• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

بال در بال تیزپروازان بخش اول


گفت و گو از: محمدبابا محمودی – محمد معما

 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خلبانان شجاع و تیزپرواز این نیرو جزء نخستین رزمندگانی هستند که از نخستین لحظات آغاز جنگ تحمیلی به مصاف دشمن متجاوز شتافتند و در روزهای آغازین ضربات خردکننده ای بر نیروهای هوایی و زمینی دشمن وارد کردند. انصافاً اگر این حضور به موقع و دلاوری‌های کم نظیر نیروهای ارتش، به ویژه خلبانان جان برکف نبود ، که در مواقعی حتی با هواپیماهای خود به ستون های زرهی دشمن تاخته و نیروهای پیاده آنان را در جبهه های زمینی تارومار می‌کردند. شاید رژیم بعثی عراق به اهداف اعلام شده خود یعنی تصرف خوزستان ظرف چند روز دست پیدا می کرد.

 درباره چگونگی شرایط ما در آن روزها،  با دو تن از خلبانان ایثارگر نیروی هوایی امیر سرتیپ دوم افغان طلوعی و امیر سرتیپ دوم ابراهیم پوردان گفتگو کرده ایم که توجه خوانندگان عزیز مجله را به آن جلب می کنیم:

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

  • امیر با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید؛ بفرمایید که چرا و چگونه به خدمت نیروی هوایی در آمدید؟

ابتدا خدمت شما و خوانندگان محترم سلام عرض می کنم. در سال ۱۳۴۶ که دیپلم گرفتم، به توصیه پسرعمویم که در آن زمان با درجه سرگردی خلبان شکاری نیروی هوایی بود، در آزمون ورودی خلبانی شرکت کردم. پس از قبولی در آزمون ورودی و گذراندن دوره های زمینی و پروازهای مقدماتی در زمستان ۱۳۴۷ به ایالات‌متحده اعزام شدیم. در آن سالها با توجه به اینکه ایالات متحده درگیر جنگ ویتنام شده بود، مراکز آموزش پرواز نیروهای مسلح این کشور با تمام ظرفیت در حال تربیت خلبانان برای میدان کارزار ویتنام بودند و پذیرش دانشجوی خارجی خلبانی به شدت کاهش یافته بود، در نتیجه در بدو ورود ما به دانشکده دانشجویانی بودند که در حال اتمام دوره مقدماتی پرواز بودند اما ایالات متحده و ظرفیت پذیرش برای آموزش آنها را نداشت و در پایان دوره پرواز ما در ایران شرایط کمی بهتر شد و دوباره دوره ما به همراه دوره قبلی به ایالات متحده اعزام شد.

پس از ورود به پایگاه Lackland  دوره زبان شروع شد و سپس برای دیدن دوره پیشرفته پرواز به پایگاه هوایی Moody اعزام شدیم. پس از گذراندن دوره های پرواز 37-T و  38-Tای با دریافت وینک پرواز بازگشتیم. بلافاصله پس از ورود به تهران با یک مرخصی کوتاه مدت برای دوره زمینی هواپیمای  اف-5 به پایگاه یکم شکاری معرفی شدیم.

 آن زمان دوره اف-5 این طور بود که کلاس های زمینی پرواز با این هواپیما در تهران برگزار می‌شد؛ اما برای آموزش پرواز با این هواپیما باید به دزفول می رفتیم. اما اف-4 این طور نبود برای اف-۴ هم کلاس زمینی و هم آموزش پرواز در پایگاه یکم شکاری تهران برگزار می‌شد. دوره زمینی اف-5 تمام شد و پس از برگزاری امتحان قرار شد که طی چند روز آینده،  خود را به پایگاه هوایی دزفول معرفی کنیم. در همین زمان که من داشتم آماده می شدم که به پایگاه هوایی وحدتی دزفول بروم، اطلاع دادند که از شنبه باید به کلاس اف-۴ بروم. آنجا من از اف-5 ، به کابین عقب  اف-4 منتقل شدم و دوره های زمینی و پروازی کابین عقب اف-4 را گذراندم.

