• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

حصرشکنان-4


چرایی گرایش ارتش به امام(ره) و انقلاب

با شدت گرفتن بحران سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی، نفرات ارتش به­دلايل زیر به حقانيت انقلاب اسلامي و درستي راه جديدي كه انتخاب نموده بودند، بيش از پيش پي بردند و با سرعت دور از انتظاري به انقلابیون نزدیک گردیدند: دگرگونی اساسی در بافت فکری - اجتماعی نیروهای مسلح که بر نقش و رفتار آنان نسبت به انقلاب، تأثیر تعیین­کننده­ای داشت، فرار و خروج تمامی خانواده­های سران حكومت پهلوی و نظامیان از کشور و اقامت آنان در کشورهای اروپايی و امریکايی از ابتدای سال 1357 تا مهرماه همان سال، فرار دو تن از سران عالی‌رتبه‌ ارتش- به نام‌های ارتشبد ازهاری و ارتشبد اویسی، بدون اطلاع و اخذ مجوز از شاه- از کشور، فرار شخص شاه در دی ماه سال 1357، اما سران حكومت گذشته و بيشتر سردمداران ارتش، به­دلیل بی­بصیرتی و نداشتن شناخت از ملت ایران و همچنین برخوردار نبودن از جایگاه و مقبولیت مردمی، با شخصیت کارکنان ارتش و مکنونات قلبی و میزان تقید آنان به دین مبین اسلام آشنا نبودند و به­همین دلیل نیز از بروز این حرکات به­شدت وحشت نموده و ابتکار عمل را در تمامی حوزه­ها از دست می­دهند.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

تمایل نداشتن قاطع آحاد كاركنان ارتش برای مقابله با جنبش اسلامي داخل کشور، در عمل آنان را از یکی از اصلی­ترین اهداف و مسيرهايي كه براي آن استخدام و تربيت شده بودند، منحرف نموده و آنان را به سمت فطرت خويش متمايل ساخته بود. این یک واقعیت انکارناپذير است که شاه توانايی درک حقایق مربوط به آن را نداشت. وی در شروع سركوب انقلاب اسلامی مردم ایران در اوايل سال 1357، در مصاحبه­ای با روزنامه‌ی «نيويورك تايمز» يا «نيوزويك» گفته بود: «من و 700 هزار سرباز و افسر نيروي نظامي چطور اجازه خواهيم داد كه ايران ملعبه‌ دست مخالفين شود؟!» از این سخنان چنین استنباط می­شود که شاه خيال مي‌كرد اينها ارتش او هستند و به­همین دلیل، در عمل هيچ سهمي براي ملت و وابستگي ارتش به ملت و همچنين ميزان تأثيرگذاري ملت بر تفكر، باورها و اعتقادات کارکنان قائل نبود و به فطرت آنان نيز توجّهي نمي­کرد.

شاه و هيئت حاكمه‌ حكومت پهلوي، افرادی بددهن بودند که به ­راحتی الفاظ زشت و نامربوط را در مواجهه با دیگران و به­خصوص قشر ضعیف به­کار می­بردند؛ اما سخن گفتن با نرمي، احتراز از داد و بيداد، مبرّا و پاك بودن محتواي سخنان از امراض و بيماري‌هاي اخلاقي كه اغلب زبان انسان به آنها آلوده مي‌شود، مزين بودن سخنانش به صفات پسنديده و خوب و داشتن صداقت از سوي امام خميني(ره) با كاركنان ارتش موجب گرديد آنان جذب انقلاب و شخصیت معنوی ایشان گردند. به­همين دليل، شيوه‌ رفتاري و گفتاري امام(ره) يك عامل تأثيرگذار و تعيين­كننده در اين حوزه بود.

يكي از مهم­ترين فضايل امام خميني(ره) در ارتباط با ملت ايران و به­خصوص ارتش، بهره­مندي از بصيرت در سطح جامعه بود که باعث بيداري آنان گرديد. حكومت پهلوي براي تضعيف اسلام و مقابله با روحانيت اقدام­هايي را در دستور كار خود قرار داده بود كه اقدام و تبليغ درباره‌ تضعيف و تخريب باورهاي ديني، تضعيف روحانيون، القاي ناكارآمدي دين، تفكيك دين از سياست و شكست و نابودي اسلام و نظام اسلامي را مي­توان از جمله‌ اين موارد برشمرد. در اين وضعيت، امام(ره) با احیا نمودن فطرت خداجوي و خداشناس آحاد كاركنان ارتش، آنان را به تفكر و تعقل درباره‌ آنچه كه براي آنان تدارك ديده شده و اجرا مي­گرديد واداشتند. این در حالی است که حكومت پهلوي در مدّت پنجاه سال و به روش­هاي مختلف و با تبلیغات گسترده، قصد سركوب فطرت کارکنان ارتش و به­طور کلی آحاد جامعه را داشت. آنچه که امروزه و در این حوزه مسلم گردیده آن است که حكومت شاهنشاهی هیچ گاه موفق به سوزاندن ريشه‌ فطرت در وجود آحاد کارکنان ارتش نگردید.

