پرواز در دقایق اولیه خود و سیر صعودی داشته است و فقط 500 پای دیگر تا سقف پروازی خود فاصله داشته!.

5. کاهش ارتفاع هواپیما ...
دقیقاً خلاف بیش از ده مورد درده بند گزارش است که ارتفاع را از 3500 تا 13500 بطور مستمر در حال افزایش قلمداد کرده (صفحات 47 تا 58 ترجمه فارسی).
6. افزایش سرعت هواپیما ...
در حدود 10 مورد در صفحات مختلف گزارش از (45 تا 58 ترجمه فارسی) که سرعت را بین 316 تا 480 به صورت متناقض مطرح کرده اما در دقایق آخر بین 380 تا 385 متغیر بوده و لحظه اصابت موشک 385 گره دریائی قلمداد شده است.
7. هدف شماره 4131 فاجعه‌ای قریب‌الوقوع برای وینسنس و مونت‌گومری بشمار می‌رفت:
حتی مستند به همین اطلاعات مندرج در این گزارش هم نمی توان خطری قریب الوقوع برای ناو وینسنس پیش بینی کرد.
8. به گزارش پرسنل وینسنس هدف 4131 – مد 2 – 1100 از خود مخابره کرده که با جنگنده‌های F -14 مطابقت دارد!
اولاً سیستم‌های وینسنس از لحظه پرواز تا آخرین لحظه اصابت موشک به هواپیما بر اساس همین گزارش (مد 3) را دریافت کرده‌اند که مخصوص هواپیماهای غیرنظامی است (تکرار بیش از 10 بار در طول گزارش)
ثانیاً باز هم برابر همین گزارش، دریافت مد 2 - کد 1100 فقط برای چند لحظه بوده آن هم توسط پرسنل مرکز اطلاعات رزمی وینسنس بوده اما سیستم وینسنس فقط مد 3 را دریافت کرده؛
ثالثاً احتمال می‌رود افسر هماهنگی اطلاعات تاکتیکی چشمش مشکل داشته و یا خیلی ترسیده بوده و در وضعیت روحی آن چنان بدی قرار گرفته که احتمالاً گربه را ببر می‌دیده است! به همین خاطر بین دو عدد 6700 که رقم کد مد 3 IFF بوده (نه مد 2) با 1100 که رقم ارتفاع بوده (صٌ 53 ترجمه بند‌ت)اشتباه کرده و جابجا گزارش نموده یعنی 6700 را ارتفاع و 1100 را کد مد 2 IFF اعلام کرده (ص 69 ترجمه بند 11ت)، ضمناً این موضوع در نامه جی‌دیوید راجرز افسر اطلاعاتی ذخیره نیروی دریائی آمریکا که در زمان حادثه در گشت‌های هوائی خلیج‌فارس حضور داشته و در تنظیم گزارشات دخیل بوده است در پاسخ به نامه کاپیتان احمدزاده به ویلیام راجرز فرمانده وینسنس نیز آمده است. (ماهنامه فرهنگی - سورة مهر شماره 37 ویژه نامه بیستمین سالگرد سقوط هواپیمای ایرباس)
رابعاً: این بخش از گزارش عیناً تفسیر مرکز دالگرن آمریکا تمام ادعاها در این خصوص را منتفی می کند:
چ. داده هایی که مورد سنجش و مطالعه ی مرکز جنگ افزار دریایی دالگران قرار گرفته بود به ترتیب درجه ی اهمیت به موارد زیر اشاره داشت:
(1) ارتفاع پرواز همانگونه که روی رادار SPY-1A مشاهده می شده درحال افزایش مداوم بوده و حداکثر ارتفاع در زمان اصابت موشک ها 13500 پا محاسبه شده است.
(2) از زمان پرواز هواپیما از فرودگاه بندرعباس هدف 4131 همزمان با مخابره IFF مُد 3، در حال افزایش مداوم ارتفاع بوده است. حد اکثر ارتفاع هدف 3 ثانیه پیش از اصابت موشک ها 12900 پا بوده است.
(3) با رجوع به داده های سیستم، تنها مد IFF دریافتی از هدف شماره ی 4131، مد 3 کد6760 بوده است (یعنی هواپیمای مسافری).
