• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

مواضع آمریکا در جنگ تحمیلی-5


در مهرماه 1321 (اکتبر1942 )، سرلشکر «کلارنس ریدلی»در مقام رایزن و جانشین ژنرال «جانی گریلی» در ارتش ایران، وارد تهران شد. سرهنگ «نورمن شوارتسکوف» نيز به­ همراه سرهنگ دوم «فیلیپ بون» و سروان «ویلیام پرستون» به ­عنوان مشاورين ژاندارمری شاهنشاهی ایران پیش از هیأت ریدلی در مرداد 1321 وارد تهران شده بودند.(ريكس، 1386: 132)

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

میسیون نظامی بيگانگان

دولت آمریکا در سال1320، ایران را واجد شرایط لازم برای دریافت کمک­های برنامه "وام و اجاره" دانست. زمانی که اعلامیه رسمی دولت آمریکا در این باره منتشر شد، دولتمردان وابسته ایران نیز در پاسخ این اعلامیه، از آمریکا درخواست كردند تا مستشاران نظامی نيز برای  تشکیلات ژاندارمری و ارتش ایران در اختیار دولت ایران قرار دهد. وزیر مختار ایران در واشنگتن طی یادداشت مورخ  29 اسفند 1320(20 مارس 1942) به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع داد که دولت ایران مایل است مستشاران نظامی آمریکایی را برای وزارت جنگ ایران، استخدام نماید.(استخراج از اسناد لانه جاسوسي، كتاب اول:501-500) 

دولت آمریکا مصمم شده بود تا از موقعیت موجود استفاده نموده و از طریق اعزام مستشار نظامی، منافع و علایق خود را در ایران به‌طور مثبت و قاطع مورد تأیید و تعقیب قرار دهد. بنابراين، وزارت خارجه آمریکا، درخواست دولت ایران را با اشتیاق کامل مورد بررسی و توجه قرار داده و آن را فرصتی برای توسعه نفوذ خود در ایران قلمداد کرد. درخواست ایران از آمریکا و قبول آن جنبه احساسی و نوع‏ دوستی نداشت، بلکه دولت آمریکا درصدد برآمد تا از این راه منافع نامشروع خود را در ایران تأمین نماید، چرا كه ايران در مجاورت اتحاد جماهير شوروي قرار داشت. به­همين دليل، کمک­های دولت آمریکا به ایران بیش از آنچه دولت ایران خواسته بود، صورت گرفت. دولت آمریکا دو میسیون نظامی را برای کمک به تجدید سازمان و نوسازی تشکیلات نظامی روانه ایران نمود. در مهرماه 1321 (اکتبر1942 )، سرلشکر «کلارنس ریدلی»[1] در مقام رایزن و جانشین ژنرال[2] «جانی گریلی»[3] در ارتش ایران، وارد تهران شد. سرهنگ «نورمن شوارتسکوف»[4] نيز به­ همراه سرهنگ دوم «فیلیپ بون»[5] و سروان «ویلیام پرستون»[6] به ­عنوان مشاورين ژاندارمری شاهنشاهی ایران پیش از هیأت ریدلی در مرداد 1321 وارد تهران شده بودند.(ريكس، 1386: 132)

دکتر آرتور میلسپو  نیز در دي ماه همان سال و شروع سال جديد ميلادي به ­همراه شش دستیار به ­عنوان مستشار «عملاً همه زمینه­های مالی دولت ایران» به ايران وارد شدند. این سه گروه مستشاری آمریکایی، فقط آغاز روند اعزام چنین هیأت­هایی به ایران در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن بودند.[7]  ماهیت و اهداف هیأت­های نظامی و مالی ریدلی، شوارتسکوف و ملیسپو در کوتاه مدت مستقیماً به مقتضیات اقدامات جنگی متفقین علیه آلمان نازی در خاورمیانه، مانند مرکز تدارکات خاورمیانه تحت نظارت بریتانیا مستقر در مصر و فرماندهی نیروهای تحت نظارت آمریکا در خلیج فارس، مربوط می­شد. فرماندهی نیروهای یاد شده در خلیج فارس را ژنرال «دونالد کانلی»[8] برعهده داشت. اما هدف بلند مدت این سه هیأت مستقیماً به روابط ايالات متحده و ایران، پس از جنگ جهانی دوم می­شد. اين هيأت­ها، پيش از آنكه اجازه استخدام آنها در مجلس شوراي ملي تصويب شود، به ­دعوت دولت وارد تهران شده و كار خود را آغاز كردند. سفر اين هيأت­ها به تهران در 11 آبان ماه 1321، صورت گرفت در حالي كه قانون اجازه استخدام آنان در اول آبان­ ماه 1322ش (23 اکتبر1943) به تصويب مجلس رسيد.