نداشتن شناخت شاه از روحيات و تفكرات كاركنان نيروهاي ارتش و ساير نيروهاي مسلح كه از ناآگاهي وي از مردم کشور مسلمان ايران نشأت مي­گرفت، باعث شد که وي به‌طور کامل به مستشاران خارجی وابسته گردد. در اين مسير، ناديده پنداشتن شأن و منزلت ارتشيان و رجحان بيگانگان در تمامي حوزه­ها و زمينه­هاي كاري، يكي از اشتباه‌هاي راهبردي بود كه شاه درباره‌ی نيروهاي مسلح و به­خصوص ارتش مرتكب گرديد.

ارتش تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تنها نیروی نظامی ایران بود كه به آنان اجازه‌ برقراری ارتباط عيني و عميق با ملت داده نمی­شد. چنين به­نظر مي­رسيد، سران نظام طاغوت فراموش كرده بودند كه اقشار پايور و وظيفه از همين ملت مسلمان هستند.

از دیگر مؤلفه­های تأثیرگذار در این حوزه، باید از غافل بودن شاه از بدنه‌ ارتش و نیروهای مسلح نام برد. بعد از وقوع فاجعه‌ نوزدهم دي ماه سال 1356، حضرت امام خميني(ره) مورخ 19/10/1356 بياناتي را ايراد فرموده و در آن خطاب به ارتش چنين مي‌فرمايند: «اگر ما يك ارتش انگلي نداشتيم و يك ارتش مستقلي داشتيم، اجازه نمي‌داد كه مستشارها بيايند و همه‌ چيزها تحت دستور آن‌ها باشد.» معظم­له در ادامه‌ فرمايشاتشان مي‌افزايند: «من نمي‌دانم كه اين ارتش چرا خواب است. آخر چرا اين­قدر ذلّت مي‌كشد.» (اداره‌ی عقيدتي سياسي ارتش، 1365: 18)

پيرو ايراد اين بيانات، تعدادي از افراد نيروهاي مسلح مورخ 2/12/1356 از محضر حضرت امام خميني(ره) در ارتباط با سنت مرسومي كه همه‌ افراد ارتشي موقع دريافت سردوشي درباره‌ حفظ تاج و تخت سوگند ياد مي‌كنند، از ايشان استفتاء مي‌نمايند. معظم‌له در پاسخ چنين مي‌فرمايند: «بسمه­تعالي، قسم براي حفظ قدرت طاغوتي صحيح نيست و مخالفت با آن واجب است و كساني كه اين نحو قسم خورده‌اند، بايد به خلاف آن عمل كنند.» (همان)

اين گروه از افراد نيروهاي ارتش كه بيشتر آنها را نيروهاي جوان شامل افسران، همافران، درجه‌داران و كارمندان تشكيل مي‌دادند و تعداد بسياري از آنها، افرادي متدين بودند، با صدور فتواي مجتهدين و مراجع تقليد خود راجع به واجب بودن ترك محل خدمت در صورت امكان، در صدد فرار بر‌آمدند؛ اما از زماني كه حضرت امام(ره) به نيروهاي متعهد و معتقد توصيه فرمودند در آينده نياز است و اگر بتوانند بمانند، براي روز مبادا بهتر است، بيشتر آنهايي كه توانستند، ماندند و به خدمت خود تا پيروزي انقلاب ادامه دادند و به­صورت غيررسمي فعّاليت‌هایي را آغاز نمودند. عمده اين فعاليت­ها را مي‌توان در سه محور كلي دسته‌بندي كرد:

  • برقراري ارتباط با روحانيون معظم و نمايندگان حضرت امام خميني(ره) در شهرهاي مختلف با هدف ارائه‌ گزارش و كسب تكليف.
  • مراقبت از بيت‌المال و جلوگيري از خارج ساختن اسناد و تجهيزات مهم از يگان‌ها، به­خصوص از سوي مستشاران امريكايي.
  • كنترل شديد فعاليت و عملكرد فرماندهان يگان‌هاي عمده با هدف خنثي ساختن حركات احتمالي آنها عليه حركات انقلابي مردم ايران.
  • ايجاد هسته­هاي انقلابي در ارتش با اعتصاب غذا، تحصن، شركت در راهپيمایي­ها و ايجاد زمينه‌ فرار سربازان و سرانجام مبارزه‌ منفي خدمتي.