بقیه موارد هم غالباً از وهم و خیال و وضعیت نامناسب روانی فرمانده و پرسنل ناو وینسنس نشئت گرفته و قابل ارزیابی نیستند.
د - فرافکنی‌ها:
ظاهراً رئیس تیم بازرسی و سایر مسئولین آمریکائی از وجود این همه حقایق در گزارش و نیز تناقضات فراوان مجبور شده اند عوامل دیگری را هم به کمک بگیرند، از جمله طرح مسایل جانبی از قبیل:
1. تشدید درگیری‌های ایران و عراق.
2. درگیریهای زمینی و سطحی.
3. ماجرای حمله اتفاقی هواپیماهای عراقی به کشتی اسپارک در تاریخ 18 می 1987 .........( یعنی همان شعر معروف گنه کرد در بلخ آهنگری                 به شوشتر زدند گردن مسگری !!!)
4. وضعیت روانی ناشی از وجود استرس زیاد از ناحیه وضعیت جنگی حاکم در منطقه، درگیری با قایقهای توپدار (به ادعای آمریکائیها) و...
ه – نواقص و اشکالات سیستمها و کارکنان وینسنس:
این عوامل بسیار مهم نه تنها به حساب نیامده اند بلکه در عین حال که در متن گزارش به آنها اشاره شده اما اشکال موجود را اشکالی که منجر به این فاجعه بشود ندانسته و آنها را بی تاثیر دانسته اند و این درحالیست که تمامی عوامل ارضی و سمائی و بری وبحری را در این تصمیم احمقانه فرمانده وینسنس دخیل و مقصر دانسته اند، ببینید:
1. اعزام زودهنگام و غیرمنتظره وینسنس از سانتیاگو به منطقه جنگی خلیج‌فارس و تأثیرات روانی و عصبی آن بر روی پرسنل.
2. عدم تجربه وینسنس از وضعیت جنگی تا قبل از سوم جولای.
3. نواقص موجود در سیستم IFF کشتی وینسنس در بازدید جولای.
4. جدید بودن سیستم جنگ افزار ای جس (AEGIS) و اولین بار بودن استفاده از آن در وضعیت بحرانی و نقص داشتن آن که به گفته رئیس ستاد مشترک آمریکا این سیستم آنگونه که طراحی شده بوده عمل کرده است و تحلیل های بعدی نشان داده که داده های جمع آوری شده توسط گیرنده ها صحت داشته است. این یکی از اولین بارهایی بود که سیستم ای جس در شرایط جنگی امتحان خود را پس می داد و افسر تحقیقات توضیحاتی را برای رفع نواقص ارائه داده است.
"اما هنگامیکه در نزدیکی پایگاهی در خشکی از آن استفاده می کنیم از کیفیت این مزایا به مقدار قابل توجهی کاسته می شود و این مشکل بخاطر شرایط جغرافیایی بوده و به سیستم ربطی ندارد. این دستگاه قادر به اصلاح فواصل زمانی نیست". (در اینجا ای جس نتوانسته فرصت بیشتری برای تصمیم گیری به کاپیتان بدهد) با این وجود ایجاد اصلاحاتی در این سیستم می تواند اثربخشی هر چه بیشتر SPY1 را در مناطقی نظیر این فراهم آورد. دریادار فوگارتی به مواردی چند از اصلاحات اشاره داشته است که من موافقت کامل خود را با آنها اعلام می دارم. اطلاعات مربوط به ارتفاع می تواند به شیوه های دیگری مانند استفاده از اصطلاح «صعود» یا «نزول» روی صفحه ی نمایشگر نشان داده شود. (بند 9 گزارش تائیدی ریس ستاد مشترک)
کاهش ارتفاع، افزایش سرعت، مد2 IFF، عدم پاسخ به هشدارها یا تغیر مسیر، انحراف از محور مرکزی کریدر پروازی.

