• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

حصرشکنان-5


چرایی گرایش ارتش به امام(ره) و انقلاب

 

روايت بالاترین مقام ارتش شاهنشاهي از عملکرد ارتش در انقلاب

ارتشبد قره­باغی، در زمان اوج درگیری­های انقلاب، یعنی ماه­های دی و بهمن سال 1357 ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران را عهده دار بود. می توان گفت وي از روز 26 دی ماه 1357 که شاه ایران را ترک کرد، بالاترين نظامي مسئول و تصمیم‌گیر در کشور بود، از اين­رو آن چه را که نوشته، یادداشت­های فردی است که مسئول کلیه‌ امور نیروهای مسلح آن زمان بوده است.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

قره­باغی در کتاب خاطرات خود با نام «اعترافات ژنرال» می­نویسد: ریاست شهربانی کل کشور پس از خروج شاه از کشور در نامه­ای به ستاد مشترک ارتش نوشت: «كاركنان شهربانی کل کشور می­گویند مقلد آیت­الله خمینی(ره) هستند و نمی­توانند از دستورات ایشان سرپیچی کنند. مشابه این نامه از طریق نیروی زمینی، هوايی و دریايی ارتش نیز واصل گردیده است.» (قره باغي:203)

به این ترتیب مشخص می­شود که علّت اصلی پیوستن نظامیان و كاركنان نیروهای مسلح به انقلاب، رهبری و مردم این بوده که آنان خود را قشری از اقشار ملت دانسته و در عمق روح و فکر خود با اسلام و مرجعیت پیوند داشته­اند. به­همین دلیل در خیابان­ها، در کنار مردم غيرنظامي گل­ها و شیرینی­های آنان را با کمال میل می­پذیرفتند. بنابراین، با توجّه به ­وجود چنین ارتشیانی، نه از غرب کاری ساخته بود و نه از حکومت­های وقت که به همین دلیل تعویض می­شدند. ارتش استحکام خود را در بدنه و پیکره‌ ملت و انقلاب دید و به آغوش انقلاب و مردم پیوست و كاركنان ارتش اعم از سرباز، درجه­دار و افسر در این تصمیم­گیری از هیچ قدرت داخلی و خارجی تأثير نپذيرفتند. این قبیل نامه­های رسمی، سند افتخاری در همراه بودن ارتش با انقلاب است. قره­باغی بارها به نیابت از فرماندهان نیروها اعتراف می­کند که بيشتر نیروهای مسلح از رهبری انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی طرفداری می­كردند. در زمان اوج مبارزات انقلابی نیروهای مسلح در بيشتر موارد در برابر مردم بی­تفاوت، خاموش و نظاره­گر صحنه، در حاشیه‌ خیابان­ها بودند و همین شیوه‌ مبارزه‌ منفی نیروهای مسلح، باعث عقب­نشینی تاکتیکی شــاه و تعویض­های پی در پی دولت­ها و مهره­ها گردید.

نظامیان انقلابي برنامه­های سیاسی خود را در تهران با روحانیون صاحب نفوذی چون مرحوم آيت­الله انواري، مرحوم آيت­الله طالقاني، آيت­الله شهيد مفتح، آيت­الله شهيد شاه‌آبادي، آيت­الله ملكي (امام جماعت مسجد همت تجريش) و آيت­الله مصطفوي (امام جماعت مسجد نياوران) تبادل و هماهنگ مي‌نمودند. در شهرستان­ها نيز با مراجع بزرگي همچون، آیت­الله شهید صدوقی در یزد، آیت­­الله شهید مدنی در خرم آباد و   آیت­الله شهید دستغیب در شیراز هماهنگي­هاي لازم را به­عمل مي­آوردند. همین امر سبب گردید که مبنا در بدنه‌ی ارتش اسلام باشد.

تعدادی از افسران زميني و هوایي با میدان­داری شهید صیادشیرازی در اصفهان و مشهد به­شدت فعال شده و از طریق برقراری ارتباط با روحانیت معظّم، به ساماندهی امور انقلاب در این شهر ­پرداختند. به­همین دلیل بود که در فاصله‌ زمانی کمتر از یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب در شهر اصفهان پیروز تلقّی می­گردید و نظامیان در روزهای 19 تا 22 بهمن سال 1357 در مواجهه با انقلابیون کمترین واكنش انفعالی را از خود نشان دادند.

در شهر کرمانشاه، ستوان­ دوم احمدی، اولین کسی بود که عکس شاه را در پادگان­ها به پايین کشید و در جنگ تحميلي به درجه‌ی رفیع شهادت نايل گرديد و درجه­دار بابایی که در تماس با شهید محراب آيت‌الله مدنی بود، نسبت به پخش اعلامیه و ساماندهی تخلیه‌ تعدادي از پادگان­ها اقدام می­نماید. گفتنی است نظامیان يادشده از سوي ساواک دستگیر ­شدند و اگر انقلاب به پیروزی نمی­رسید، احتمال اعدام آنان حتمی بود. (سرتيپ دوم سيفي،12:1390)