با پيروز شدن انقلاب اسلامي ايران در 22 بهمن سال 1357، يك مأموريت ديگر مشتمل بر جلوگيري از دستبرد گروهك‌ها، اغيار و ناآگاهان به پادگان‌هاي ارتش، براي اين عده منظور مي‌شود و آنان تحت زعامت روحانيت معظم ترتيبي را اتخاذ مي‌نمايند كه كمترين آسيب مادي به پادگان‌ها و اموال عمومي- كه من­بعد آنها را «بيت‌المال» می نامیدند، وارد شود.

در اين ارتباط، امير سرتيپ بازنشسته عبدالله نجفي عنوان مي­كرد كه با اوج گرفتن درگيري بين مردم و ارتش، بسياري از نظاميان معتقد و دوستدار انقلاب دچار ترديد شده بودند، با اين وضعيت بمانند و به خدمت خود ادامه دهند يا با فرار خود به مردم انقلابي بپيوندند. تعدادي از اين نظاميان به مراجع تقليد يا روحانيون شناخته شده مراجعه نمودند و درباره‌ ترك محل خدمت يا ماندن خود كسب تكليف مي‌كردند. ايشان در ارتباط با عملكرد خود عنوان داشتند: «رفتم شب خانه‌ آقا شيخ علي اروميان كه الآن بيت آقا (منظور رهبر معظم انقلاب- مدظله العالي) هستند. گفتم من ديگر نمي‌خواهم توي ارتش بمانم. چون اين ارتش ضدّ مردم و فلان است؛ مگر مي‌شود در آن خدمت كرد؟ ايشان گفتند تا حالا بودي و حالا كه ما به تو احتياج داريم، نباشي؟ گفتم: آقا پس چه كار بكنم؟ گفت: من نماينده‌ امام(ره) هستم و مي‌گويم كه شما بايد باشيد.» (نجفي،1386: 156و 157)

بخش اعظم بدنه‌ ارتش چون از طبقه‌ متوسّط مردم بودند، در وقایع نقش منفی نداشتند و ارتباط اكثريت آنها با مردم برقرار بود. به­همين دليل در زماني كه حكومت نظامی در كشور برقرار بود، به­ندرت اتّفاق می­افتاد سربازی به سوي مردم شليك کند. به­طور مثال، حكومت پهلوی در تشکیل مجموعه‌ گارد شاهنشاهي در قالب لشکرهای گارد جاويدان و مركز آموزش گارد از قوی­ترین و زبده­ترین نیروهای ارتش استفاده کرده بود. یکی از عجیب­ترین ویژگی این نیروها، مذهبی بودن آنها بود. این نیروها، نظام کمونیستی شوروی سابق را به ­­دلیل باورها و اعتقادات اسلامی خود نمی­پذیرفتند و همین هویت مذهبی باعث می­گردید که تعدادی از نیروهای گارد با وضو سرخدمت حاضر شوند و احساس کنند که از جان پدر و مادر مملکت محافظت می‌نمایند.        به­عبارتي مشخص­تر، از تفكرات، احساسات و تقيدات تعدادي از آنها در مقابل کمونیسم به نفع حكومت ستم­شاهي استفاده شده بود. به­همین دلیل، زمانی که نسیم انقلاب اسلامی وزیدن گرفت، آنان که تشنه‌ اسلام بودند، به­واقعیت­ها پی­بردند و با حقايق اسلام ناب محمدي(ص) آشنا شدند و با بصيرتي كه به­دليل پيروزي انقلاب اسلامي در آنان ايجاد شده بود، تغییر وضعیت دادند و به صفوف مقدم انقلابيون پيوستند.

در همين ارتباط، می­بايد به افرادي همچون سردار مصطفوي و همكارانش كه اولين تشكيلات محافظت از حضرت امام(ره) را ايجاد نمودند، آن تعداد از نيروهاي لشكر گارد كه در راه­اندازي و سازماندهي سپاه پاسداران نقشي بي­بديل داشتند و سرانجام آمار شهدا و مجروحان افسر و درجه­دار لشکرهاي1و2 و نیز به برنامه‌ لشکر 21 حمزه‌ تا پایان دفاع مقدس اشاره و استناد نمود.