و – نتیجه گیری گزارش:
1. هیچکدام از پرسنل نیروی دریایی امریکا که در حادثه ی سقوط هواپیمای 655 دخیل بوده اند سزاوار سرزنش نبوده و اهمال نکرده اند.
2. هیچ گونه برخورد انضباطی یا اجرایی در مورد پرسنل نیروی دریایی امریکا که در این حادثه دخیل بوده اند جایز نیست.
3. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار CJTFME قرار گرفته و اعتماد او به کاپیتان راجرز و قابلیت های کشتی وینسنس، تصمیم به اعتقاد من با نگاهی به شمای کلی این واقعه، هر عقل سلیمی به این نتیجه می رسد که افسر فرمانده آن چه را که ملتش از او در مقابله با هدف 4131 انتظار داشته در دفاع از کشتی و خدمه اش انجام داده است کاملاً صحیح است.!
(سئوال: آیا ملت آمریکا از راجرز خواسته که به هر قیمت از کشتی و کارکنان آن حفاظت کند؟ حتی به قیمت جان 290 نفر سرنشینان بی دفاع یک هواپیمای مسافری؟)
4. این حادثه ی تاسف بار نتیجه ی بی کفایتی خدمه ی وینسنس نبوده بلکه حاصل جنگ ایران و عراق بود. (بند 7 گزارش تائیدی رئیس ستاد مشترک).
5. و نهایتاً مدال افتخاری که به سینه راجرز خورد اما او باید بداند که این مدال علامت سقوط او در آتش قهر خداست که دور نیست
ز - قضاوت هیئت منصفه آزاد مردان و آزاد زنان جهان