مصوبه مجلس ایران، ماده واحده­ای بود که براساس مفاد آن، هیأتی از افسران آمریکایی که تعداد آنها نمي­بايست از 30 نفر تجاوز مي­کرد، به­ منظور اصلاح امور اداری ارتش استخدام مي­شدند. این مصوبه دارای یک ماده و 5 بند بود. طبق بند ج قرارداد، مقرر شده بود که «هرگاه اعضای هیأت بخواهند خانواده خود را به ایران بیاورند، هزینه سفر زن و فرزند تحت تکفل به عهده دولت ایران خواهد بود.» مطابق بند 5 قانون مجلس، شرایط استخدام هیأت نظامی صرفاً با تصویب مجلس مجاز شمرده شده بود.(مستشاري نظامي آمريكا در ايران، شماره 70: سند شماره 1) بعد از تصویب مجلس، مذکرات رسمی بین ایران و آمریکا در مورد هیأت مستشاری آغاز شد و در12 آبان 1322(سوم نوامبر 1943) زمان نخست ­وزیری «علی سهیلی»، قرارداد امضاء شد. این قرارداد نیز شامل 3 فصل و 25 ماده بود.(همان: سند شماره 3)

در ماده 12 قرارداد تصريح شده است: «عضو هیأت نظامی برطبق درجه نظامی خود در هیأت انجام وظیفه می­کند.» همچنين، مطابق ماده 13همان قرارداد: «دولت ایران موافقت کرده است که در زمان اجراي این قرارداد، افسران یا كاركنان نظامی دیگر کشورها را برای کار در وزارت جنگ و ارتش ایران استخدام ننماید.» ماده 15 قرارداد مذكور نيز اعضاي هيأت از پرداخت مالیات معاف مي­گردند. نکته مهم در همين ارتباط آن است كه در قرارداد از تعداد مستشاران، معافیت گمرکی و کاپیتولاسیون یا حق  قضاوت کنسولی، صبحتی به ­میان نمی­آید. کمتر از یک ماه بعد و در زمان نخست وزیری سهیلی، قرارداد جدید نیز در خصوص استخدام مستشاران  نظامی آمریکا، براي اصلاح امور ژاندارمری منعقد گردید. در این مورد تصریح شده است که تعداد مستشاران نباید از 8 نفر کمتر تجاوز نماید.(همان: سند شماره 4)  این قرارداد شبیه همان قرارداد قبلی است، با این تفاوت که در ماده پانزدهم آن چنين ذكر شده است: «کارمندان مستشاری و خانواده­شان برای اشیاء و وسایلی که برای مصارف شخصی خود به ایران وارد می­کنند، از پرداخت حقوق گمرکی و سایر عوارض و مالیات­ها معاف خواهند بود.»[9]

«شوارتسکف»[10] در مقام رئیس ژاندارمری ایران آغاز به ­کار کرد. پس از چند ماه فعالیت شوارتسکف در ایران که طی آن موقعیت را سنجیده و توصیه­هایی غیر رسمی در زمینه­های فعالیتش نمود، مذاکرات رسمی بین ایران و آمریکا در مورد وضع قانونی هیأت آغاز شد. ورود هياًت­هاي مستشاري در دولت سهيلي نيز متعاقب قراردادي كه در 12 آبان 1322 ميان ايران و آمريكا به امضاء رسيد، ادامه يافت. «والس مری»[11] رئیس بخش امور خاور نزدیک و بعدها سفیر آمریکا در ایران، در مرداد 1321(اوت 1942) اظهار مي­دارد: «به­ زودی در موقعیت اداره واقعی ایران از طریق بدنه عظیمی از مستشاران آمریکایی قرار خواهیم گرفت كه دولت ایران مشتاقانه به ­دنبال آنها است و دولت بریتانیا به ­شدت آنها را توصیه می­کند.»(ريكس،1386: 132) و چنين ادامه مي­دهد: «ما، به­ زودي در وضعي خواهيم بود كه عملاً ايران را اداره خواهيم كرد.»(هوشنگ مهدوي، 89:1380)  