سرانجام، فقدان ساختار نهادینه در ارتش و وابستگی همه‌ امور به تصمیم شخصی شاه، از ديگر اشتباه­هاي یادشده بود كه ريشه در نداشتن جايگاه مردمي و رابطه با ملت داشت و شکنندگی درونی ارتش را در صورت نبود شاه، به­شدّت افزایش داده بود. همان‌گونه که در واقع آنچه که وجود داشت نه ارتش ایران، بلکه- چنان که مرسوم بود- ارتش اعلی حضرت و ذات مقدس ملوکانه تلقی می­شد. در اين باره نيز ارتشبد طوفانيان به نقل از ژنرال هایزر عنوان می­کند: «شاه تنها یک فرد نیست، بلکه تمام کشور است.»

در نقطه‌ مقابل، از همان روزهاي آغازين انقلاب كه با سخنراني امام خميني(ره) در عصر عاشوراي 1342 قم آغاز گرديد تا دستگيري و تبعيد ايشان به نجف اشرف، انتشار مقاله‌ كذایي در روزنامه‌ اطلاعات و قیام طلاب قم، فرار شاه و بازگشت امام خمینی(ره) به ميهن اسلامي در سال 1357 و سرانجام، سقوط حكومت پهلوي، روزهاي بعد و به­طوركلّي در تمامي دوره‌ بيست و شش سال شروع نهضت تا ارتحال معظم­له، كاركنان ارتش به­طور مداوم در کانون توجّه ی ایشان قرار داشتند و يكي از اصلي­ترين مخاطبان امام خميني(ره) در بيشتر سخنراني­هاي رهبر انقلاب اسلامي محسوب می‌شدند.

شايد بتوان اعلام نمود كه بی‌تردید، هيچ قشر و گروهي تا اين اندازه مورد توجّه جدي ايشان قرار نداشته است. اين موضوع، مؤيد دو نتيجه‌ مهم است. اول اين كه، امام(ره) به خوبي به ­نقش ارزشمند و تعيين­كننده‌ ارتش واقف بودند كه اين امر در تعداد زیادی از سخنراني­ها و فتواهاي ايشان به­صراحت ديده مي­شود. در همين رابطه، امام(ره) در مصاحبه‌ای با خبرنگار انگليسي روزنامه‌ «فایشنال تايمز» مورخ 18/10/57 می‌فرماید: «... دير يا زود ارتش به ملت خواهد پيوست و اصولاً به­غير از تني چند از ارتشيان بقيه معتقد به راه ملت هستند و من از طرز فكر خيلي از آنان آگاهي دارم. بارها سياسيون ايران مرا از ارتش بيم داده­اند، ولي آنان اشتباه مي­كنند؛ براي آن كه جوّ كاذب به­وجود آورده­اند.» (اداره‌ی عقيدتي- سياسي ارتش، 1365: 33)

ديگر آن­كه معظم­له اعتقادات قلبي و وابسته نبودن نيروهاي ارتش در مقايسه با معدود سردمداران آنان را نسبت به هيئت حاكمه‌ حكومت پهلوي باور داشتند. از این جهت است که شاهدیم که نحوه‌ رفتار حضرت امام خميني(ره) با ارتش، چه در زمان اوج­گيري نهضت اسلامي مردم ايران و چه در لحظه‌ پيروزي انقلاب اسلامي يا پس از آن، درس‌هاي عظيمي را به همه‌ ملت‌هاي جهان و به­خصوص آنان كه مي‌خواهند از زير سلطه‌ حاكمان ديكتاتور رهايي يابند، مي‌دهد. برخي از اين آموزه‌ها كه برخاسته از تدبير حكيمانه‌ امام عظيم الشأن(ره) است را مي‌توان به شرح زير ارائه كرد:

1. سعي در روشن كردن وضعيت ارتش براي کارکنان، در دوران حكومت طاغوت تمركز سخنان امام(ره) در اين ايام بر ضرر جدايي ارتش از ملت، وابسته بودن ارتش به بيگانه، ناتواني ارتش در پاسخگويي به تهديدات خارجي، استفاده ديكتاتورها از توان ارتش براي حمايت از شخص خودشان و نيز مقابله با ملت­ها، انجام مأموريت براي بيگانگان، اداره‌ ارتش از سوي مستشاران استوار بود.