قره­باغی در قسمت ديگري از کتاب خود نوشته است: «نیروهای حکومت نظامی که عناصری از ژاندارمری، شهربانی و ارتش بودند، از آن به بعد اغلب در گوشه و کنار میادین و چهارراه­های مهم به­صورت تماشاچی نظاره­گر صحنه­های شور و هیجان مردم بودند.» به­دنبال حوادث میدان ژاله و ایجاد تزلزل روحی در بین نیروهای مسلح و نزدیک شدن ماه محرم، لرزه بر اندام مسئولان حكومت پهلوي مي­افتد. چراكه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشــیر محسوب مي­گرديد. لذا به­منظور پرهیز از هرگونه درگیری، مسئولان حکومت نظامی و دولت که به­ميزان اطاعت­پذیری نیروهای مسلح از حضرت امام(ره) واقف شده بودند، به مصالحه­ای دوستانه تن دادند و آن این که راه­پیمايی روزهای 19 و 20 آذر سال 1357 یعنی تاسوعا و عاشورای حسینی آزاد است. نیروهای حکومت نظامی برای پرهیز از درگیری به خیابان­های شلوغ وارد نخواهند شد. در تهران عزاداری با جمعیتی حدود 2میلیون نفر انجام شد و در خیابان­ها اتفاق خاصی روی نداد. مشابه اين تظاهرات و عزاداري­ها نيز در سراسر كشور انجام می‌شود و در تعدادي از شهرهاي كوچك اتّفاقاتي رخ مي‌دهد؛ همچنين دو رويداد مهم نيز صورت مي­پذيرد.

در همان روز عاشورا در باشگاه افسران گارد جاويدان، حادثه‌ای اتفاق افتاد که دیواره‌های ثبات حکومت پهلوی را به لرزه در­آورد. در پادگانی که شدیدترین اقدامات امنیتی و حفاظتی وجود داشت، دو نفر از كاركنان پايور و وظيفه به­نام­هاي گروهبان سلامت بخش و سرباز وظيفه اميدي عابد که اسلحه­دار و كمك اسلحه­دار بودند، در زمان ناهار نيروهاي گارد جاويدان موجود در سالن ناهارخوری را به رگبار مي­بندند. اعلامیه‌ مربوط به اين حادثه حاکی از کشته شدن 27 افسر، 41 درجه­دار و 4 سرباز است.

همچنين، كاركنان نظامی محافظ مقامات سیاسی- نظامی در شهرستان­ها در چند محل اقدام به تیراندازی به­سوی مسئولان مي­کنند كه این اقدام نيز بر وحشت آنها بیش از پیش مي­افزايد. در همدان، يك سرباز ژاندارمري به­سوي آقاي خداياري، استاندار همدان، تيراندازي نموده و او را به­شدّت مضروب مي­نمايد. اين سرباز، بلافاصله با برداشتن تجهيزات و مهمات خويش متواري مي­گردد. مجسمه­هاي شاه نيز در اصفهان و مشهد سرنگون و به پايين كشيده می‌­شوند و مأموران حكومت نظامي هيچ عكس­العملي نشان نمي­دهند.» (قره­باغي:73)

تأثیر راهپیمایی عظیم دو روزه و حوادث پیش­آمده در روز عاشورا در تهران و شهرستان‌ها، موجب رعب و وحشت مسئولان حکومت نظامی و دولت گردید. هماهنگی بین دو حادثه‌ ترور، موجب ترس تمامی مسئولان از محافظان خود شد و از همه‌ آنان به­طور نسبي سلب اعتماد گرديد؛ به­گونه‌ای که هیچ­یک ديگر احساس امنیت نمي­کردند. این حوادث که توسط كاركنان نظامی متعهّد، انقلابی و مقلد حضرت امام(ره) يا ساير مراجع به وجود آمد، موجب تزلزل روحی و از هم پاشیدگی مديريت نیروهای گارد، حکومت نظامی و ارتش گردید (همان:93 و روزنامه‌ی كيهان، شماره‌ی 15773: 11بهمن ماه 1357).

شعارهای انقلابی مردم، شامل موضوعاتي همچون «ای بـرادر مسلمـان، تیـراندازی علیه هـر مسلمـان خیـانت است به اسـلام» كه در راه­پیمایی دو روزه‌ تاسوعا و عاشورا مطرح شده بود، تأثیر زیادی در روحیه‌ افراد نظامی باقي گذاشته بود؛ در حدّی که یک مقام مطلع در حکومت نظامی تهران عنوان مي­دارد: وحشت از این که كاركنان مسلح علیه مسئولان قیام کنند، آرامش را از آنان گرفته است (كيهان هوايي، شماره‌ 32: 27/10/57). بعد از فرار شاه، حکومت نظامی تشریفاتی شده بود. مردم در خیابان­ها    به ­عوامل حکومت نظامی گل و شیرینی می­دادند و بزرگترها در خیابان سربازان، درجه‌داران و افسران را با القابي همچون «فرزندم، پسرم و برادرم» صدا می­زدند كه مؤيّد آن بود كه محبّتي عمیق بین آنان برقرار شده است.

ارتشبد قره­باغی در کتاب خاطرات خود نوشته است: «با وجود اعلام حکومت نظامی در کشور، تظاهرات و اعتصابات روز به روز توسعه پیدا می­کند. تظاهرات در شهرستان­ها جنبه‌ عمومی پیدا کرده و به­تدریج مقامات دولتی و بعضی از فرمانداران نظامی در راه­پیمايی­ها شرکت می­کنند و با اهالی در میدان­ها نماز جماعت برگزار   می­نمایند.» (قره­باغي:23)

 

منبع: حصرشکنان، عسگری، شاداب، 1392، سوره سبز، تهران

 

 

1398/3/18 11:47:32 220 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
ارتشبد قره­باغی، در زمان اوج درگیری­های انقلاب، یعنی ماه­های دی و بهمن سال 1357 ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران را عهده دار بود. می توان گفت وي از روز 26 دی ماه 1357 که شاه ایران را ترک کرد، بالاترين نظامي مسئول و تصمیم‌گیر در کشور بود، از اين­رو آن چه را که نوشته، یادداشت­های فردی است که مسئول کلیه‌ امور نیروهای مسلح آن زمان بوده است.
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015