اداره ایران در زمان جنگ که والس مری به آن اشاره می کند، تنها بخشی از این آرزوست تا به قول «سامنر ولز»[12] معاون وزیر امورخارجه وقت آمریکا، ایران تبدیل به «عنصر فعال و مشتاق در طرف ما» شود.(ريكس، 1386: 134) در همين ارتباط، ولز در نامه­ای به روزولت، رئیس جمهور آمريكا كه در مهر  1321 (اکتبر1942) نوشته شده وضعيت شش هیأت از جمله هیأت­­های ریدلی، شوارتسکوف و میلسپو كه به­عنوان مستشاران مالي، نظامي، بهداشتي، كشاورزي و نفتي در ايران فعال بودند را به تفصیل شرح داده و به اهمیت ویژه نظامی ژنرال ریدلی چنين اشاره مي­كند: «کار این هیأت­­های مختلف منافع زیادی خواهد داشت چون افسران و کارشناسانی که به ایران فرستاده­ایم نه تنها می­توانند تأثیر شخصی زیادی بر تفکر ایران­ها بگذارند که به نفع هدف کلی سازمان  ملل باشد بلكه می­توانند به بازسازی کشور، که به نظر می­رسد برای تبدیل نهایی ایران به عنصری فعال و مشتاق در طرف ما ضرورتی اساسی است، کمک کنند. اکنون بیش از همیشه حس می­کنم مأموریت ارتش ایالات متحده برای همکاری با ارتش ایران در واقع نقش بسیار مهمی در این کار دارد.»(همان:133)

در همان دوره و بنا به ­درخواست­ طرف ايراني، مكاتبات زيادي بين وزارت امورخارجه آمريكا و وزير امور خارجه ايران براي حضور متخصصاني در ارتباط با حشره شناسي، پرورش كائوچو، شهرداري، مشاور بانك ملي، معلم مكانيك براي مدارس كشاورزي، متخصص حفاري و چاه­هاي آرتزين، مهندسين آبياري و يك آمريكايي براي هدايت پسران پيشاهنگ در قالب هيأت­هاي مستشاري آمريكايي به ايران نيز صورت پذيرفته است.

افزایش تعداد هیأت­های نظامی آمریکا از سال 1943 تا 1978 (1322تا 1357)، به همراه کمک اقتصادی و نظامی از سوی نهادهای دولتی، نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده، شاخصی عالی برای افزایش مداخله آمریکا در ایران است. طبق نظر «جیمز بایرنز»[13] وزیر امورخارجه آمريكا در نامه­ای به «رابرت پیترسون»[14] وزیر جنگ آن كشور كه در تاریخ هفدهم اکتبر 1945 نوشته شده است، مسأله هیأت­های نظامی آمریکا در ایران، برای سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، مسأله­ای حساس و با اهمیت بود.(همان: 135- 134) با اين حال، هيأت­هاي مستشاري بيش از آنكه در خدمت مردم فقير ايران باشند، در خدمت ارتش‌هاي متفقين بودند. وظيفه ميلسپو در درجه نخست تأمين خواربار و نيازهاي ده­ها هزار نظامي آمريكايي و روسي و انگليسي بود كه در شهرهاي ايران حضور داشتند. به اين جهت اقدامات ميلسپو، به­ ويژه در زمينة وصول ماليات­ها، علاوه بر روزنامه‌هاي چپگرا، مورد انتقاد جرايد راستگرا و تعدادي از نمايندگان ناسيوناليست مجلس قرار گرفت كه لغو اختيارات گستردة او را خواستار بودند.