2. دعوت از ارتش براي رو در رو نشدن با ملت در جريان نهضت اسلامي.

3. دعوت از مردم براي درگير نشدن با ارتش و تقديم گل در برابر گلوله.

4. دعوت از سربازان براي فرار از پادگان‌ها و خالي كردن دست حكومت پهلوی از توان ملت براي رو در رويي با مردم.

5. دعوت از ارتش براي پيوستن به ملت.

6. دعوت به جدا شدن بدنه‌ی ارتش از سران و فرماندهان رده بالاي آن و ايجاد تمايز منطقي بين درجه­داران، سربازان و افسران ارتش از امراي وابسته به حكومت پهلوی.

7. تهديد فرماندهان طاغوتي به اين‌كه اگر از سلاح در مقابل مردم استفاده كنند، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مردم آنان را محاكمه خواهند كرد.

    حضرت امام خمینی(ره) با درایت و تیز هوشی و بهره­گیری از آموزه­های غنی موجود در دین اسلام، در تمامي بيانات و سخنراني­هاي خود بر چند نكته‌ اصلي تأكيد داشتند كه بيان آنها باعث زدودن بسياري از شائبه­ها مي­گرديد، به­خصوص آن كه نيروهاي ارتشي در حوزه‌ عمل نيز شاهد تطابق مطالب مطروحه با رفتار مردم و سردمداران نهضت بودند. نكات اصلي مورد نظر معظم­له عبارتند از:

الف. تبيين شخصيت واقعي و شأن و منزلت كاركنان ارتش و تأكيد بر جدا نبودن ارتش از ملت و عكس آن.

ب. تأكيد بر مسلمان بودن آحاد كاركنان ارتش و تبيين وظايف آنان در اين باره.

ج. ايجابي صحبت نمودن با كاركنان ارتش و ايجاد فضا براي حضور و مشاركت آنان در ترسيم و تدوين آينده‌ی كشور.

د. تأكيد بر نياز ملت به ارتش و مشخص ساختن وظيفه‌ی ارتش در راستاي پاسداري از مملكت.

هـ . تأکید بر استقلال ارتش و ضرورت رهايی آنها از بند وابستگی به استکبار جهانی.

امام خميني(ره) همواره در سخنان و اعلامیه‌های خود به ارتش و ارتشیان به­دیده‌ احترام می‌نگریستند و گوشزد می‌فرمودند که ارتش باید مستقل و متکی به ملت باشد. در پیام‌ها و سخنرانی‌های امام(ره) هرجا که نوبت به ارتش و نیروهای مسلح می‌رسید، لحن ايشان به‌گونه‌ای می‌شد که گویی همواره با ارتشیان در ارتباط هستند و بسيار مهربانانه با آنان صحبت مي‌فرمود. «اين­طور نيست كه ملت ما با ارتش مخالف باشد؛ با صاحب منصب‌ها، با درجه‌دارها، با افسرها. اين‌ها همه برادرهاي ما هستند. ما مخالف با اينها نيستيم، ما با خونخواري‌ها مخالفيم. قواي انتظامي بايد باشد و ما آنها را با آغوش باز و برادرانه مي‌بوسيم.» (صحيفه‌ امام،جلد پنجم:461)

در پي سرپيچي از دستورات و استنكاف كاركنان ارتش از رويارويي با مردم در جريان خيزش انقلابي ملت ايران، حركت رو به رشد انقلاب اسلامي شتاب بيشتري گرفت. حضرت امام(ره) در اين رابطه مي‌فرمايند: «من از ارتش محترم ایران سپاسگزارم که در راهپیمایی عظیم تهران(عید فطر سال 1357) و سایر شهرستان‌ها، به روی مردم وطن‌خواه خویش که از ستم‌کاری پنجاه ساله‌ دودمان پهلوی به جان آمده‌اند، آتش نگشودند و دست خود را به جنايت بزرگی که کار همیشگی فرمانروایان است، آلوده نکردند.» (صحيفه‌ امام، جلد سوم:456)

امام(ره)، در این کوران عظیم در روزهایی که انقلاب در اوج خود به سر می‌برد، ارتش را «ارتش محترم» خطاب کرده و سپاسگزاری می‌کنند. این پیام‌ها، عبارات و این‌گونه مهربانانه ارتش را مورد خطاب قرار دادن باعث شد که ارتشيان بيشتر به انقلاب عظیم اسلامی بپیوندد. از اين رو، به دنبال پیام‌ها، سخنان و استفتاء‌ها، ارتشيان با افتخار و سربلندی در آغوش ملت و انقلاب جای گرفتند.

