• ارتش کلمه ی طیبه است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • ارتش جمهوری اسلامی ايران تنها ارتشی است كه در خدمت مردم و منافع ملی است و اعتقادات و احساسات بدنه و فرماندهان آن نيز همانند آحاد مردم است. (فرمانده معظم كل قوا)
  • اساس استقلال مملكت بر ارتش است؛ بر نيروهاى زمينى و هوايى ودریائی است؛ لكن ارتشى كه متكى به ملت باشد. (امام خميني-ره)
  • وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَّنَهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحُسِنِینَ (قرآن کریم، سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه 69)
  • ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. (امام خمینی - ره)
  • چرائی های جنگ تحمیلی و پاسخ به پرسشهای شما در خصوص دفاع مقدس در قسمت پرسش از شما، پاسخ از ما.
  • ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال كشور ماست. (امام خميني-ره)
  • «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»، جملۀ منتخب مردم از بیانات سال94 مقام معظم رهبری(ایسنا)
  • 29 فروردین روز ارتش و سالروز حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.
ارتش و دفاع مقدس از دیدگاه ولایت
صوت و تصویر
قطعنامه ها
کتاب آموزش معارف جنگ
آمار بازدید

مردان آسمان (29)

سرهنگ علی اصغر آذین فر (قسمت آخر)

تمام پروازهای زمان جنگ خاطره بود. اما در یکی از پروازهای واگذارشده که از قشم در جنوب کشور عازم تهران بودیم، اتفاقاتی برای من رخ داد که در ذهنم به یادگار مانده است. غروب یکی از روزها از جزیره قشم عازم مهرآباد بودیم، مسافرین هواپیما از افراد صاحب نام کشوری بودند.

جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

پس از حدود سه­و­نیم ساعت پرواز وارد فضای تهران شدیم. هوا بارانی بود. طبق مقررات پروازی طرح تقرب (انجام اموری که باید برای وارد شدن به فضای هوایی فرودگاه مقصد انجام شود) را انجام دادیم. پس از تماس، برج مراقبت طرح تقرب مربوط را به ما خبر داد. همه چیز به صورت عادی پیشرفت تا این که طبق دستورالعمل فرود باید چرخ­ها را باز می­کردیم.

هواپیمای فوکر اف-27 دارای سه ارابه فرود است (حامل چرخ­ها، سیستم­های هیدرولیک و سایر متعلقات مربوطه). یک ارابه در زیر دماغه و جلوی هواپیما و دو ارابه دیگر هرکدام در پایین بال­های چپ و راست و درست زیر موتور­ها قرار دارند. در هنگام فرود، باید حتما ارابه­ها باز شوند تا فرود به صورت معمولی و ایمن صورت گیرد. اگر ارابه و چرخ­های جلو باز نشوند، هواپیما بر روی دماغه در سطح باند کشیده می­شود که وضعیت اضطراری را به وجود می­آورد. اگر هر سه ارابه باز نشوند این بار بدنه هواپیما بر سطح باند کشیده می­شود که خطرناک­تر است. اما در حالت سوم اگر یکی از ارابه های زیر بال باز نشوند و ارابه دیگر باز شود، شرایط بسیار خطرناک­تری به وجود می­اید که در آن هواپیما بعد از طی مسافتی روی باند با کاهش سرعت تعادل خود را از دست می­دهد و به یک طرف کج می­شود و بال با سطح باند برخورد می­کند و موجب شکستگی آن، آتش سوزی و بعد هم انفجار هواپیما می­شود.

اهرم چرخ­ها را پایین دادیم و منتظر بودیم تا سه چراغ سبزرنگ، به نشانه باز شدن و قفل شدن آنها در کابین روشن شود. پس از مکثی کوتاه متوجه شدیم چراغ سبز رنگ مربوط  به چرخ اصلی سمت راست ظاهر نگردید و چراغ قرمزرنگ جایگزین آن شده که حاکی از وضعیت اضطراری بود. برابر دستورالعمل های مربوطه باید در اولین اقدام اهرم چرخ­ها را بالا برده و دوباره پایین می­دادیم. متاسفانه اهرم چرخ­ها را با هیچ نیروی نمی­توانستیم پایین بدهیم. به هیچ وجه قابل فهم نبود. با هماهنگی برج مراقبت تقاضای رفتن به منطقه ایستایی جهت دور زدن را نمودیم. در این منطقه فرصت مناسب برای بررسی مشکل مربوط را داشتیم علاوه بر آن وقت کافی جهت سوزاندن بنزین اضافه نیز فراهم بود.