شايان ذكر است، يكي از مهم‌ترين عوامل كودتاي سيا در 28 مرداد 1332 «سرهنگ(سرلشكر) شوارتسكف» مستشار آمريكا در ژاندارمري ايران بود كه با شناخت وسيعي كه از  ايران داشت، طرح و اجراي كودتا 1332 را هدايت كرد.[15] هنگامي كه مجلس در دي ماه 1323 اختيارات اقتصادي ميلسپو را لغو كرد، او زير بار نرفت، استعفا داده و در بهمن همان سال ايران را ترك كرد. ساير مستشاران مالي آمريكايي نيز به ­تدريج از ايران خارج گرديدند. حضور مستشاران آمريكايي در ايران همواره با تبعات منفي براي مردم مواجه بود و اين تبعات به ­ويژه در زمينه­هاي اقتصادي چشمگيرتر مي‌نمود چراكه، ورود آنها به ايران موجب تشديد نفوذ اقتصادي و سياسي آمريكا در ايران گرديد. چنانكه تجارت خارجي با ايالات متحده در سال 1324 بالغ بر 25 درصد تجارت خارجي ايران را به­ خود اختصاص داد. در حقيقت، در سال­هاي جنگ دوم جهاني و بعد از آن، دولت آمريكا مقامي را به ­دست آورد كه قبل از جنگ، دولت آلمان هيتلري توانسته بود با همان سرعت در اقتصاد و سياست ايران كسب كند.(جامي، 179:1371) 

مستشاران نظامي ايالات متحده در ايران كه از اختيارات گسترده‌اي برخوردار بودند و مراكز آموزشي از جمله آموزشگاه‌ها، مدارس نظامي و دانشكده افسري در كنترل آنها بود، بر احداث تأسيسات نظامي هم نظارت داشتند. رؤساي ادارة مستشاري، از مراكز نظامي در نقاط مختلف ايران بازديد مي‌كردند و نظاميان ايران حتي با درجة فرماندهي در ارتش، موظف به اطاعت از دستورات مستشاران آمريكايي بودند.(براي آگاهي بيشتر بنگريد به ايوانف، 1356: 190)

هيأت‌هاي اعزامي خصوصي و عمومي اقتصادي و هيأت‌هاي عرضه دهندة كمك به ايران در اين دهه، متعدد و مختلف بودند. پروژه‌هاي خصوصي عبارت بودند از: فعاليت وسيع «بنياد خاور نزديك»، «بنياد فورد» (گروه مشورتي دانشگاه‌ هاروارد) وابسته به «سازمان برنامه»، «دوستان آمريكايي خاورميانه»، «بنياد ايران» كه مركز پزشكي شيراز را تأمين كرد و «كنسرسيوم كالج لافايت» كه مأمور توسعة يك كالج فني در آبادان بود.(بيل،1371: 201) يكي از مهم‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي خصوصي آمريكا در ايران طرحي بود كه در سال 1336ش، بين شركت توسعه و منابع با سازمان برنامة ايران، به­ منظور نوسازي و احداث شبكة آبياري در استان خوزستان انجام پذيرفت. همچنين «بنياد فولبرايت» كه از سال 1328ش در ايران فعال بود، با امضاي قراردادي در ششم آذرماه 1336 متعهد شد مبلغ 250 هزار دلار در سال براي مبادلة دانشجو و پژوهشگر بين دو كشور اختصاص دهد.(ازغندي،1376: 273)   

امضاي عهدنامة مودت و روابط اقتصادي، حقوقي و كنسولي در بيست و سوم مرداد ماه 1334 به وسيلة «مصطفي سميعي»، معاون دائمي وزارت امور خارجه و «سلدن چپين»[16] سفير كبير فوق‌العادة آمريكا و همچنين موافقتنامه همكاري نظامي – اقتصادي در چهاردهم اسفند ماه 1337 ميان سرلشكر «حسن ارفع» و «فلچر وارن»[17] از ديگر موارد همكاري‌هاي ايران و آمريكا در اين دهه است كه با عقد موافقت‌نامة اخير، ايالات متحده، ايران را عملاً به حوزه‌ سياست خارجي و راهبرد امنيتي خود وارد ساخت و روابط ايران با آمريكا در زمينة نظامي از حالت عادي-رسمي به وضعيت دست ‌نشاندگي تغيير يافت.(ازغندي، پيشين:276) مستشاران آمريكايي اختيارات وسيعي كسب كردند. استناد به نامة كارمند ايراني شاغل در گروه مستشاري نظامي آمريكا به سال 39 – 1338ش، در مجموعة اسناد حاضر، گوياي اين واقعيت است. كارمند مزبور كه مورد اعتماد كامل آمريكايي‌ها بود، در نامه‌اي بدون امضاء به تيمسار سپهبد «كريم ورهرام» فرمانده سپاه غرب كشور، اطلاعاتي را دربارة دخالت روزافزون آمريكايي‌ها در امور ارتش ايران و اجراي طرح تقليل تعداد ژنرال‌هاي ايراني و بركناري آنها از جمله بازنشسته كردن سپهبد ورهرام و گماردن نظاميان هوادار آمريكا، در اختيار وي مي‌گذارد، اما اين مقام بلندپاية نظامي پس از دريافت نامه، به­ جاي چاره‌انديشي، بر جريان شناسايي نويسندة نامه، توسط ساواك مركز تأكيد دارد.[18](حيايي،1382: 330 و 337)