تردیدی وجود ندارد که حضرت امام(ره) خصيصه­هايي را مانند جسارت و اعتماد به نفس واقعی، استکبار ستیزی، حقانیت، منطقی بودن مواضع، صداقت و خلوص سیاسی، قاطعیت و استواری در رفتار سیاسی و ارائه‌ طرح برای آینده داشتند. همچنين، مطابق بودن حرف با عمل که به­خودی خود مؤید اثبات اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» می‌باشد که تمامي اين موارد، از جمله عوامل بسيار مهم و تعيين­كننده در اوضاع سیاسی دوران انقلاب محسوب می­گردید. امام خميني(ره) با اشاره مستقيم به ارتش و تشريح حقايق و به­ویژه تبيين و تشريح اهداف امريكا در منطقه و ايران و همچنين تحقيري كه از اين بابت شامل آنان مي­گرديد، پرده از واقعيت­ها برداشته و آنان را توجيه و آگاه مي­ساختند.

یکی از مهم­ترین حوادث آخرین سال­ حاکمیت پهلوي، عملکرد سرباز سید حسن حسینی در روز 17 شهریورماه سال 1357 در میدان ژاله‌ تهران بود. این سرباز شهید، اهل تبریز بود، زمانی که دستور شلیک تیر مستقیم به سمت مردم صادر گرديد، از جایش بلند شد و به سمت صادركننده‌ دستور شلیک کرد و چند لحظه بعد نيز به درجه‌ رفيع شهادت نائل گردید. این شهید که به­عنوان اولین نفر از مجموعه شهدای جمعه‌ سیاه در قطعه‌ 17 بهشت زهرا به خاک سپرده شده است، بر اثر شلیک تیر در شقیقه­اش به شهادت رسید. در اتفاق ديگري، سرباز محمد محمدي خلص و دو نفر از دوستانش، همراه با سلاح و تجهيزات از خدمت گريختند و در مبارزه با حكومت طاغوتي به شهادت ­رسیدند.

سران حكومت پهلوی که قدرت درک علت بروز این حرکات را نداشتند، زمانی که با اين قبيل حوادث مواجه شدند، به­شدّت وحشت نموده و متوجه جایگاه روحانیت و تأثیر مطالب آنها، در اذهان نظامیان شدند. گفتنی است که مادر سرباز شهید در يوم­الله 17 شهريور، در مراسم چهلم فرزندش سخنرانی غرايی علیه حکومت پهلوی مي­نمايد. (مصاحبه با سرتيپ دوم سيفي، رئيس سازمان حفظ آثار و ارزش­هاي دفاع مقدس ارتش: 1390)

در همين ارتباط، حضرت امام خميني(ره) در مصاحبه‌ای كه با خبرنگار لبناني در تاریخ 10/10/57 داشته­اند، چنين عنوان مي­دارند: «هم اكنون طبق اخبار واصله، مخالفت سربازان و افسران با شاه زياد است. سربازان از خدمت در ارتش فرار مي­كنند، در بسياري از موارد فرماندهان خود را كشته­اند و بسياري از آنها هم كه در ارتش باقي مانده­اند، موافق با كشتار شاه نيستند و طبيعي است كه شاه آخرين اميدهاي خود به ارتش را از دست بدهد.» (اداره‌ عقيدتي- سياسي ارتش، 1365: 32)

 

منبع: حصرشکنان، عسگری، شاداب، 1392، سوره سبز، تهران

1398/3/13 10:55:2 278 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
در پي سرپيچي از دستورات و استنكاف كاركنان ارتش از رويارويي با مردم در جريان خيزش انقلابي ملت ايران، حركت رو به رشد انقلاب اسلامي شتاب بيشتري گرفت. حضرت امام(ره) در اين رابطه مي‌فرمايند: «من از ارتش محترم ایران سپاسگزارم که در راهپیمایی عظیم تهران(عید فطر سال 1357) و سایر شهرستان‌ها، به روی مردم وطن‌خواه خویش که از ستم‌کاری پنجاه ساله‌ دودمان پهلوی به جان آمده‌اند، آتش نگشودند و دست خود را به جنايت بزرگی که کار همیشگی فرمانروایان است، آلوده نکردند.» (صحيفه‌ امام، جلد سوم:456)
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015