در طول مسیر با دقت و طبق روش­های مندرج در کتاب راهنمای هواپیما، برای رفع مشکل اقدام کردیم. ولی مسئله اصلی این بود که اهرم چرخ­ها جابجا نمی­شد. تنها کارمان این بود که با گذشت زمان مربوط، با هماهنگی برج مراقبت جهت فرود در مهرآباد به سمت تهران برگشتیم. سکوت توام با دلهره و انتظار برای اتفاقات هنگام نشستن هواپیما با آن شرایط، تمام کابین را فرا گرفته بود. هیچ کس صحبت نمی­کرد و صدای تنفس شدید ناشی از ترس به گوش می­رسید. باران ملایمی در بیرون بر بدنه هواپیما فرود می­آمد و آن را می­شست. در دلم گفتم لابد سرنوشت ما رقم خورده و این باران همان غسل ما است، چون چند دقیقه دیگر با هواپیما در آتش می­سوزیم خداوند قبل از مرگ ما را غسل می­دهد. تصاویر مختلفی از زندگی گذشته­ام از برابر دیدگانم می­گذشت.

در این افکار بودم که متوجه کمک خلبان شدم. داشت زیر لب چیزهایی می­گفت. شخص بسیار متدین و مذهبی بود که در نزد سایر همکاران از احترام ویژه ای برخوردار بود. با وجود آن که مکه نرفته بود او را حاجی خطاب می­کردند. صدایش زدم و گفتم:

با چه کسی صحبت می­کنی.

یک مرتبه به من گفت:

اجازه می­دهی یک بار دیگر اهرم چرخ­ها را پایین بدهم.

با ناامیدی گفتم:

حاجی هر کاری که می­خواهی انجام بده!

در یک لحظه با بالا بردن اهرم، چرخ ها جمع شدند. آنقدر خوشحال شدم که گفتم:

باردیگر اهرم­ها را پایین نده، بدون چرخ فرود می­آییم.

پس از مکثی کوتاه دوباره گفت:

بگذار اهرم را پایین بدهم!

اول مخالفت کردم ولی با اصرار او موافقت کردم. چرخ­ها پایین آمده و با شگفتی هرچه تمام برای فرود آماده شدند. گویی معجزه­ای در پرواز ما رخ داد.

خدایا چه می­دیدم! در یک لحظه غم، اندوه دلهره از بین رفت و شادی جایگزین آن شد. از شدت خوشحالی اشک می­ریختیم و خدا را شکر می­کردیم. چرخ ها باز شدند و سه چراغ سبز به علامت آمادگی فرود مناسب روشن شدند. عمل نشستن را انجام داده و در فرودگاه مهرآباد فرود آمدیم. هواپیما را به سمت ترمینال پروازهای نظامی هدایت و در قسمت مربوط پاک کردم. مسافران هنگام خروج از هواپیما، از طولانی شدن پرواز سوال می­کردند. وقتی که علت را توضیح دادیم اول شوکه شده و بعد مانند ما بسیار خوشحال شدند و خدا را شکر کردند که زندگی دوباره به آنها بخشیده بود.

منبع: مردان آسمان،محسن شیرمحمد، 1391، آفرینه، قم-تهران

1398/1/17 11:47:23 292 0
قسمت ارائه دهنده: مدیریت تولید محتوا
تویضیحات در موتور جستجو
نظرات ارسالی
نظر شما

Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code

تهران انتهای اتوبان ارتش خیابان برادران شهید شاهمرادی صندق پستی: 554-19575 - کدپستی: 1676653517
02122979698
Info@maarefjang.ir
پیام کوتاه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
300040004620
نرم افزار اندروید هیئت معارف جنگ
در این نرم افزار در بخش معارف جنگ عملیاتهای دوران دفاع مقدس همراه با نقشه هر عملیات و به تفکیک از سال اول تا سال هشتم جنگ قابل مشاهده می باشد.
هیئت معارف جنگ را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتشار مقالات و مطالب در این پایگاه به منزله تائید تمام و کمال آنها نبوده، بلکه مطالب منعکس کننده نظرات نویسندگان آنها می باشد.