پس از پایان دوره ما به عنوان تعدادی از کابین عقب های جدید به همراه تعدادی از خلبانان با سابقه و قدیمی اف ۴ به شیراز منتقل شدیم تا نخستین گردان اف-۴ را در آنجا سازماندهی کنیم. به این ترتیب پس از اعزام ما به شیراز و ورود تعدادی از اف-4-دی های تهران به این پایگاه هوایی، گردان های ۷۱ و ۷۲ تاکتیکی تشکیل شدند.

حدود دو سال کابین عقب اف-۴ بودم تا اینکه در سال ۱۳۵۰ برای طی دوره کابین جلوی این هواپیما به گردان آموزشی تهران منتقل شدم. در این گردان به حق استاد خلبانان قدرتمندی حضور داشتند. دوره کابین جلویی را گذرانده و به گردان ۱۲ شکاری تهران منتقل شدم.  حدود یک سال در این گردان پرواز کردم و سپس به همدان اعزام شدم. در آنجا هم با حضور خلبانان با ساعت پروازهای بالا و با سابقه، گردان های تاکتیکی اف-4 را در همدان تشکیل دادیم.

 قبل از ورود اف-۴ به همدان گردان های تاکتیکی اف- ۵ در این پایگاه حضور داشتند؛ که با ورود اف ۴ و هم زمان عملیاتی شدن پایگاه دوم شکاری تبریز به این پایگاه نقل مکان کردند.  در گردان ۳۲ با بالارفتن ساعت پروازم در کابین جلو دوره استاد خلبانی اف-۴ را نزد اساتید گردان گذراندم و در سال ۵۳ به معلمی کابین عقب اف-۴ و سپس معلمی کابین جلو رسیدم.

سیاست نیروی هوایی در آن برهه تمرکززدایی آموزش خلبانان در تهران بود و به این معنی که اگر چه گردان ۱۱ آموزشی در تهران با قدرت به فعالیت خود ادامه می داد؛ تعدادی از خلبانان تازه وینگ گرفته که برای خلبانی اف-۴ یا اف-5 انتخاب شده بودند را به پایگاه‌های مربوطه می‌فرستادند. به این ترتیب هم از تهران تمرکززدایی می‌شد و هم معلم خلبانان پایگاه تجربه آموزشی بیشتری به دست می‌آوردند. تا سال ۵۶ افتخار آموزش خلبانان اف-۴ را در همدان داشتم، تا اینکه امریه انتقال به پایگاه شیراز به من ابلاغ شد. به شیراز که آمدم، مدت زیادی نگذشت که بر اساس تصمیم فرماندهان برای آموزش دوره معلم خلبانی اف-۱۴ انتخاب شدم.

اگرچه در گردان‌های اف-4 سالیان سال خدمت کرده بودم،  به سمت معلم خلبانی رسیده و شاگردان زیادی را آموزش داده بودم و برای رسیدن به این پایگاه تلاش زیادی کرده بودم، با این حال تابع دستور ستاد نیروی هوایی، پس از قبولی در امتحان زبان و کسب نمره مورد نظر در شهریور ۱۳۵۶ به پایگاه هوایی ((اوشنا))  نیروی دریایی ایالات متحده در ایالت فلوریدا برای آموزش هدایت اف ۴ اعزام شدم.  دوره معلم خلبانی اف-۱۴ که تمام شد در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشته و مستقیم به پایگاه هشتم شکاری اصفهان منتقل شدیم. دوره ما آخرین دوره آموزش معلم خلبانی اف-14 بود که در اواخر دوران رژیم سابق به اتمام رسید.

 

منبع: مجله صف شماره 359، مهر 1389، ساعس اجا، ص80

1399/5/11 11:10:37 41 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
گفت و گو از: محمدبابا محمودی – محمد معما  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خلبانان شجاع و تیزپرواز این نیرو جزء نخستین رزمندگانی هستند که از نخستین لحظات آغاز جنگ تحمیلی به مصاف دشمن متجاوز شتافتند و در روزهای آغازین ضربات خردکننده ای بر نیروهای هوایی و زمینی دشمن وارد کردند. انصافاً اگر این حضور به موقع و دلاوری‌های کم نظیر نیروهای ارتش، به ویژه خلبانان جان برکف نبود ، که در مواقعی حتی با هواپیماهای خود به ستون های زرهی دشمن تاخته و نیروهای پیاده آنان را در جبهه های زمینی تارومار می‌کردن
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015