وظایف افسران آمریکایی به ستاد کل و تمام ادارات وزارت جنگ در تهران مربوط می­شد، «به جز طرح­ها یا عملیات تاکتیکی و راهبردي در مقابل دشمن خارجي که وظایف این هیأت مربوط نمی­شد.» همچون توافقنامه جنمیش در نوامبر 1943، توافقنامه آرمیش نیز دولت ایران را ملزم به مشورت با ایالات متحده درباره اعزام هر فردی از سوی «دیگر دولت­های خارجی برای انجام هر کاری با هر ماهیتی در ارتباط با ارتش ایران» می­کرد.(همان) دربارة كمك مستشاري، بين1330– 1334 (1952– 1956) تعداد بي‌سابقه‌اي از مستشاران فني آمريكايي به ايران سرازير شدند. در دي ماه1330 (ژانويه 1952) مستشاران فني وابسته به سفارت آمريكا در تهران كمتر از ده نفر بودند، اما پس از سقوط مصدق ناگهان افزايش چشم‌گيري يافت. در آبان ماه 1332 (اكتبر 1953)، تعداد مستشاران آمريكايي به 133 نفر بالغ گرديد و اين روند ادامه يافت به گونه‌اي كه تعداد آمريكايي‌ها، كه در 1349 (1970) كمتر از هشت هزار نفر بود، در اوايل 1355 (اواخر سال 1977) به نزديك 000/50 نفر افزايش يافت.

 

منبع: مواضع آمریکا در جنگ تحمیلی، عسگری، شاداب، 1393، ایران سبز، تهران

 

 

 

 

 

Clarence Raidley. - 1

2- ژنرال در ارتش آمريكا، معادل لقب امراي ارتش ايران است. اما، به­دليل اين­كه اين لفظ در زبان فارسي در مورد نظاميان خارجي شناخته شده است، معادل فارسي آن مورد استفاده قرار نگرفت.

Johney Grailey. - 3

Norman Schuartskof. ‍Col. - 4

Philip Baun. - 5

William Persston. -6

7- مأموریت این هیأت، تجدید سازمان ژاندارمری ایران بود و اولین قرارداد نظامی ایران و امریکا در ۱۹۴۳م/۱۳۲۲ش در دوران نخست‌وزیری سهیلی منعقد شد. براساس ماده اول قرارداد، هیات فوق زیر نظر وزارت کشور خدمت می‌کرد. مدت اعتبار قرارداد دو سال بود و بر طبق ماده بیست‌ویکم قرارداد، دولت ایران متعهد شده بود از دیگر کشورها مستشار نظامی استخدام نکند. در این قرارداد تصریح شده بود نظامیان امریکا با همان درجه‌ای که در ارتش امریکا خدمت می‌کنند، در ایران خدمت خواهند کرد و باید در تمام سطوح بر افسران ایرانی ارجحیت داشته باشند. همچنین در ماده یازدهم آمده بود که حقوق و دستمزد مستشاران باید به دلار و پرداخت­ها هم باید خالص باشد؛ یعنی مالیات بر درآمد این مستشاران را باید دولت ایران بر عهده بگیرد. همچنین در ماده چهاردهم قرارداد آمده بود که هزینه مسافرت اعضا و خانواده آنها باید برعهده دولت ایران باشد. باتوجه به مفاد فوق، باید گفت: «اين قرارداد، درواقع به‌صورت یکطرفه به نفع دولت امریکا منعقد شده بود.» سنجر، 1368: ۹۷؛