***************************************
در پایان اگر حوصله مطالعه همه مطالب فوق را نداشته باشید، اینجا فقط دو قسمت از ترجمه عین گزارش به شما ارائه میگردد و کافیست شما همین دو قسمت کوتاه را مطالعه کنید و خود در این خصوص قضاوت کنید:
درگیری هوایی (صفحه 47 انگلیسی- پیوست 3)
1- در حقیقت پیش از اصابت موشکها پرواز 655 هرگز کاهش ارتفاع نداشت.
2- هواپیمای ایرباس 300 پرواز 655 هواپیمای ایران ایر در مسیری عادی از درون راهروی هوایی مقرر 59A- از بندرعباس به مقصد دبی برخاسته بود.
3- پرواز 655 دقیقاً روی محور مرکزی راهروی هوای 59A- قرار نداشته و 37/3 مایل دریایی به سمت غرب این محور انحراف داشت، با این حال درون راهروی هوایی مقرر قرار گرفته بود.
4- پرواز 655 ایران ایر مد 2-1100 (علامت هواپیمای جنگی) از خود مخابره نمی کرد، بلکه در تمام طول پرواز مد 3-6760 (علامت هواپیمای غیر نظامی) از خود مخابره کرد.
5- افسر تشخیص هویت نمایش مد 2-1100 را روی ICI به اشتباه به هدف 4131 نسبت داده است. طبق تحلیل داده ها این اشتباه از آنجایی رخ داده که در بدو پرواز هدف 4131 از بندرعباس افسر تشخیص هویت روی این هدف متمرکز شده به مدت 90 ثانیه دستگاه در حالت تمرکز روی هدف باقی مانده است. این بدان معنی است که با نزدیک شدن مشخصه تمرکز روی هدف به وینسنس منشا مخابره ی امواج برای RCI همچنان بندرعباس بوده است. بنابراین مخابره امواج مد 2 می توانسته مربوط به هواپیمایی مستقر در فرودگاه بندرعباس باشد که در بُرد حسگرهای RCI قرار گرفته است.
6- IFF مد 2 که به اشتباه توسط افسر تشخیص هویت دریافت شده می توانسته مربوط به هواپیماهای نظامی (F14 – F4 – C130) مستقر در فرودگاه بندرعباس باشد. تنظیمات RCI افسر تشخیص هویت و شرایط داکتینگ امواج رادیویی در آن روز (سوم جولای) می توانند تاییدی بر این مطلب باشند. اگر چنین بوده، با توجه به شرایط داکتینگ حاکم در آن روز هر کدام از هواپیماهای مستقر در پایگاههای هوایی که هشدارهای وینسنس را در رابطه با مخابره مد 2 دریافت کرده باشد قادر به پاسخگویی به این هشدارها بوده است.
7- افسر فرمانده، افسر ارشد ثبت داده ها و پرسنل کلیدی بخش جنگ افزار ضد هوایی CIC صادقانه (!)بر این باور بودند که با هواپیمایی مهاجمی روبرو هستند. (برچه اساسی؟ آیا همین باور واهی کافی است؟ )
8- اطلاعات مربوط به فاصله و ارتفاع که در اختیار افسر فرمانده قرار گرفته بود تا زمان رسیدن هدف 4131 به فاصله 15 مایلی (م.د.)، حدود ساعت 06:53 صحیح بوده است.
9- هدف 4133 درست همزمان با پرتاب موشک ها از فرودگاه بندرعباس به هوا برخاسته و از آنجایی که مد 1-11/11 از خود مخابره می کرده می توانسته عامل بالقوه ی دریافت بی ربط مد 1-2 و مد 2-1100 روی RCI افسر تشخیص هویت در بخش جنگ افزار ضد هوایی باشد.
10- در شرایط پر تنش پیش از درگیری قریب الوقوع ، کاملاً محتمل است که گزارشات مسئول هماهنگی اطلاعات تاکتیکی روی شبکه 15 مبنی بر کاهش ارتفاع تا رسیدن هدف به فاصله 15 مایلی تنها میزان فاصله را ارائه می داده که ممکن است اشتباهاً به جای ارتفاع از آن برداشت شده باشد، یا این افسر به سادگی در خواندن داده های CRO خود اعداد مربوط به فاصله و ارتفاع را جابجا خوانده است.
11- آنچه سرپرست کنترل هوایی کشتی در مورد ارتفاع 7800 پایی در فاصله 6 مایلی (م.د.)به خاطر می آورد در حقیقت مشخصات هدف 4131 پس از برخورد موشک ها است، به بیان دیگر ارتفاع هواپیما در زمان سقوط به سطح آب را نشان می دهد.
12- اشاره به مد IFF 3 با کدی به غیر از 6760 برای هدف 4131 تنها نتیجه عدم یادآوری کامل اعداد توسط افسر تشخیص هویت، ACS، فرمانده جنگ افزار ضد هوایی، کاربران کنسول CIC و همچنین اشتباه کاتب گزارش موقعیت پس از حادثه است.
بخش تحقیقات پس از حادثه (اول صفحه 8 انگلیسی – پیوست 4 ):
1) ... چرا که داده های مربوط به سیستم ای جس که از نوارهای طبقه بندی اطلاعاتی استخراج شده بودند با گزارشاتی که در اختیار افسر فرمانده و مشاور ارشد عملیات هوایی او قرار گرفته بود، بخصوص در مورد IFF مربوط به هواپیماهای F14 و کاهش ارتفاع پرواز همخوانی نداشتند.
2) داده های موجود در نوارهای اطلاعاتی کشتی وینسنس، اطلاعات برگرفته از کشتی سایدز و اطلاعات جاسوسی موثق مهر تاییدی بر این حقیقت است که هدف شماره ی 4131 (یعنی همان ایرباس) از الگوی عادی پرواز مسافربری پیروی می کرده، در راهروی هوایی مقرر در حال پرواز بوده مد سه-6760 را مخابره می کرده و از لحظه ی پرواز از بندرعباس تا لحظه ای که مورد اصابت موشکها قرار گرفته الگوی پرواز صعودی داشته است.
قضاوت : با شماست ، شما خواننده عزیز و منصف و آزاده در همه زمانها و همه مکانها.


منابع و اسناد: در مرکز اسناد پژوهشگاه دفاع مقدس موجود است.

 

{mainvote}

1393/4/11 1702 0
قسمت ارائه دهنده: پایگاه اطلاع رسانی
تویضیحات در موتور جستجو
واقعیت‌های یک گزارش، نتیجه‌گیری نامطلوب                  سرهنگ فنی ناوبری هواپیما، احمد جنتی‌محب می‌گویند جمعی در مقابل درب ورودی مؤسسه‌ای صف کشیده بودند و به نوبت و با هیجان داخل می‌شدند و پس از مدت کوتاهی با حالتی شکست خورده از مؤسسه خارج می‌شدند.
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015