Donnald Connelly. - 8

9- نکته مهم، ماده سی­ام قراردادی بود كه کاپیتولاسیون را نفی می­کرد. مطابق این ماده، اگر احدی از مستشاران تخلفی نماید، هیأت وزیران حق داشته­اند تا مقررات امضا شده در ارتباط با چنین کارمندی را لغو نمایند. ولی تأکید هم نشده که آیا او را محاکمه خواهند کرد یا نه؟ در قرارداد اول رئیس هیأت نظامی در ارتش ایران می­توانست نسبت به انتخاب، اخراج، انتقال و تحقیق در مورد افسران ارتش ایران، پیشنهادهای خود را به وزارت جنگ ایران تسلیم کند. قرارداد دوم بدتر از اولي بود. هراتي، مقاله دوم، 1388: 61-60 ؛

10- سرهنگ شوارتسكف، رئیس سابق پليس نیوجرسی و کارمند اف. بی. آی، پدر ژنرال «هربرت نورمن شوارتسكف» است. ژنرال شوارتسكف، به­عنوان فرمانده نيروهاي ناتو در سال 1990 اولين عمليات نظامي عليه حكومت صدام كه منجر به بازپس­گيري كويت گرديد را رهبري نمود. ژنرال شوارتسكف در اواخر سال 2012 و در سن 78 سالگي درگذشت.

Walls Merry. - 11

Sumner Wales. - 12

James Byrons. -13

Robert  Peterson. -14

15- براي این که بدانیم مستشاران نظامی آمریکا چگونه به «گسترش منافع آمریکا در خاورمیانه» کمک کردند، کافی است به­عنوان نمونه به اعترافات ژنرال «جورج استوارت» مدیر اداره کمک نظامی پنتاگون، كه در توصیف مفصل رخدادهای 28 مرداد 1332 و نقشی که مگ (گروه مشاوره کمک نظامی) در سرنگونی دولت مصدق ایفا کرد، در مقابل کمیته امورخارجی کنگره آمریکا شهادت داده، توجه کنیم: «وقتی این بحران به­وجود آمد و آن چیز [دولت مصدق] داشت سرنگون می­شد، معیارهای عادی­مان را نقض کردیم و از جمله کارهایی که کردیم این بود که فورأ براساس شرایط اضطراری، پتو، چکمه، یونیفورم، ژنراتور برق و وسایل درمانی در اختیار ارتش قرار دادیم که فضایی را به­وجود آورد که توانستند از شاه حمایت کنند... سلاح­هایی که در دست داشتند، کامیون­هایی که سوارشان بودند، خودروهای مسلحی که با آنها از خیابان­ها می­گذشتند و ارتباطات رادیویی که نظارت آنها را ممکن می­کرد، همه و همه از طریق برنامه کمک دفاعی نظامی فراهم شد... اگر به خاطر این برنامه نبود، احتمالا اکنون دولتی که با ایالات متحده دوست نبود، بر مسند قدرت بود.» ريكس، 145:1386؛

Selden Chipen. -16

17- Flatcher waren - براي آگاهي بر مفاد موافقتنامه‌ها بنگريد به: وزارت امورخارجه، اسناد معاهدات دو جانبة ايران با ساير دول، ج2، صص 83 تا 98 و 286 تا 288 .

18- براي آگاهي كامل از مطالب مطروحه در نامه موصوف و جريان شناسايي نويسندة آن بنگريد به: اسناد شمارة 5/64 و 64 .

1398/12/12 11:42:45 60 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
در مهرماه 1321 (اکتبر1942 )، سرلشکر «کلارنس ریدلی»در مقام رایزن و جانشین ژنرال «جانی گریلی» در ارتش ایران، وارد تهران شد. سرهنگ «نورمن شوارتسکوف» نيز به­ همراه سرهنگ دوم «فیلیپ بون» و سروان «ویلیام پرستون» به ­عنوان مشاورين ژاندارمری شاهنشاهی ایران پیش از هیأت ریدلی در مرداد 1321 وارد تهران شده بودند.(ريكس، 1386: 132)
نظرات ارسالی
نظر شما






Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 


4
>
تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.

maarefjang @ 2015